به گزارش ایرنا قاسم ساعدی روز دوشنبه در آیین بهره برداری از طرح ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب از بستان به مرز چذابه با اشاره به منابع فعلی آب در خوزستان گفت: کم آبی، خشکسالی و بی آبی در کشور را درک میکنیم اما مدیریت همین آب موجود بسیار مهم است.
وی افزود: معتقد هستیم حتی اگر لیوان آبی وجود دارد باید قطره قطره آن میان همه مردم کشور به عنوان اعضای خانواده ایران اسلامی به شکل یکسان تقسیم شود.
نماینده مردم دشت آزادگان و هویزه در مجلس شورای اسلامی خطاب به وزیر نیرو افزود: چشم پنج میلیون خوزستانی به نحوه مدیریت شما است بنابراین انتظار داریم با مدیریت تخصصی و علمی با مقوله انتقال آب برخورد کنید.
وی تامین حق آبه‌های در حوزه های مختلف به ویژه تالابها را مهم ترین مطالبه مردم خوزستان خواند و گفت: در حال حاضر مهم ترین سوال مردم کشاورز استان این است که آیا می توانند با آرامش خاطر به کشاورزی بپردازند یا خیر.
ساعدی ادامه داد: اگر نیاز به انتقال آب شرب برای مردم نواحی دیگر وجود دارد این اتفاق باید با تامین معاش مردم کشاورز دشت آزادگان صورت پذیرد چراکه ٨٥ درصد مردم این شهرستان از راه کشاورزی امرار معاش می‌کنند.
وی توضیح داد: مردم هندیجان برای خشک شدن آب رودخانه جراحی و از بین رفتن کشاورزیشان که به آب این رود وابسته بود گریه کردند، مشکلات این مردم باید مورد توجه قرار گیرد.
نماینده مردم دشت آزادگان افزود: 6 روستا در کنار طرح آبرسانی غدیر و 10 روستا در سوسنگرد با تانکر آبرسانی می‌شوند و از امکانات اولیه آب شرب سالم محروم هستند.
وی با اشاره به ضرورت تکمیل طرح 550 هزار هکتاری از وزیر نیرو، خواستار تامین آب مورد نیاز برای فاز دوم این طرح شد.

***احداث ١٦٩ کیلومتر خط انتقال آبرسانی به شهرها و روستاها
مدیر کل آب و برق خوزستان نیز در این آیین اظهار کرد: احداث طرح آبرسانی غدیر به عنوان بزرگ ترین طرح آبرسانی کشور در سال ١٣٨٦ آغاز شد که تا سال ١٣٩٣ تنها ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما طی سه سال اخیر پیشرفت فیزیکی طرح آبرسانی غدیر به ٨٥ درصد رسیده و امروز در دشت آزادگان که بخشی از پروژه آبرسانی غدیر است بخش اعظم کار آبرسانی در حال اتمام است.
محمدرضا شمسایی اعتبار هزینه شده در حوزه آبرسانی در شهرها و روستاهای دشت ازادگان را بالغ بر ٢٥٠ میلیارد ریال اعلام کرد و توضیح داد: این طرح آبرسانی شامل خط انتقال آب از ام الدبس به تصفیه خانه سوسنگرد، خط انتقال آب از تصفیه خانه سوسنگرد به شهرستان های حمیدیه، خط انتقال آب از هویزه به رفیع و خط انتقال آب از بستان به چزابه است.
وی افزود: خط انتقال اب از هویزه به رفیع تنها ٣٠ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است ولی دیگر طرح های انتقال آب در این شهرستان به اتمام رسیده است.
مدیر کل آب و برق خوزستان با بیان این که تاکنون ١٦٩ کیلومتر خط انتقال آب برای همه شهرها و روستاها احداث شده است توضیح داد: طرح انتقال آب بستان به چزابه با هدف آبرسانی به پایانه مرزی چذابه و ١٣ روستای اطراف آن با احداث ایستگاه پمپاژی با ظرفیت ١٨٥ مترمکعب در ساعت و خط انتقالی به طول ٢٨ کیلومتر صورت گرفته است.
وزیر نیرو بامداد دوشنبه به منظور بازدید از پروژه آبرسانی پایانه چذابه، بهره برداری از ایستگاه پمپاژ و خط انتقال آب از بستان تا پایانه مرزی چذابه، دیدار با نماینده ولی فقیه و مجمع نمایندگان شورای اسلامی خوزستان وارد اهواز شد.
7164/6002
خبرنگار: عاطفه جوادی**انتشار: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.