به گزارش ایرنا برخی کشاورزان ، باغداران و نیز شرکت های کشت و صنعت در دزفول در سالهای خشکسالی در حالی مجوز حفر چاه و بهره برداری از آب های زیر زمینی را اخذ نمودند که متعهد شدند تنها در مواقع خشکسالی از آب این چاه ها برداشت کنند اما در سالهای اخیر برداشت بی رویه ، منابع آبهای زیر زمینی را در این منطقه به خطر انداخته است.
امور آب وجود حدود 200 حلقه چاه غیر مجاز آب در شهرستان دزفول را تائید کرده است که برداشت بی رویه آب از این چاه ها که عمدتا در باغ ها حفر شده اند به تهدیدی جدی برای سفره های زیر زمینی آب در منطقه تبدیل شده اند.
مدیر انجمن طبیعت دز میانرود از انجمن های مردمی فعال در زمینه محیط زیست در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری جمهوری اسلامی با ابراز نگرانی از برداشت بی رویه آب از چاه های منطقه گفت:شهر میانرود و رودخانه های منطقه محل زندگی لاک پشت فراتی پشت نرم و شگ آبی یاشنگ است که حفر چاه های غیرمجاز از سوی برخی شرکت های منطقه کاهش آب رودخانه ها و محل زندگی این گونه جانوری را به دنبال داشته است.
حاتم چالوچی افزود:رودخانه سلیمه در میانرود یکی از شریانهای رودخانه دز است و ظرفیت قایقرانی از نوع کایاک را نیز دارد ولی حفر تعدادی چاه در حاشیه رودخانه سلیمه از سوی شرکت کشت و صنعت منطقه تاثیر منفی بر محیط زیست منطقه بر جای گذاشته است.
وی افزود:با گشت های میدانی در منطقه متوجه کورشدن و خشک شدن چشمه های طبیعی این رود شدیم در حالی که این رود حدود 15 کیلومتر طول دارد و از چشمه های طبیعی تشکیل شده است که در صورت تداوم برداشت آب از سفره زیرزمینی منطقه و رودخانه سلیمه در آینده نه چندان دور شاهد فاجعه زیست محیطی و خشک شدن حدود 10 هزار اصله درخت کنار در منطقه خواهیم بود.
این دوستدار محیط زیست خواستار حمایت از گونه های درخطر انقراض و پیشگیری از حفر چاه های غیرمجاز در منطقه شد.
یک کارشناس آب در دزفول نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت:در سال 87-88 بنا به شرایط آن زمان مجوز 36 حلقه چاه به شرکت کشت و صنعت منطقه داده شد تا از خشک شدن باغ های آن جلوگیری شود.
وی افزود:از این چاه ها که از نوع چاه خشکسالی هستند در حال حاضر بهره برداری و استفاده می شود ولی طبق قانون مدیریت چاه های آب دزفول و با توجه به اینکه نباید برداشت آبی از چاه ها در شرایط عادی صورت گیرد لذا این موضوع در دست بررسی در کمیته های تخصصی است .
این کارشناس آب ادامه داد:اگر کمیته های تخصصی تشخیص دهند برداشت آب از این چاه ها مشکلی برای محیط زیست و سفره های زیر زمینی ایجاد نمی کند مجوز برداشت داده می شود در غیر اینصورت چاه های مذکور پلمب خواهند شد.
وی در خصوص خشکی رودخانه ها اطراف بر اثر حفر تعداد زیادی چاه در منطقه نیز گفت: نهرهای سنتی منطقه نمی توانند تحت تاثیر چاه ها قرار گیرند و خشک شدن آنها ارتباطی با برداشت آب از این چاه ها ندارد.
فرهاد قلی نژاد رئیس اداره حفاظت محیط زیست دزفول نیز در این رابطه به خبرنگار ایرنا گفت:محیط زیست نسبت به حفر چاه غیرمجاز معترض است زیرا حفر چاه های عمیق در منطقه موجب برهم خوردن جریان آبی در منطقه می شود .
وی افزود:باید با همکاری امور آب دبی رودخانه های سلیمه و عجیرب در منطقه باید بررسی شود تا مشخص شود حفر چاه تاثیری بر میزان دبی این رودخانه ها دارد یا خیر.
قلی نژاد ادامه داد:حفر چاه غیرمجاز و عمیق بر کیفیت آب و رشد آبزیان موثر است لذا محیط زیست با حفر چاه غیرمجاز مخالف است و طبق قانون برخورد می کند.
از 912 حلقه چاه آب در شهرستان دزفول 200 حلقه غیرمجاز می باشند که از پارسال تاکنون پلمب بیش از 70 حلقه آنها تائید شده است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.