سید شاهرخ موسوی عضو شورای اسلامی شهر ایذه می گوید: اگر حوزه نظارت و پیگیری شورای شهر گسترده تر‌ بود، حل مشکلات هموارتر می شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از ایذه،  پس از گذشت از ۳ ماه از فعالیت و آغاز بکار پنجمین دوره شوراهای اسلامی در شهر ایذه و به دنبال پیگیری برخی از سوالات و درخواست های مردمی در خصوص اقدامات انجام گرفته از طرف شورای فعلی و پاسخگویی به پاره ای از مشکلات در بخش های مختلف، توسط سیدشاهرخ موسوی به سوالات فیروز بیگلری خبرنگار ما در ایذه پاسخ داده شد.

ایلنا: ابتدا از کمبود ها و نیاز های شهر ایذه بگویید؟

موسوی: نیازها و کمبودهای شهر ایذه: ١- رسیدگی به وضعیت مبلمان شهری، مبلمان خیابانی، مبلمان پارکی، مبلمان ترافیکی و سازه های شهری، فضاهای بازی و تفریحی، معابر و ایجاد محیطی آرام بخش برای همشهریان.

٢- ساماندهی کانال های سطح شهر (٢٢کیلومتر کانال روباز درون شهر).
٣- بازیافت زباله های شهر ایذه و ایجاد سایت بازیافت و تأسیسات مکانیکی لازم جهت سوزاندن زباله هایی که قابل بازیافت نیستند.
٤- رسیدگی و سرمایه گذاری به اماکن باستانی شهر جهت جذب توریست و ایجاد درآمد پایدار.
٥- انتقال ترمینال های روستایی از مرکز شهر(خیابان امام) به ٤نقطه شهر جهت جابجایی مسافران به روستاهای اطراف.
٦- جابجایی ایستگاههای مناطق و محله های شهر از خیابان امام به ترمینال های درون شهری.
٧- تغییر چارت شهرداری و فعال نمودن معاونت فرهنگی شهرداری و واحد زیباسازی، جهت گسترش فرهنگ شهرنشینی و موضوعات و مشکلات فرهنگی شهروندان و ایجاد فضاهای شاد و مفرح و زیبا توسط واحد زیباسازی.

٨- ایجاد بازارچه های محله ای بصورت هایپرمارکت و یا مرکز خرید با مشارکت شهروندان با کیفیت روز، نه بصورت سنتی و کانکسی، جهت دسترسی بهتر همشهریان به مراکز فروش و عدم مراجعه به مرکز شهر بمنظور تمرکز زدایی.
٨- انتقال صنوف مزاحم به اطراف شهر و ایجاد محیطی آرام برای همشهریان.
٩- ساماندهی ورودی های شهر (ورودی از سمت اصفهان-.ورودی از سمت اهواز-ورودی از طرف مسجدسلیمان(پیان)  با طراحی شرکت های مشاور مربوطه.

و در پایان یکی از مهمترین موضوعات شهری، کمبود فضای سبز و پایین بودن سرانه فضای سبز شهرستان ایذه است.

ایلنا: شورای اسلامی شهر در راستای حل این مشکلات چه اقداماتی در نظر خواهد گرفت؟

موسوی: شورای شهر باید برنامه های خود را به ٣دسته تقسیم نماید: ١-برنامه های کوتاه مدت ٢-میان مدت ٣-بلند مدت، سپس با تقسیم بندی نیازها و کمبودها و برنامه های توسعه شهری به صورت مذکور در جهت رفع مشکلات اقدام نماید.

همانطور که استحضار دارید بعضی از مشکلات ذکر شده نیاز به بودجه های کلان  دارد و با توجه به بودجه بسیار پایین شهرستان، امکان عملیاتی نمودن بصورت کامل بعضی از پروژه ها امکان پذیر نمی باشد. لذا به این دلیل باید در گام نخست برنامه های کوتاه مدت اجرایی شود و در گام بعدی جهت برنامه های میان مدت و بلند مدت اقدام نمود‌.

ایلنا: فکر می کنید حیطه اختیارات امروز شورا ها کافی است و آیا این بخش توانسته به اندازه آرمان های اولیه، مثمر ثمر عمل کند؟

موسوی: به نظرم زمانی شورا می تواند بصورت کامل مثمر ثمر باشد که وظایف و اختیاراتی که در قانون برای شوراها آمده است به شورا محول شود، چرا که بسیاری از مشکلاتی که ذکر شد به سازمان های دیگری نیز مربوط خواهد شد بعنوان مثال در صورت  احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری و احداث خط لاین های فاضلاب شهری و هدایت این فاضلاب ها به تصفیه خانه ما می توانیم تا اندازه بسیار زیادی کانال های شهر را سرو سامان دهیم، و یا مثال دیگر برای حل مشکل ترافیک شهری  بخصوص در ساعات خاص شبانه روز نیاز به اصلاحات اساسی در خیابان امام داریم که برای حل این مشکل همکاری سازمان های آب و فاضلاب و سازمان برق را لازم داریم، لذا اگر حوزه نظارت و پیگیری شورای شهر گسترده تر می بود، جهت حل مشکلات مسیر هموارتر می شد.

