رئیس اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز از اتمام مرمت و نجات‎بخشی خانه‌ تاریخی ماپار خبر داد و افزود: این خانه‌ تاریخی تا 10 روز آینده با ارائه‌ مجموعه‌ای از خدمات،آماده‌ی پذیرایی از مهمانان و گردشگران می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلام‌رضا جلیلی‌نیا با تایید این خبر اظهار داشت: کار مرمت و نجات‎بخشی قسمت‎های خطرآفرین خانه‌ ماپار به جز زیرزمین به اتمام رسیده است و طی ده روز آینده نیز ایستگاه اطلاع‎رسانی گردشگری، مرکز تولید و فروش صنایع دستی و رستوران سنتی آن راه‎اندازی خواهد شد.

جلیلی‌نیا افزود: افتتاح فاز اول خانه‌ ماپار شامل طبقه‌ هم‎کف این خانه‌ تاریخی بوده و برای مرمت و بازسازی زیرزمین این‌خانه، باید مالک قبلی، این بخش از خانه را تخلیه کند که در پی آن هستیم که با طی روال قانونی، کار بازسازی این بخش را نیز آغاز کنیم.  

وی با بیان این‎که سیستم‎های آب و برق خانه‌ ماپار به طور کامل تعویض و بازسازی شده، ابراز امیدواری کرد: با افتتاح خانه‌ ماپار، این مکان به الگویی برای سایر خانه‎های تاریخی اهواز تبدیل شود.

جلیلی‌نیا تأکید کرد: این خانه‌ تاریخی پس از افتتاح، مرکزی نیز برای فعالیت‎های مناسبتی و فرهنگی خواهد بود که عموم مردم می‎توانند از آن بهره‎مند شوند. 

وی درخصوص رستوران خانه‌ ماپار نیز عنوان کرد: قرار است این رستوران سنتی با سرو غذاهای محلی اهواز و استان کاملاً منطبق با معیارهای مناسب برای پذیرایی از گردشگرانی باشد که از سراسر کشور به اهواز سفر می‌کنند.

جلیلی‌نیا خاطرنشان کرد: نگارخانه‌ ماپار نیز در فاز دوم و پس از مرمت و بازسازی قسمت زیرزمین خانه، احداث خواهد شد.

رئیس اداره‌ میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اهواز، هزینه‌ مرمت و نجات‌بخشی فاز نخست خانه‌ ماپار را 200 میلیون تومان برآورد کرد و افزود: پیش‎بینی می‎شود با احتساب مرمت فاز دوم این‎خانه، در مجموع هزینه‎ای معادل 500 میلیون تومان صرف این خانه‌ تاریخی شود.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر استقرار انجمن و کتابخانه‌ حافظ‎پژوهان در خانه‌ ماپار تأکید کرد: مکانی که اکنون در اختیار انجمن حافظ‎پژوهان است، در زمان دولت قبل و توسط استانداری وقت به صورت موقت تا زمانی که محلی جهت استقرار انجمن یافت شود بدون هیچ قراردادی به این انجمن داده شد تا از آن استفاده کنند اما انجمن حافظ بیش از مدت زمان مورد توافق در خانه‌ ماپار ماند، آن‎هم در شرایطی که آن محل دیگر غیرقابل استفاده شده بود و کتابخانه نیز بازدیدکننده‎ای نداشت.

جلیلی‎نیا اضافه کرد: باید از خانه‌ ماپار در راستای گردشگری بهره‎برداری شود؛ ما مخالف فرهنگ و توسعه‌ کتابخانه نیستیم بلکه هر مکان تعریفی برای کاربری دارد و کتابخانه‌ حافظ ‎پژوهان نیز می‎تواند در جایی دیگر با قدرت به کار خود ادامه دهد.

وی درباره‌ رسیدگی به سایر بناهای تاریخی اهواز نیز عنوان کرد: در حال حاضر مرمت دانشگاه سه‎گوش، موزه منطقه‎ای و خانه سقافی درحال انجام است، ضمن این‎که رایزنی‎هایی را نیز با مالکان برخی دیگر از بناهای تاریخی انجام خواهیم داد تا با کسب رضایت از آن‎ها و انعقاد تفاهم‌نامه با شهرداری و مالکان وارد کار مرمت آن‎ها شویم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.