گیاه تراریخته به گیاهی گفته می‌شود که ساختار ژنتیکی آن از طریق مهندسی ژنتیک تغییر یافته باشد، این تغییر معمولاً برای بهبود مقاومت گیاه به برخی آفات یا بیماری‌های گیاهی و برای بهبود عملکرد گیاه و بهره‌وری کشاورزی صورت می‌گیرد.
بیشتر هدف از مهندسی ژنتیک در گیاهان انتقال یک یا چند ژن به گیاه است که در صورت موفقیت، یک ویژگی جدید به گیاه می‌بخشند، این ویژگی جدید معمولاً در گیاهان هم خانواده یافت نمی‌شود.
با وجود فواید بسیار و به تبع علاقه‌مندان زیاد در بین محققان و کشاورزان، استفاده از گیاهان تراریخته منتقدانی هم دارد و نگرانی هایی نسبت به استفاده از این گیاهان و تولیدات برای سلامت وجود دارد که جای بحث دارد.
یک کارشناس کشاورزی که اصرار داشت نامی از وی برده نشود در این باره به ایرنا گفت:عمده بذرهای کشاورزی که از خارج وارد کشور می شوند دستکاری ژنتیکی شده اند.
وی با بیان اینکه بذر بیشتر سبزی و صیفی جاتی که وارد کشور می شوند ساماندهی نشده اند افزود: دستکاری ژنتیکی تنها به معنای این نیست که کلیه این دستکاری ها برای سلامت مضر باشد و برخی از دستکاری های ژنتیکی خطری برای سلامت افراد محسوب نمی شود.
این کارشناس کشاورزی با تاکید بر اینکه امنیت غذایی کشور باید تامین شود اضافه کرد:عمده کشت در دزفول شامل گندم، ذرت ،برنج و مرکبات است که بذر این محصولات هیچ مشکلی ندارد ولی سبزی و صیفی که تولید می شود از بذر خارجی تهیه می شود که بذر آنها ممکن است دچار دستکاری ژنتیکی شده باشد.
وی افزود:نظارت بر بذرهای واردشده وظیفه مسئولان کشوری و بر عهده وزارت جهاد کشاورزی است لذا نمی توان در شهرستان ها از نوع بذر دستکاری شده مطلع شد و یا نظارتی بر آن داشت.
این کارشناس کشاورزی اظهار کرد:علاوه بر بذرهای خارجی برخی بذرها نیز به صورت قاچاق وارد کشور می شوند که عمده آنها دستکاری شده هستند لذا از کشاورزان درخواست می شود هنگام تهیه بذر مورد نظر به فروشگاه ها و مراکز مجاز و فروشگاه های رسمی مراجعه کنند.
مرکز بهداشت دزفول نیز اعلام کرد: وظیفه نظارت بر محصولات خام کشاورزی بر عهده جهاد کشاوزی است و در صورتی که محصولی توسط بازرسان بهداشت مشکوک شناخته شود به آزمایشگاه جهاد کشاورزی ارجاع داده می شود.
بنا به اعلام این مرکز، هیچ دستورالعملی مبنی بر ممنوعیت عرضه محصولات تراریخته به بهداشت ابلاغ نشده است.
به گزارش ایرنا رئیس مجمع نمایندگان خوزستان در مجلس نیز با بیان اینکه در زمینه تولید محصول و غذای سالم در کشور خلاء قانونی وجود ندارد اظهار کرد:تولید محصول سالم و ارگانیک شرایط خاصی را می طلبد و تنها به کاهش و یا حذف سموم شیمیایی محدود نمی شود بلکه بارانی که در مزارع ارگانیک می بارد نیز نباید تحت تاثیر آلودگی محیطی باشد.
عباس پاپی زاده افزود: تولید غذای سالم پایه و اساس جامعه سالم است اما با وجود اجرای طرح تحول نظام سلامت به این موضوع توجه نشده است.
وی گفت:در طرح تحول نظام سلامت اگر سلامت مردم مد نظر است نباید منتظر ماند تا کسی بیمار شود بعد برای درمان آن هزینه گزافی صرف کرد بلکه باید از همان ابتدا زنجیره غذایی را سالم کرد.
پاپی زاده همچنین در خصوص عرضه گسترده محصولات غذایی تراریخته ( محصولاتی که به لحاظ ژنتیکی تغییر یافته اند) در بازار کشور هشدار داد و افزود: ایران به بازار گسترده عرضه محصولات تراریخته کشورهای آمریکایی و اروپایی تبدیل شده که عوارض سوء این محصولات در آینده بر روی نسل آینده خود را نشان می دهد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی وی ادامه داد: با توجه به اینکه تولید محصولات تراریخته در بیشتر کشورهای توسعه یافته دنیا با شرایط خاصی انجام می شود و در کشورهای اروپایی واردات آن ممنوع شده در برنامه ششم توسعه به این موضوع پرداخته شده است.
نماینده مردم دزفول در مجلس افزود: تحقیقاتی که در این خصوص انجام شده نشان داده که محصولات تراریخته اثرات زیست محیطی مخربی بر حیات انسانی و جانوری و گیاهی دارند و با توجه به اینکه کشور ما یکی از واردکنندگان بزرگ محصولات تراریخته است نگرانی هایی در این خصوص وجود دارد.
وی گفت: سالیانه بیش از 10 میلیون تن انواع محصولات تراریخته بدون هیچ نظارت و ضابطه ای وارد کشور می شود و هیچ سامانه یا سایت آزمایشگاهی مشخصی که بتواند محصولات تراریخته را رصد و بی خطر بودن آنها را تایید کند در کشور وجود ندارد.
وی اضافه کرد: مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده و در برنامه ششم توسعه واردات محصولات تراریخته را ممنوع کرده مگر اینکه بتوانند در شرایط بسیار دقیق، این محصولات تایید و بی خطر
بودن آنها ثابت شود که البته این امر مستلزم ایجاد زیرساخت های علمی و تحقیقاتی است تا بتوان محصول بی خطر را از محصول ناسالم تشخیص داد.
وی گفت:متاسفانه هم اکنون ما هم در واردات محصولات تراریخته و هم در واردات بذر تراریخته پیشرو هستیم و با توجه به اینکه در زمینه بذر جزو کشورهای وابسته دنیا محسوب می شویم و بذر سبزی و صیفی از خارج وارد می شود اما بذر غلات، کلزا و ذرت در داخل کشور تولید می شود.
عضو کمیسیون مجلس شورای اسلامی ادامه داد:به دنبال وارد کردن تکنولوژی تولید بذر در کشور هستیم تا بتوان این موضوع را مدیریت کرد.
7278/ 6037
خبرنگار: رقیه کردی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.