به گزارش ایرنا،شهرستان بندرماهشهر در 2 روز گذشته شاهد بارش های قابل توجه بوده که در این شرایط همانند سالهای گذشته، معابر سراسر شهرستان به ویژه مناطق حاشیه ای آن دچار آبگرفتگی شد که نه تنها عبور و مرور را برای مردم با مشکلاتی همراه ساخت ، بلکه آب های سطحی و حتی فاضلاب نیز به برخی منازل سرازیر شد و ساکنان مناطقی چون شهرک گاما و کمپ یحیی خان را با مشکل مواجه کرد.
در حالیکه این شرایط برای ساکنان این مناطق قابل تحمل نیست ، مسوولان شهرستان تنها به ایراد سخنرانی های همیشگی بسنده کرده و نشست های مدیریت بحران این شهرستان بدون نتیجه گیری به پایان می رسد.
این وضعیت شرایطی را در این منطقه حاکم کرده که بعد از بارش های اخیر معابر سراسر شهرستان حتی مناطق برخوردار آن به مشکل آبگرفتگی دچار شده اند، در برخی مناطق از جمله فاز 7 ، محل استقرار مسکن مهر به دنبال آب گرفتگی معابر شبکه فاضلاب جوابگوی آب های ورودی نبوده و محل تردد و زندگی مردم را مختل کرد و مشکلات بهداشتی برای شهروندان به دنبال داشت.

** بی توجهی مسئولان به آبهای سطحی در معابر شهری
ایرج میرزا بیگی با ابراز گلایه مندی از آبگرفتگی معابر در زمان بارندگی به ایرنا گفت: متاسفانه در طول سال های گذشته در زمان بارندگی همواره شاهد آبگرفتگی معابر هستیم که این خود مشکلات عدیده ای به همراه داشته است و مسوولان شهرستان نیز برای برون رفت از این وضعیت هیچ راه کار اساسی ارائه نداده اند.
این شهروند افزود: مشکل آبگرفتگی معابر مانند یک کلاف سردرگم شده است، چرا که با وجود مراجعه مکرر به شهرداری و آب و فاضلاب بندرماهشهر پاسخ قانع کننده ای نمی دهند و بدون توجه به معضل هر ساله فقط به اقدامات ابتدایی تخلیه آب های سطحی که تا روزها پس از بارندگی باقی می مانند بسنده می کنند.
مینا محمدی شهروند دیگری در گفت و گو با ایرنا به بالا آمدن فاضلاب در منزل خود پس از بارندگی اشاره کرد و گفت: متاسفانه شبکه فاضلاب شهرستان جوابگو نیست و پس از هر بارندگی علاوه بر داشتن دغدغه آبگرفتگی معابر ، با مشکل ورود فاضلاب به درون منزل نیز مواجه هستیم.
وی ادامه داد: پاسخگو نبودن شهروندان را سردر گم کرده است.
یاسر زائری رئیس جمعیت هلال احمر بندر ماهشهر با اشاره به آبگرفتگی برخی منازل شهرک گاما و کمپ یحیی خان بندر ماهشهر اظهار کرد: در پی بارندگی اخیر در این شهرستان معابر سراسر شهرستان دچار آبگرفتگی شد و منازل شهروندان در شهرک گاما و کمپ یحیی خان به زیر آب رفت.
وی افزود: پنجشنبه شب با اعزام نیروهای امدادی هلال احمر به این مناطق اقلامی مانند پتو، موکت و پلاستیک بین 80 درصد منازل این منطقه که به طور کامل زیر آب رفتند توزیع شده است و برخی شهروندان در مدرسه ای در همان منطقه اسکان داده شدند.
زائری با اعلام آمادگی برای امداد رسانی به مناطق آسیپ پذیر شهرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در امدادرسانی به مناطق آسیب پذیر که به دنبال بارش های اخیر دچار مشکلاتی شدند، دستگاه های اجرایی از جمله فرمانداری و شهرداری همکاری فراوانی داشته و این دستگاه های اجرایی برای روزهای آینده نیز مناطق آسیب پذیر را شناسایی کردند که در مواقع بحرانی با امدادرسانی به موقع ساکنین این مناطق کمتر دچار مشکل شوند.

