به گزارش ایرنا با آغاز فصل پاییز و کاهش نسبی دما در سایر استان ها در حالی کوچ عشایر از استان های سردسیر به مناطق گرمسیر شمال خوزستان به ویژه دزفول آغاز شده که امکانات و زیرساخت مناسبی برای عبور عشایر و دام آنها از رودخانه بختیاری وجود ندارد.
کوچ عشایر بین استان های لرستان و خوزستان همه ساله در شرایطی انجام می شود که عشایر در طول مسیر کوچ با حوادث و آسیب های جانی و مالی فراوانی مواجه می شوند.
رئیس اداره امور عشایر دزفول جمعیت عشایری این شهرستان را چهار هزار خانوار با جمعیتی بالغ بر 30 هزار نفر اعلام کرد و گفت:با سردشدن هوا در دیگر استان ها کوچ بیش از یکهزار خانوار عشایری از مناطق ییلاقی استان لرستان از مسیر پل کول به دزفول آغاز شده است.
محسن پورفرخی با بیان اینکه این عشایر برون کوچ هشت ماه از سال را در مناطق عشایری دزفول سپری می کنند افزود:نبود راه ارتباطی بین لرستان و خوزستان باعث شده هر بار که عشایر قصد کوچ دارند مشقات فراوانی را متحمل شوند بطوری که در برخی موارد دام و اموال عشایر هنگام عبور از رودخانه بختیاری با وسیله ای ابتدایی به نام ' گرگر ' از بین می رود و سلامت خود عشایر نیز تهدید می شود.
وی اظهار داشت:مشکلات عشایر هنگام عبور از رودخانه بختیاری بعلت از بین رفتن دارایی و دام آنها بازتاب گسترده ای در کشور داشته است ضمن اینکه بعلت نبود امکانات و راه ارتباطی ، عشایر ناچار برای دور زدن دره ها و مناطق سخت گذر زمان بسیار طولانی را در مسیر کوچ بسر می برند که این امر تلفات دام آنان را نیز به دنبال دارد.
رئیس اداره امور عشایر دزفول با بیان اینکه کوچ عشایر در گذشته از طریق پل کول انجام می شده ادامه داد: پل کول مربوط به یکهزار و 700 سال پیش می باشد که 20 سال پیش تخریب شده و عشایر به اجبار برای عبور از رودخانه و دره از وسیله ای به نام ' گرگر' استفاده می کنند.
وی ضمن تقدیر از تلاش های نماینده و فرماندار دزفول افزود:مهمترین ایل راه عبور عشایر مناطق ییلاقی لرستان به مناطق قشلاقی شهرستان از مسیر پل کول انجام می شود لذا جهت تسهیل تردد عشایر به این شهرستان مسیرشکافی پل کول که کاری بسیار سخت بوده انجام شده و در سال جاری نیز منتظر تامین اعتبار برای احداث پل هستیم تا با احداث پل تردد عشایر تسهیل شود.
معاون عمران وبرنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول نیز گفت:پل کول در انتهای بخش شهیون و در شمال شرق شهرستان دزفول واقع شده که بیش از 100 کیلومتر از شهر دزفول فاصله دارد.
عبدالحسین پوررکنی افزود:پل کول بر روی رودخانه بختیاری و در دوره های گذشته و حتی پیش از اسلام در مسیر کوچ عشایر ساخته شده که به علت سیل ، پل از بین رفته و با وجود اینکه در دوره های مختلف ترمیم شده در حال حاضر فقط بخش کمی از آن باقی مانده است.
وی اضافه کرد:برای تسهیل در تردد و کوچ عشایر اقداماتی آغاز شده و از 2 سال پیش تاکنون با صرف 15 میلیارد ریال حدود 3.5 کیلومتر از مسیر کوچ عشایر با استفاده از خودرو و انفجار هدایت شده ،مسیرشکافی شده است.
پوررکنی اظهار داشت:با مسیر شکافی صورت گرفته در حال حاضر باید اعتباری معادل هشت میلیارد ریال تامین شود تا بتوان کول،پایه ها و رویه های پل را نیز احداث کرد .
وی گفت:در دو سال گذشته با اقدامات انجام شده جهت تسهیل کوچ عشایر یک پل کابلی با صرف دو میلیارد و 800 میلیون ریال و چهار گرگر با صرف یک میلیارد ریال اعتبار احداث شده تا زمان تکمیل پل تردد عشایر تسهیل یابد.
معاون عمران وبرنامه ریزی فرمانداری ویژه شهرستان دزفول ابراز امیدواری کرد با تامین هشت میلیارد ریال اعتبار بتوان پل کول را تکمیل و در اختیار عشایر قرار داد تا هنگام کوچ با مشکل مواجه نشوند.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.