رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان جمعه به ایرنا گفت:با توجه به خروج این بنای تاریخی از فهرست میراث فرهنگی برای حفظ آن باید با کمک بخش خصوصی وارد عمل شویم.
سجاد پاک‌گهر جمعه افزود:از آنجا که خانه بچاری با حکم دیوان عدالت اداری ودرپی شکایت حقوقی مالک شخصی بنا از فهرست آثار فرهنگی کشور خارج شد، میراث فرهنگی عملا نمی تواند دخل و تصرفی در آن انجام دهد.
وی به آمادگی میراث فرهنگی و گردشگری برای ثبت مجدد این بنا در فهرست آثار فرهنگی کشور اشاره و اظهار کرد: تنها راه حفاظت از این بنای تاریخی خرید آن توسط بخش خصوصی و واگذاری آن به میراث فرهنگی و گردشگری و ثبت مجدد آن در فهرست آثار فرهنگی و تاریخی کشور است.
پاک‌گهر گفت: میراث فرهنگی و گردشگری با توجه به مبلغ پیشنهادی مالک توانایی خرید این مالک را ندارد و لازم است بخش خصوصی برای حفظ ان وارد عمل شود.
رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آبادان گفت:سال‌ها پیش مالک خانه بچاری به دادگستری خوزستان شکایت خود را ارایه کرده بود ولی با دفاعیات واحد حقوقی میراث فرهنگی حق حفظ و نگهداری بنا به اداره میراث فرهنگی واگذار شده بود.
وی افزود:پس از آن مالک این بنای تاریخی به دیوان عدالت اداری شکایت کرد و دیوان هم طبق قوانین و مقررات حکم خروج بنا از ثبت فهرست ملی میراث فرهنگی را صادر کرد.
خانه بچاری مربوط به دوره قاجاریه و از آثار حاکمیت شیخ خزعل در خوزستان است و درخیابان دبستان آبادان، روبروی سینما نفت واقع شدهاست.
این اثر در تاریخ 23 شهریور 1382 با شمارهٔ ثبت 9968 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده بود.
3015/6002/
خبرنگار:عدنان جواهری ** انتشار:کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.