**برخورداری 90درصد شهرستان ماهشهر از شبکه فاضلاب
ابراهیم علوانی رئیس اداره آب و فاضلاب بندرماهشهر در این رابطه اظهار کرد:بندرماهشهر متفاوت از سایر شهرستان ها از شبکه جمع آوری آب های سطحی برخوردار است و اداره آب و فاضلاب برای رفاه شهروندان با همکاری شهرداری اقدام به جمع آوری آب های سطحی در سطح معابر می کند ، تا در زمان بارندگی آب های سطحی به شبکه فاضلاب منتهی و جمع آوری شوند.
وی ادامه داد : 90 درصد شهرستان ماهشهر دارای شبکه فاضلاب است و با وجود این شبکه باز هم شاهد مشکلاتی برای شهروندان هنگام بارندگی هستیم.
علوانی افزود: شهرهای جنوبی به دلیل هم سطح بودن و نداشتن شیب در هنگام بارندگی موجب گرفتگی معابر می شوند، که در این شرایط پمپ های 23 ایستگاه اداره آب و فاضلاب که برای 2 ساعت کار مفید تعبیه شده اند شبانه روز در زمان بارندگی به جمع آوری آب های سطحی می پردازند که قطعا خرابی پمپ ها و هزینه های چندین برابری برق را به این اداره تحمیل می کند.
علوانی بیان کرد: از مسوولان شهرداری بندرماهشهر که به خوبی در جریان این مشکل همیشگی شهرستان هستند انتظار می رود در اسرع وقت نسبت به جذب اعتبار برای راه اندازی شبکه جمع آوری آب های سطحی اقدام کنند چرا که سیستم موجود جوابگوی شرایط شهرستان نیست و به یقین در بارندگی های آینده نیز با مشکلاتی مواجه خواهیم شد.
حسین صفری سرپرست شهرداری بندرماهشهر با بیان اینکه تا شب گذشته به طور کامل آب های سطحی شهرستان جمع آوری شدند، گفت: به دنبال بارندگی های اخیر معابر دچار آبگرفتگی شدند که با تلاش شبانه روزی نیروی های شهرداری و اداره آب و فاضلاب آب های سطحی تخلیه شدند که به دلیل نبود امکانات کافی اداره آب و فاضلاب این موضوع با تاخیر انجام شد و حتی در نقاطی اقدام به بازگشایی کانال های فاضلاب نیز کردیم.
وی ادامه داد: شهرداری بندرماهشهر با فراهم کردن تجهیزات و نیروی عملیاتی خود برای مدیریت بحران و دفع آب های سطحی در بارندگی های پیش رو آمادگی کامل را دارد.
صفری در ادامه اظهار کرد: اقداماتی که شهرداری بندرماهشهر در 2 سال اخیر برای دفع آب های سطحی به ویژه در نقاط آسیب پذیر مانند فاز یک، دو، آزادگان و طالقانی انجام داده است و همچنین چندین پروژه بزرگ در این زمینه انجام شده است که با تامین اعتبار برای این موضوع در سال آینده دیگر شاهد گرفتگی آب های سطحی در معابر نخواهیم شد .
سرپرست شهرداری بندرماهشهر در پایان متذکر شد: موضوع دیگری که به مشکلات موجود اضافه می کند، همکاری نکردن شهروندان در برخی نقاط شهر است که با ریختن ضایعات و نخاله های های ساختمانی خود در مخازن دفع فاضلاب و کانال های روباز باعث گرفتگی کانالها و دفع فاضلاب در چنین مواقعی می شود که از این رو از شهروندان انتظار می رود نسبت به رعایت این موضوع مسوولان را در مدیریت بحران یاری کنند.
با توجه به هم سطح بودن بندرماهشهر با سطح دریا و قدیمی بودن شبکه فاضلاب، هر ساله با شروع فصل بارش ، مشکل آبگرفتگی خیابان ها و معابر در این شهرستان مشکلات فراوانی را به دنبال دارد که از مهم ترین علت های اصلی این آبگرفتگی ها قدیمی بودن سیستم فاضلاب و پمپ های تخلیه است که پس از بارش باران، پمپ های قدیمی امکان روشن بودن مداوم جهت تخلیه را نمی دهند.
بر این اساس چند ماهی است که در بندر ماهشهر بر سر سکان داری سمت های شهرداری و فرمانداری ، کنشی بوجود آمده که این شهرستان را از نظر مدیریتی دچار بحران کرده است.
9858/7165/6068
خبرنگار: آمنه محتشمی ** تنظیم : حمیدرضا ترابی فرد **
انتشار : محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.