به گزارش ایرنا عرضه کالای همراه مسافر در آبادان از اردیبهشت ماه سال 93 با افتتاح غیررسمی مجتمع تجاری ساحل اروند آغاز شد.
این مجتمع که در محل سالن سرپوشیده اداره بندر و دریانوردی آبادان روبروی بازار مرکزی قرار دارد، از حدود 50 غرفه در سه طبقه تشکیل شده است.
١- مهم ترین و أساسی ترین امتیاز بازارهای دوقلوی کالای همراه مسافر طی سال های اخیر، انحصاری بودن مجوز آنها بوده که این امتیاز باید از طریق فراخوان عمومی به واجدان شرایط اعطا شود.
این رویه قانونی در مورد بازار کنزالمال خرمشهر رعایت شده است، لیکن آیا انعقاد قرارداد انحصاری این بازار آبادان نیز با فرآیند قانونی واگذار شده است؟! لذا اسناد آن برای تنویر أفکار عمومی منتشر شود.
٢- مرجع تصمیم گیرنده و امضا کننده قرارداد غیرقانونی و امتیاز انحصاری و رانت ده ها میلیارد تومانی به یک فرد خاص یعنی امتیاز ایجاد بازار کالای همراه مسافر آبادان، چه کسی بوده است؟ آیا این مرجع در سازمان منطقه آزاد اروند، پاسخگوی این رانت دهی هست ؟
٣- ناظر این بازار چه دستگاهی در سازمان منطقه آزاد بوده است؟ معاونت تخصصی یا حراست یا ...؟
چه کسی ناظر را در این بازار و کنزالمال، معرفی کرده است و هدف از اعطای این نقش به حراست و روابط فیمابین و محفل دو سه نفره چه بوده است و چه منافعی داشته است؟
٤- درآمد سازمان منطقه آزاد از اعطای این امتیاز انحصاری به یک فرد با حمایت همان مرجع ذیربط، چقدر بوده است؟
آیا همانند بازار کنزالمال خرمشهر، صرفنظر از نوع قرارداد، میلیاردها تومان کرایه دریافت شده یا حداقل حق امتیاز انحصاری گرفته شده است؟
٥- سکوت خبری و بی سرو صدای سازمان منطقه آزاد آزاد در قبال این رانت و این ظلم فاحش به بیت المال و منافع اعطائی به فرد مورد نظر و در حاشیه أمن قرار گرفتن این بازار از لحاظ کنترل های لازم گمرکی و اخبار متعدد مبنی بر خروج غیرقانونی کالا از آن، بیانگر فساد در این قرارداد نیست ؟
٦- چرا همه این مصیبت و درگیری و قشون کشی، صرفا برای خرمشهر و مردم مظلوم آن و کارگران زحمتکش این منطقه است که البته هیچ تفاوتی با برادران خود در آبادان ندارند و منافع این بازار هم به آبادانی ها نرسیده و فقط بین حضرات تقسیم شده است ؟
به نظر می رسد ورود دستگاه های نظارتی و قضائی و امنیتی به موضوعی که علاوه بر ابعاد اقتصادی دارای ابعاد اجتماعی و سیاسی و امنیتی است، بیش از پیش ضروری است، به ویژه اینکه رگه هایی از اقدامات و اظهار نظرهای قومیتی در این ماجرا به چشم می خورد.
موضوعی که باید در مورد همراهی و رفتار نا آگاهانه یا آگاهانه برخی از مدیران میانی سازمان منطقه آزاد اروند با جریان تخریبی که سعی در تفرقه افکنی بین مردم دو شهر و کسبه و اصناف آن و نمایندگان انقلابی و شهر دارد، حتما مورد توجه و واکاوی و تحقیق قرار گیرد و دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد برای پایان بخشیدن به این وضعیت نابسامان و حرکتهای مخالف سیاست دولت برای تولید و اشتغال و پاکسازی سازمان از عناصر سیاسی و ورویکرد اقتصادی و تجاری و صنعتی آن ، اهتمام و همت کند.
در صورت نیاز، تمامی اسناد واگذاری انحصاری این امتیاز رانتی به همراه شرح جزئیات این حلقه مشکوک اقتصادی و سیاسی، منتشر می شود.
6125 خبرنگار و انتشار:سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.