رمان «آتشِ زَندان» اثر جدید ابراهیم دمشناس طی دومین شب پیاپی در شامگاه چهارشنبه مورخ ۲۹ شهریورماه، با حضور جمعی از هنرمندان و هنردوستان، در تالار آزادی ماهشهر رونمایی و از سال‌ها کوشش ادبی دمشناس در آفرینش آثار ادبی با اهدای لوح سپاس و هدایایی توسط سرپرست اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهر تقدیر شد.

خبرنگار ایلنای خوزستان طی مصاحبه‌ای با ابراهیم دمشناس در حاشیه‌ی این جشن رونمایی، ابعاد و ویژگی‌های این رمان که بر الگویی دایره المعارفی به رشته‌ی تحریر درآمده، مورد بحث و بررسی قرار داد.

طی این مصاحبه، خبرنگار فرهنگی ایلنا به خصلت دایره المعارفی در اغلب آثار ابراهیم دمشناس از جمله «آتشِ زَندان» به‌مثابه‌ی یکی از ویژگی بارز آن اشاره کرد و از  وی درباره ی تلاش برای اتخاذ الگویی دانشنامه‌ای به‌منظور  تبیین و تعریف جنوب و روایت آن پرسید.

همچنین در جریان مصاحبه با  این نویسنده‌ی جنوبی، چندصدایی و تنوع فرهنگی حاکم در اغلب آثار دمشناس و آمیزش مکتب داستان‌نویسی جنوب را با  دیگر مکاتب داستان‌نویسی و بهره‌گیری از تمامی ویژگی‌های بارز آن‌ها در آنِ واحد به‌مثابه گفتگوی مکاتب و فرهنگ‌ها در یک افق تاریخی را از اهم ویژگی‌های سبکی جویا شد.

نویسنده‌ی کتاب «آتشِ زَندان» در این گفتگو تصریح کرد: جهان داستانم با جنوب و زیست و فرهنگ و تاریخ جنوب پیوستگی یافته و این جغرافیا و فرهنگ برای نوشتارهای ادبی‌ام فضای مناسبی  مهیا می‌کند و موجب شده بر نحوه‌ی بیان و روایت تأثیر بگذارد.

وی  با اشاره به رمان جدیدش، «آتش زَندان»، زمینه‌های نوشتن و تاریخچه‌ای از شکل‌گیری این رمان تا چاپ را شرح داد؛ این اولین رمانی است که او  در سال ۱۳۸۵ نوشته اما پس از رمان دوم و سومش «نامه‌ی نانوشته» ۱۳۹۴ و «دل و دلبری» ۱۳۹۲ منتشر می‌شود.

رمان بر بستر تاریخی سال‌های پایانی حکومت رضا شاه تا پایان جنگ ایران و عراق  روایت می‌شود و داستان عاشقی پدر و پسری را بازگو می‌کند که در پی دیدار زن و دختری به سرزمین و شهری غریب سفر می‌کنند.

دمشناس در خصوص  الگوی روایت داستانش در این رمان خاطرنشان کرد: الگویی که برای روایت در این رمان اتخاذ کرده‌ام مبتنی بر سنت داستان فارسی به‌ویژه شاهنامه است و در واقع روایتی جدید از آن‌ها طرح  می‌شود و از این منظر است که به استقبال رمان می‌رود. رمان ترکیبی از این دوجهان است روایت‌ها و نوشتارهای گوناگون خصلتی دانشنامه‌ای به رمان و روایت داستان این کتاب  می‌دهد.

وی با اشاره به نام پیشین این رمان که به «زَندان پسندر» موسوم بود و طی هفته گذشته  با عنوان تازه‌ی  «آتشِ زَندان» به بازار آمد، اظهار داشت:  قصه‌گویی، زبان ویژه و نثر تلمیحی از خصلت‌های عمده‌ی در این رمان  است.

یادآور می‌شود  ابراهیم دمشناس پیش‌ازاین مجموعه داستان «نهست» را در سال ۱۳۸۲ منتشر کرده و موفق به دریافت جایزه گلشیری شد.

همین‌طور رمان «نامه نانوشته» او لوح تقدیر جایزه هفت‌اقلیم را دریافت کرده است.

رمان «آتش زَندان» را نشر نیلوفر در ۷۸۴ صفحه به قیمت ۴۸ هزار تومان در شمارگان ۷۷۰ نسخه منتشر کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.