به گزارش ایرنا دبی رودخانه دز از هفته گذشته تاکنون به حدی کاهش یافته که بخش هایی از این رودخانه به ویژه در پایین دست پل باستانی و اطراف پل شناور با رشد قابل توجه جلبک ها و خزه ها به تالاب تبدیل شده و قسمت هایی از آن نیز خشک شده است.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول روز چهارشنبه در خصوص وضعیت نگران کننده رودخانه دز به خبرنگار ایرنا گفت:در روزهای اخیر با کاهش خروجی سد دز و کم آبی رودخانه دز مواجه شدیم بطوری که طبق اعلام و آمار دبی رودخانه دز در حال حاضر به کمتر از 70 متر بر ثانیه رسیده است این درحالی است که میزان طبیعی حق آبه رودخانه دز برای تامین آب جنگل ها ،میکروتالابها ، اکوسیستم و حیات آبزیان حداقل 150 متر مکعب بر ثانیه برآورد شده است .
فرهاد قلی نژاد افزود: طبق اخبار غیررسمی علت کاهش دبی رودخانه دز ، کاهش آورد رودخانه دز به دریاچه ناشی از کاهش بارندگی یا تداوم شرایط خشکسالی است و این وضعیت موجب کاهش دبی رودخانه و تلفات آبزیان در برخی نواحی ساحلی و جنب پل ساسانی شده است بطوری که وضعیت اکسیژن در محدوده زیر پل پنجم به وضعیت بحرانی رسیده و ممکن است در روزهای آینده با تلفات بیشتری از آبزیان روبرو شویم.
وی با بیان اینکه کم آبی رودخانه دز خسارت های جبران ناپذیر زیست محیطی فراوانی به دنبال دارد از وزارت نیرو و سازمان آب و برق خوزستان درخواست کرد تامین حقابه رودخانه دز و تامین برق سد دز را در اولویت قرار دهند ضمن اینکه در کنار تامین آب شرب دریاچه دز اکوسیستم رودخانه دز و جنگل های دز نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا بخشی از اشتغال مردم شمال خوزستان و معیشت آنها وابسته به جنگل ها و بهره برداری از آبزیان و حیات اکوسیستم دز می باشد.
قلی نژاد اضافه کرد :در حال حاضر در حال برآورد خسارت های وارده هستیم تا میزان خسارت به رودخانه دز و آبزیان و نیز تالاب ها به صورت کارشناسی برآورد شود .
رئیس اداره محیط زیست شهرستان دزفول گفت:کم آبی رودخانه دز نشان می دهد که دز آب مازادی برای انتقال به هیچ جای دیگر و سد سازی ندارد و این اتفاق نشان می دهد رودخانه دز که یکی از رودخانه های پرآب کشور بوده با کم آبی شدید روبرو شده و به دلیل این کم آبی خسارت های جبران ناپذیری به محیط زیست وارد شده است.
وی خواستار افزایش تامین حقابه رودخانه دز شد تا شاهد کم آبی و بحران های این چنینی در این شهرستان نباشیم.
وی ادامه داد:پیگیر مطالبات و خسارت های زیست محیطی از وزارت نیرو هستیم.
رودخانه دز که زمانی از آن به عنوان سومین رودخانه پرآب کشور نام برده می شد اینک حال و روز خوشی ندارد.
این رودخانه با آبی زلال علاوه بر پتانسیل گردشگری ، زیستگاه انواع آبزیان بومی و بعضا منحصر بفرد است که به دلیل بی توجهی مورد تهدید پسماند ، فاضلاب خام و آلودگی قرار گرفته است.
دبی رودخانه دز در شرایط عادی بین 150 تا 180 مترمکعب بر ثانیه در نوسان است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.