شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب 5 قرارداد پژوهشی در حوزه ازدیاد برداشت و بهبود تولید از مخازن (EOR/IOR )»، با مراکز علمی و پژوهشی کشور امضاء​ کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، مراسم امضای این قراردادها شامگاه شنبه 11 آذر ماه در نمایشگاه دستاورد های پژوهش و فناوری استان خوزستان و با حضور  بیژن عالی‌پور مدیرعامل و تعدادی از مدیران ارشد شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، ابراهیم طالقانی سرپرست مدیریت پژوهش و فناوری شرکت ملی نفت ایران و نمایندگان طرف قرارداد ها برگزار شد.

 این قراردادها شامل «بهبود روش‌های پردازشی در مناطق با رخنمون سطحی سازند گچساران»، «تعیین جهت و محاسبه مقدار شیب لایه های زیر سطحی با استفاده از اطلاعاتvsp »، «کاربرد ترکیبات نانو برای افزایش راندمان مواد تعلیق شکن جهت کاهش مصرف و هزینه ها»، «بررسی تاثیر تخلیه مخزن و دیگر عوامل موثر بر مچالگی لوله های جداری در میادین مارون و کوپال و ارائه راهکار جهت رفع چالش» و «تعیین منشا و پیش بینی روند گسترش سولفید هیدروژن در مخزن آسماری میدان مارون و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آن» است که با نمایندگان دانشگاه تهران، پارک علم و فناوری دانشگاه تهران و پژوهشگاه صنعت نفت امضاء شد.

رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب اعتبار این قراردادها را بیش از 45 میلیارد ریال اعلام کرد و اظهار داشت: حوزه ازیاد برداشت برای مناطق نفت خیز جنوب بسیار با اهمیت است و بزرگترین محور فعالیتهای شرکت محسوب می شود و از این رو جهت‌ دهی پروژه های پژوهشی به سمتی است که با توسعه روش های EOR و IOR به بهبود تولید کمک نماید.

 باقر پورقاسم در خصوص پروژه «بررسی تاثیر تخلیه مخزن و دیگر عوامل موثر بر مچالگی لوله های جداری در میادین مارون و کوپال و ارائه راهکار جهت رفع چالش» توضیح داد: مجری این پروژه پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران می باشد و هدف اصلی آن بررسی اثر تولید و تزریق گاز روی ناپایداری چاه است که معمولاً به صورت مچالگی یا گسیختگی لوله جداری نمایان می شود.

وی،​ بررسی آماری تعداد، زمان و موقعیت مچالگی، برش و گسیختگی لوله های جداری در میادین مورد مطالعه، بررسی ژئو مکانیکی سنگ مخزن آسماری و لایه های سازند گچساران، تهیه مدل سه بعدی ژئومکانیکی دینامیک در میادین مورد مطالعه و محاسبه نشست  و یا بالا آمدگی قابل انتظار متناظر با میزان تخلیه مخزن و یا تزریق گاز در لایه های مختلف زمین را برخی دیگر از اهداف این پروژه برشمرد.

 پورقاسم افزود: پروژه «تعیین منشا و پیش بینی روند گسترش سولفید هیدروژن در مخزن آسماری میدان مارون و ارائه راهکارهای مناسب جهت رفع آن» نیز طی سه فاز مجزا با هدف شناسایی منبع آلودگی مخزن به هیدروژن سولفوره، پیش بینی نحوه گسترش آن در مخزن و در نهایت ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از گسترش هیدروژن سولفوره و شیرین سازی نفت و گاز تولیدی تعریف شده است.

وی گفت: ​اجرای این پروژه که به دانشگاه تهران واگذار شده است برای پیش بینی تولید و انتشار سولفید هیدروژن در میدان نفتی مارون و ارائه راهکارهایی مناسب جهت رفع آن به منظور مدیریت مخزن و تاسیسات سر چاهی ضروری می باشد.

باقر پورقاسم درباره پروژه «بهبود روش‌های پردازشی در مناطق با رخنمون سطحی سازند گچساران»،  توضیح داد: ​ هدف این پروژه بهبود تفسیر مقاطع لرزه ای در مناطق با رخنمون گچساران می باشد که پس از اجرای موفق آن پیش بینی می شود با به دست آوردن داده های لرزه ای پردازش شده با کیفیت از حفاری های بی مورد جلوگیری شود.

 رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب با بیان این که این پروژه را پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اجرا می کند افزود: این پروژه هم چنین در تعیین نقاط مناسب برای حفاری های اکتشافی و توسعه ای و مطالعات مخازن به کارشناسان صنعت نفت کمک زیادی می نماید.

 پورقاسم در تشریح پروژه «تعیین جهت و محاسبه مقدار شیب لایه های زیر سطحی با استفاده از اطلاعاتvsp » اظهار داشت: مجری این پروژه پارک علم و فناوری دانشگاه تهران است و هدف از اجرای آن کاهش ریسک حفاری در لایه های ناشناخته زیرین است.

 وی افزود: در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب و سایر شرکت های تابع وزارت نفت داده های VSP بسیاری در گذشته برداشت شده که با استفاده از روش های معرفی شده در این طرح امکان استفاده بیشتر داده های برداشت شده در گذشته فراهم می شود.

 پورقاسم گفت: با توجه به هزینه بالای انجام شده برای برداشت این داده ها، استفاده بهینه از نتایج آن همواره از اهمیت زیادی برخوردار بوده است لذا بررسی و استفاده از روش های نوین پردازشی که هزینه درحدود یک تا 5 درصد از برداشت داده را شامل می شود مورد توجه بوده و از توجیه فنی و اقتصادی برخوردار می باشد.

وی تصریح کرد: نتایج بسیار با ارزشی که از پردازش اطلاعات لرزه نگاری درون چاهی به دست می آید به ما این امکان را می دهد تا بتوان تا حد زیادی ریسک حفاری در لایه های ناشناخته زیرین را کاهش داد.

 رئیس پژوهش و فناوری شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب درباره پروژه «کاربرد ترکیبات نانو برای افزایش راندمان مواد تعلیق شکن جهت کاهش مصرف و هزینه ها» اظهار داشت: هدف از اجرای این پروژه که مجری آن پژوهشگاه صنعت نفت است دستیابی به ترکیبات نانو ذره در راستای افزایش راندمان اثر بخشی مواد تعلیق شکن موجود می باشد.

 وی گفت: از مواد تعلیق شکن برای جداسازی آب نمک همراه نفت خام در واحد های بهره برداری و نمکزدایی استفاده می شود که با توجه به روند رو به رشد قیمت و میزان مصرف آن ها، تحقیق درباره بکارگیری ترکیبات با ابعاد نانو که باعث کاهش میزان مصرف و افزایش بهره وری اقتصادی این مواد شیمیایی گردد ضروری است.

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.