دکتر بابک زمانی روز یکشنبه در حاشیه همایش روز جهانی استروک (سکته حاد مغزی) در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: در همه جای دنیا سکته مغزی دومین علت مرگ و میر بوده اما با اقدامات درمانی به پنجمین علت رسیده است اما در ایران همچنان دومین علت مرگ و میر محسوب می شود و علت آن افزایش شیوع نیست بلکه درمان باید به خوبی انجام شود.
وی افزود: تا سه سال پیش در ایران سکته مغزی حاد را درمان نمی کردیم و هیچ سیستم متمرکز دولتی برای ارجاع و انتقال بیماران برای درمان سکته مغزی نداشتیم.
زمانی ادامه داد: درمان سکته مغزی از سه سال پیش شروع شده و جز برنامه های کشوری و اولویت های درمانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفته است.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: وزارت بهداشت و انجمن سکته مغزی ایران با هم برنامه های متمرکزی را تدارک دیدند که علاوه بر تجهیز بیمارستان ها برای درمان و بیمه کردن دارویی همسو با هم حرکت کنند.
وی بیان کرد: در نتیجه در طول یک سال و نیم اخیر تعداد قابل توجهی بیماران سکته مغزی به بیمارستان ها ارجاع و بخش قابل توجهی از آنها به شکل موفقیت آمیزی مورد درمان قرار گرفتند.
زمانی اظهار کرد: درمان سکته مغزی فقط تا چهار ساعت و نیم امکان پذیر است و در دنیا زمان طلایی برای سکته مغزی یک ساعت و نیم اولیه است و تکنیک های مختلفی برای سرعت عمل بخشیدن به این بیماران در حال انجام است که از آن جمله می توان به آمبولانس دارای سی تی اسکن و آزمایشگاه که درمان را همان جا برای کاهش وقت انجام می دهند و یکی دیگر سیستم های الکترونیکی تله مدیسین با اینترنت که تصاویر بیماران ارسال و سریع تر انجام می شود اشاره کرد.
رئیس انجمن سکته مغزی ایران در خصوص دیگر تکنیک ها گفت: همچنین پروتکلی که تمام تشریفات حذف و پرونده بیمارستانی در زمان حضور بیمار در آمبولانس تشکیل و بیمار مستقیم به سی تی اسکن می رود و تزریق و درمان بلافاصله بعد از ظاهرشدن سی تی اسکن روی پرده انجام می شود.
وی اظهار کرد: در ایران آمادگی بیمارستان ها برای شروع درمان وریدی وجود دارد و بعد از اینکه در همه شهرها زیرساخت های این درمان فراهم شد کم کم باید به سمت تکنیک های پیشرفته تر که همه جای دنیا رایج است بروند.
زمانی بیان کرد: در کشورهای پیشرفته حدود 40 درصد افرادی که به درمان وریدی جواب نمی دهند در اتاق آنژیو لخته را از مغز خارج می کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران در خصوص پیشگیری از سکته مغزی ادامه داد: نحوه زندگی مردم باید به شکلی تغییر کند که شیوع سکته مغزی کم شود که به عهده خود مردم و جامعه و دولت است.
وی گفت: ممنوعیت دخانیات، اجبار کارخانه های غذاسازی به اعلام میزان نمک، کمک به کاهش آلودگی هوا، تشویق فعالیت فیزیکی شهروندان با ایجاد معابر مناسب از جمله سیاست هاییی است که دولت می تواند ایجاد کند.
کارشناس مسئول برنامه های سکته مغزی و قلبی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز اظهارکرد: معاونت بهداشتی برنامه هایی برای پیشگیری از سکته مغزی و قلبی دارد که شامل پیشگیری از ریسک فاکتورهای عامل بروز بیماری است.
دکتر شیوا هژبری ادامه داد: برای درمان به موقع و درمان استانداردی که در دنیا ایجاد شده که تزریق ترومبولیتیک (لیز کننده لخته خون) به بیماران سکته مغزی در زمان طلایی ، انتظار داریم عارضه کمتیر در این بیماران ملاحظه کینم در سکته های قلبی و مغزی
وی بیان کرد: در سکته های قلبی اقدام خروج ترومبوز( تشکیل لخته خون در داخل یک رگ خونی) از رگ قلب نیز انجام می شود و اگر بتوانیم رگ های بسته شده را به موقع باز کنیم عوارض این بیماری در افراد کمتر و مرگ و میر کاهش می یابد.
هژبری اضافه کرد: ترومبولیتیک مشابه همه داروها عوارضی دارد که البته با توجه به تجربه تزریق در یک سال و نیم اخیر کم و قابل کنترل است.
این کارشناس ادامه داد: یکی از عوارض ترومبولیتیک، خونریزی مغزی است که این عارضه به نسبت نتایج مثبت از این درمان اصلا قابل مقایسه نیست وکمتر از 6 درصد بیماران دچار عارضه می شوند.
وی در خصوص بهترین اقدام در زمان مواجه شدن با بیمار سکته مغزی و قلبی گفت: بهترین کار این است که با اورژانس 115 تماس بگیریم چون تکنسین های اورژانس در سطوح مختلف آموزش های لازم را دیده اند و می توانند اقدمات اولیه را به خوبی انجام دهند.
مدیر گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی اهواز نیز اظهار کرد: در حال جمع آوری آمار بیماران سکته مغزی هستیم که در سامانه طراحی شده توسط وزارت بهداشت ثبت شود.
دکتر غلامرضا شمسایی افزود: درمانی که باعث لیز شدن لخته خون در عروق مغز می شود در بیمارستان گلستان اهواز انجام می شود.
وی در خصوص اهمیت درمان سکته مغزی گفت: سکته مغزی در ایران دومین علت مرگ و میر بعد از بیماری های قلبی و عروقی است و ناتوانی را به دنبال دارد در نتیجه اهمیت درمان آن زیاد است.
هفتم آبان ماه روز جهانی سکته مغزی است.
3004/6068
خبرنگار: خاطره غفاری** انتشار: محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.