ایلنا: از نظر شما مهمترین دستاورد های شورای اسلامی ایذه از ادوار گذشته تا حال چه بوده است؟

موسوی: احداث پارک صخره ای. البته این کار بدون رعایت مسائل حقوقی بوده بطوریکه تا به الان بدهی مربوط به تملک زمین های مکان هنوز تسویه نشده است و بسیاری از موارد، بدون رضایت مالک انجام پذیرفته است و احداث میدان های ورودی شهر ، که این میدان ها نیز مشکلات بسیاری دارند که باید رفع گردند.

ایلنا: از مهترین برنامه های آتی شورای شهر  ایذه چیست؟

موسوی: با توجه به اینکه هنوز به جمع بندی نرسیدیم و بعضی از راهکارها ،پیشنهادات و برنامه ها تدوین و مصوب نشده است ،موارد بزودی به اطلاع همشهریان خواهد رسید.

ایلنا: تعامل شورا و شهرداری را  در چه حد می دانید؟

موسوی: متأسفانه شورا، فقط شورای شهرداریست نه شورای شهر. و از ادوار گذشته تا کنون چنین بوده است ،امیدواریم در این دوره شورای شهر بتواند وظایف قانونی و نظارتی خود را به نحو مطلوب انجام دهد و در خصوص مشکلات شهرداری نیز با  نظارت و رسیدگی ،تمام توان خود را جهت نظارت بر اجرای قانون توسط عوامل و نیروهای شهرداری ،موکلینی خوب برای مردم باشند. در اصل یکصدم قانون اساسی آمده است ،برای‏ پیشبرد سریع برنامه‏ های‏ اجتماعی‏، اقتصادی‏، عمرانی‏، بهداشتی‏، فرهنگی‏، آموزشی‏ و سایر امور رفاهی‏ از طریق‏ همکاری‏ مردم‏ با توجه‏ به‏ مقتضیات‏ محلی‏، اداره‏ امور هر روستا، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ با ‎نظارت‏ شورایی‏ به‏ نام‏ شورای‏ ده‏، بخش‏، شهر، شهرستان‏ یا استان‏ صورت‏ می‏‎گیرد که‏ اعضاء آن‏ را مردم‏ همان‏ محل‏ انتخاب‏ می‏ کنند. شرایط انتخاب‏‎کنندگان‏ و انتخاب‏ شوندگان‏ و حدود وظایف‏ و اختیارات‏ و نحوه‏ انتخاب‏ و نظارت‏‎شوراهای‏ مذکور و سلسله‏ مراتب‏ آنها را که‏ باید با رعایت‏ اصول‏ وحدت‏ ملی‏ و‎تمامیت‏ ارضی‏ و نظام‏ جمهوری‏ اسلامی‏ و تابعیت‏ حکومت‏ مرکزی‏ باشد قانون‏ معین‏ می‏ کند.‎توجه به این اصل قانون اساسی اهمیت نقش شورا و توجه به حقوق شهروندی را مشخص میکند. اعضای محترم شورا موکل مردم اند. برای موفقیت آنها وحمایت از حقوق شهروندی باید با موکلین ارتباط نزدیک و مستمر داشت.در سایه همکاری دوسویه، شهر رو به آبادی میرود.

 ایلنا: شورا تا چه میزان به همکاری و مشاوره کارشناسان در مدیریت شهری باور دارد؟

موسوی: ارتباط شورا با مردم را اگه بخواهیم دسته بندی کنیم اولین گروهی که باید بصورت هفتگی و یا ماهانه جلساتی را با اعضای شورای شهر داشته باشند کارشناسان و مشاوران و افراد صاحب نظر و نخبه شهری می باشند و کمیسیون هایی با حضور متخصصین امور مختلف شهری در شورا باید تشکیل شود

 ایلنا: در پایان‌ چه صحبتی خواهید داشت ؟

شاهرخ موسوی: در پایان  از همه همشهریان گرامی،مردم نجیب ،با اصالت و ولایتمدار  شهر ایذه که این حقیر را بعنوان خادم خود در شورای شهر انتخاب نمودند تشکر و قدردانی می کنم و دست همه همشهریان ،بخصوص افراد متخصص و صاحب نظر در مسائل و امورات فرهنگی، اجتماعی و شهری را جهت راهنمایی و همکاری به گرمی می فشاریم ،همچنین از امام جمعه محبوب و محترم شهرمان حجت السلام  سید کمال موسوی در خصوص مسائل فرهنگی، مهندس هدایت الله خادمی  نماینده پرتلاش،زحمت کش ،دلسوز و توانمند شهرستان ، مهندس محسن بیرانوند فرماندار جوان و شایسته ایذه و همه مسئولین سازمان ها و نهادهای شهر ایذه تقاضای همکاری جهت حل مشکلات شهری را داریم و از شما دوست و برادر عزیز آقای بیگلری دوستان خبرنگار وهمه اصحاب رسانه که همیشه جهت تحقق عدالت و بیان حقایق تلاش می کنند تشکر می کنم.

 

 

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.