به گزارش خبرآنلاین به نقل ازروابط عمومی انجمن محیط زیست خوزستان چندیست منطقه ما که شامل جنوب غرب کشور می شود به علت سدسازی مفرط ،انتقال آب ظالمانه و فعالیت صنایع آلاینده با پدیده جانسوز خشکی رودخانه ها و تالابهای ایران و عراق روبرو گشته که ما تبع خشکی پهنه های بزرگ آبی منطقه که زمانی یکی از کاهش دهنده های گرد و غبار و از عوامل متعادل کردن درجه حرارت منطقه ، حفظ میکروکلیمای منطقه ، حفظ زیست بوم ماهیان و پرندگان و جانوران منطقه بوده است خود تبدیل به یک منشاء تولید و افزایش دهنده گرد و غبار و افزایش دمای محیط گردیده است به طوری که اهواز را در شرایط بحرانی قرار داده و به رکورد گرمترین شهر جان در تابستان امسال رساند.

این مسئله حاد و غیر قابل تحمل خسارات فراوانی به روح،روان و جسم مردم و زیر ساختهای استان وارد کرده به طوری که خیل کثیری از مردم رفتن را به ماندن در منطقه ارجح دانستند این خود فاجعه بارترین پیامد پدیده گرما و گرد و غبار است، آری مهاجرت سرمایه ها ونخبگان. اما در این بین اعضاء یک تشکل مردمی وغیر دولتی بدون ذکر آیه ی یأس و با دوری از حواشی و هوچیگریها ،دست به کار شده و با صرف هزینه ها موفق به طراحی سامانه نوینی از مه پاش یا رطوبت ساز شدند تا بتوانند عاشقان اهواز را با هوای داغش سازگاری دهند. سرپرست کمیته پژوهش و فناوری انجمن محیط زیست خوزستان در رابطه با معایب سیستم مه پاش موجود در بازار میگوید: این سیستمها نیاز به پمپ فشار قوی واتصالات گران قیمت هستند و کم بودن پوشش خنک کنندگی محیط،گرفتگی اتصالات وهمچنین روزنه مه پاش، گران بودن نازل و عمر کم آن ،مقرون به صرفه نبودن سیستم ،با آب معمولی کار نکردن سیستم ،هزینه بالای برق مصرفی و خطر آفرینی در صورت ترکیدن شلنگ هااز معایب عمده سیستمهای موجود می باشد.

امیر کرملاچعب می افزاید:سیستمی که تیم ما موفق به طراحی و ساخت آن گردید ضمن برطرف کردن معایب سیستمهای معمول دارای خصوصیات منحصر به فردی میباشد و میتوان آن را یک ابَر مه پاش نامید. کرملاچعب عنوان کرد از خصوصیات مهم این سیستم این است که جهت خنک سازی و تلطیف فضاهای وسیع ،در ارتفاع 9متری قرار می گیرد وتا شعاع 200 متری را پوشش خواهد داد در واقع یک ایستگاه مه پاش میتواند دمای محیطی ب قطر چهار صد متر را متعادل کند. جذب کننده ریزگرد و دود خودروها و صنایع آلاینده، صرفه جویی در مصرف آب جهت آبیاری فضای سبز شهری، از مهمترین شاخصه های آن است ضمن اینکه نیازمند تجهیزات گران قیمت از قبیل پمپ فشار قوی واتصالات گران قیمت نیست. وی افزود تیم ما آمادگی لازم جهت نصب این سیستم در فضای رستورانها و کافه ها، شرکتها، کارگاهها، کارخانجات،نهاد ها، ادارات ،ارگانها،گلخانه ها،مرغداری و دامداری ها، فضای سبز و سطح معابر شهری می باشد. امیر کرملاچعب در پایان تاکید کرد این سامانه با همکاری پارک علم و فناوری خوزستان طراحی و ساخته شده و دراین بین از زحمات رئیس پارک جناب آقای دکتر مختاری و همچنین رئیس انجمن محیط زیست خوزستان جناب آقای مهندس ربیعی تقدیر و تشکر به عمل می آید.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 718900
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.