به گزارش ایرنا اسماعیل قادری فر چهارشنبه در حاشیه نشست هم اندیشی نقش نخبگان و شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصاد دانش بنیان خوزستان در هتل نیشکر اهواز در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این شرکت ها توسط کارگروه ارزیابی تایید صلاحیت شرکت های دانش بنیان شناسایی شده و فعالیت می کنند.
وی افزود: باور ما این است زیر پایه اساسی گذار از اقتصاد نفتی و تک محصولی به اقتصاد مقاومتی، توجه به مقوله اقتصاد دانش بنیان است و کشور و ملتی می تواند در گردونه اقتصادی موفق باشد که به حوزه فناوری، نوآوری و علم توجه ویژه داشته باشد.
قادری فر در ادامه بیان کرد: زیرساخت های خوزستان از نظر منابع انسانی و منابع غنی زیرزمینی ، قابل توجه هستند و ظهور شرکت های دانش بنیان و وجود بیش از 200 واحد فناوری در این استان در مجموعه پارک علم و فناوری، این نوید را می دهد که حرکت درون استانی به سمت نوآوری، فناوری و علم مناسب بوده است.
رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به اینکه جای استارت آپ ها (شرکت های نوپا) و کسب و کار های نوین و خلاق در خوزستان خالی است گفت: از آنجا که خوزستان حجم بسیار زیادی از منابع انسانی خوب و با سواد را دارد جوانان می توانند با تشکیل استارت آپ ها و بکارگیری ایده های نوین به اشتغال زایی پایدار دست یافته و سطح رونق اقتصادی استان را با حمایت ما در منظومه راهبردی علم و فناوری در چارچوب قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان افزایش دهند.
وی اظهار کرد: جذب و ماندگاری نخبگان نسبت به سال های گذشته در خوزستان افزایش یافته و
این نوید را می دهیم با افزایش سطح فعالیت این نخبگان و نوآوران که جوانان نخبه این کشور هستند رونق اقتصادی برای مردم به ارمغان آوریم و پاسخ های فناورانه برای چالش های کلیدی خوزستان مانند گرد و غبار داشته باشیم و با این راهکارها، مشکلات مردم را حل کنیم.
قادری فر اضافه کرد:سعی می کنیم بر مبنای چالش های منطقه ای و ملی از طریق ستادهای توسعه فناوری که ستادهای چهارده گانه در حوزه های مختلف از جمله نانو، بایو، علوم شناختی، آب، خشکسالی، محیط زیست و انرژی است راهکارهای خلاقانه و نوآورانه برای مسایل فناوری خوزستان پیدا کنیم.
رییس مرکز توسعه فناوری های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت:درنشست حاضر تلاش بر این است تا موانعی موجود بر سر راه توسعه کسب و کار شرکت های دانش بنیان را که مهمترین آنها موانع توسعه بازار است شناسایی کرده و چالش های کلیدی را بررسی و راهکارهای اساسی بیندیشیم و در برنامه ریزی کلان برای توسعه استان مد نظر قرار دهیم.
وی افزود:در این نشست مشکلاتی از جمله مطالبات، ضمانت نامه و موانع حضور در سطح ملی و منطقه ای مطرح شد که باید حل شود.
قادری فر افزود: برای حل این مسایل یک جریان تدریجی لازم است و از جمله خروجی های این نشست 2 تا سه پروژه عملیاتی با قابلیت عملیاتی شدن در مدت پنج تا 6ماه است.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست اظهار کرد: شورای نخبگان برنامه ریزی و توسعه در خوزستان از مهر امسال راه اندازی شده که قرار است در زمینه تصمیم سازی به ما کمک کند.
امید حاجتی افزود: در این شورا به دور از گرایشات و سلایق سیاسی تمام افراد صاحب نظر در سه سطح دانشگاهی، صاحبان تجربه های بخش دولتی و نخبگان بخش خصوصی گرد هم می آیند و به ارایه راهکار و تصمیم سازی برای حل چالش های اساس خوزستان و کشور کمک می کنند.
وی ادامه داد: کارهای خوبی در این شورا در حال انجام است که به سطح ملی نیز منعکس خواهد شد.
حاجتی بیان کرد: همچنین در حال پیاده سازی مدیریت دانش توسعه و برنامه ریزی برای خوزستان هستیم و هدف این است که مدیریت دانش در یک استان و یا یک منطقه پیاده سازی شود.
رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان گفت: انگیزه لازم برای نخبگان خوزستان در بخش های مختلف ایجاد شده که در آن فضا فعالیت کنند تا با امتیازات اعطایی از حداکثر توان آنها در توسعه استان بهره مند شویم.
وی اظهار کرد: آمادگی داریم درراستای سیاست های ملی، حمایت لازم را از حوزه اقتصاد دانش بنیان داشته باشیم.
رییس بنیاد نخبگان تهران و خوزستان نیز در این نشست گفت: یکی از موضوعات مهم در اقتصاد دانش بنیان، حضور و تاثیرگذاری دانش آموختگان دانشگاهی و نخبگان کشور است که باید در اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی پررنگ شود.
علیرضا زراسوندی اضافه کرد: یک هزار نفر زیر پوشش بنیاد نخبگان خوزستان هستند که از این تعداد 40 نفر از مخترعان سطح سه هستند.
وی افزود: پارسال پنج مورد تبدیل سطح مخترعان به انجام رسید که این سطوح مربوط به تجاری سازی فناوری است.
زراسوندی ادامه داد: دانشجویان با کسب رتبه های خوب ضریب ماندگاری کمی دارند که از مهمترین دلایل آنها شرایط زیست بومی است.
نشست یک روزه نقش نخبگان و شرکت های دانش بنیان در توسعه اقتصاد دانش بنیان خوزستان با حضور نمایندگان شرکت های دانش بنیان و برخی مسئولان خوزستان در سرسرای اداری هتل نیشکر اهواز برگزارشد.
3004/ 6037
خبرنگار: خاطره غفاری ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.