به گزارش ایرنا مهدی قمشی چهارشنبه در 'همایش ریزگرد، پایش اثرات و روش های مقابله' از سری همایش های گرامیداشت هفته دولت، با اشاره به انتقال 1.2 میلیارد مترمکعب از آب های خوزستان در طرح های گذشته افزود: طرح کوهرنگ 3 به علاوه طرح های جدید 'بهشت آباد' و 'ونک سولگان' که در حال اجراست، نیز برای 1.2 میلیارد مترمکعب برنامه ریزی شده اند.
وی تصریح کرد: طرح های انتقال آب در تضاد با طرح مقابله با ریزگردهاست و در صورت ادامه انتقال آب، طرح های مقابله با ریزگردها کاری عبث خواهد بود.
عضو هیات علمی دانشگاه شهید چمران اهواز، با بیان اینکه گرد و غبار جزو طبیعت خوزستان نبوده، گفت: پدیده گرد و غبار از 15 سال پیش در این استان آغاز شده و به تدریج گسترش یافته و در صورت برخورد غیراصولی با ریشه های این مشکل و عدم معرفی مسببان آن، نه تنها کاهش نمی یابد بلکه باید منتظر شدت گرفتن این پدیده باشیم.
وی با اشاره به مشکلات منابع آبی خوزستان در یک دهه گذشته اظهار کرد: آورد رودخانه های خوزستان در گذشته 30 میلیارد مترمکعب بوده و اکنون به حدود 18 میلیارد مترمکعب رسیده است.
قمشی با انتقاد از سوءمدیریت منابع آب در کشور افزود: در چشم انداز 1404 برای استفاده از همه آب های کشور (در بخش شرب، کشاورزی و صنعت) برنامه ریزی شده که این مساله قابل قبول نیست، از سوی دیگر آبی که در بخش کشاورزی مصرف می شود بهره وری پایین و در حدود 30 درصد دارد.
وی با اشاره به نقش آب در ایجاد پدیده گرد و غبار تاکید کرد: کاهش آبدهی رودخانه های کارون، دز، کرخه، مارون و زهره در ایران و رودهای دجله و فرات در عراق در ایجاد کانون های ریزگرد تاثیر داشته اند.
این متخصص آب تصریح کرد: متوسط آورد کارون بزرگ از 19 میلیارد مترمکعب در گذشته به 14 میلیارد مترمکعب در 15 سال اخیر کاهش یافته است، همچنین در این مدت متوسط آورد کرخه از 5.2 میلیارد مترمکعب به 2.1 میلیارد مترمکعب؛ آورد مارون از 1.5 میلیارد مترمکعب به 850 میلیون مترمکعب و آورد زهره از 2.5 میلیارد مترمکعب به 1.1 میلیارد مترمکعب رسیده است.
وی افزود: از سوی دیگر آورد رود فرات در عراق از 30 میلیارد مترمکعب به 18 میلیارد مترمکعب و آورد دجله از 22 میلیارد مترمکعب به 16 میلیارد مترمکعب رسیده است.
قمشی با اشاره به خشک شدن هورهای عراق و تبدیل آنها به کانون گرد و غبار، ادامه داد: ترکیه با سدسازی روی دجله و فرات قصد دارد آب این رودخانه ها را کنترل کند و با ساخت سد آتاتورک روی فرات و ایلیسو روی دجله (که یکی از منابع تغذیه کننده هورالعظیم است) مشکلات دوچندان می شود.
وی تصریح کرد: توافق بین کشورها برای رعایت حقابه کاری دشوار است، البته ما هنوز نتوانسته ایم در کشور خود مشکل حقابه رودها را حل کنیم.
قمشی در ادامه با بیان اینکه سدسازی بیشتر روی کارون توجیه ندارد گفت: در کشور در گذشته در زمینه سدسازی افراط نشده اما باید ساخت سدهای جدید کنترل شود زیرا آبی برای ذخیره وجود ندارد.
وی همچنین تعامل وزیرنیروی آینده با محیط زیست را یک ضرورت دانست و گفت: با توجه به اینکه هنوز بحث طرح های انتقال آب مطرح است و تجویز می شود، نگران کننده است، در حالی که باید بپذیریم از نظر مسائل زیست محیطی در خوزستان خطا کرده ایم و مشکلات این استان و ریزگردها ناشی از سوءمدیریت منابع آب است و در رویکرد خود تجدیدنظر کنیم.
این عضو هیات علمی دانشکده علوم آب چمران، خواستار به رسمیت شناختن سهم محیط زیست از منابع آبی شد و گفت: در توزیع منابع آب سهم محیط زیست باید نسبت به سهم شرب، کشاورزی و صنعت در اولویت قرار گیرد، در حالی که اکنون سهمیه محیط زیست در انتهای جدول است.
وی همچنین بر افزایش سهم خوزستان از رودخانه کرخه تاکید کرد و افزود: تالاب هورالعظیم سالانه 2 میلیارد مترمکعب حقابه نیاز دارد که وزارت نیرو باید راهکاری برای تامین آن بیندیشد.


7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.