سید عادل مولا شنبه در گفت وگو با ایرنا با بیان اینکه تالاب بین المللی شادگان یکی از زیستگاه های 'فلامینگو' است، اظهار کرد: 'فلامینگو' جزو پرندگان در معرض تهدید و حمایت شده است.
وی شکار را یکی از عوامل تهدید کننده فلامینگو عنوان کرد و افزود: بعضی ها از روی ناآگاهی این پرنده را شکار می کنند و یا به تخم پرنده آسیب رسانده و یا آنها را جابجا می کنند.
مولا تخریب زیستگاه را از دیگر عوامل تهدید این پرنده دانست و تصریح کرد: ورود پساب و فاضلاب، همچنین کمبود آب وتامین نشدن حقابه تالاب باعث آسیب رسیدن به زیستگاه این پرنده می شود.
به گفته وی، کابل های فشار قوی نیز یکی از مسائل آسیب رسان است به طوری که در هفته های اخیر تعدادی از فلامینگوها در برخورد با کابل برق تلف شدند.
معاون محیط زیست خوزستان در ادامه گفت: فلامینگو از پرندگانی است که در پهنه های آبی گلی و کم عمق و بیشتر در دریاچه لب شور و شور و یا جزر و مدی به صورت دسته های چند صد تایی زندگی می کنند.
مولا با بیان اینکه زیستگاه های این پرنده در خوزستان (تالاب شادگان)، سیستان، گلستان، گیلان، مازندران، آذربایجان و برخی تالاب ها و دریاچه های شور است افزود: فصل تخم گذاری و آشیانه این پرندگان از اوایل فروردین است که 28 تا 30 روز طول می کشد.
وی اضافه کرد: فلامینگو جزو پرنده های مهاجر است و در خوزستان علاوه بر مهاجرت، جوجه آوری هم دارد.
مولا اظهار کرد: در سال 93 گزارش هایی از مشاهده این گونه در اراضی تالاب شادگان در آبادان داشتیم و تعدادی از محیط بانان تخم های فلامینگو را پیدا کرده بودند؛ اما با توجه به پایان فصل تخم گذاری تنها توانستیم 2 جوجه را حلقه گذاری کنیم.
وی گفت: در فروردین 95 با برنامه ریزی و اعزام تیم های کارشناسی موفق شدیم 41 جوجه فلامینگو را زنده گیری و حلقه گذاری کنیم.
مولا ادامه داد: در حلقه گذاری، کدهایی به پای پرنده وصل می شود که مشخصات و موقعیت منطقه را نشان می دهد و هدف آن شناسایی زیستگاه و مسیر پرواز و مهاجرت جوجه ها و احتمال بازگشت آنها بعد از بالغ شدن است؛ علاوه بر این در صورت اتلاف این جوجه ها در هر نقطه جهان، اطلاعات آن مخابره می شود و خوشبختانه تا کنون تلفاتی از آنها گزارش نشده است.
به گفته وی، از 264 جوجه حلقه گذاری شده 41 جوجه فلامینگو بوده است.
مولا با اشاره به اهمیت تالاب شادگان به عنوان زیستگاه پرندگان مهاجر گفت: محل جوجه آوری و تخم گذاری پرندگان از جمله فلامینگوها نشانه امنیت زیستگاه است و تالاب شادگان از این حیث منحصربفرد است، از سوی دیگر شرایط زیست فلامینگو به دلیل رژیم غذایی این پرنده، خاص است اما زیستگاه (تالاب شادگان) توانایی دارد که به صورت طبیعی و بدون هیچ هزینه غذای این گونه را تامین کند.
وی تاکید کرد: با توجه به اینکه تالاب شادگان محل تخم ریزی ماهیان و جوجه آوری پرندگان است، در زون های حفاظتی که محل های امن برای زیستمندان هستند، اجازه هیچگونه فعالیتی داده نمی شود.
مولا همچنین با تاکید بر فرهنگسازی و آموزش جوامع محلی برای حمایت از پرندگان کمیاب گفت: یکی از برنامه های طرح مدیریت تالاب بین المللی شادگان، آموزش به مردم و جوامع محلی برای حمایت از گونه های کمیاب است، البته این مساله کافی نیست و باید همه از جمله دوستداران محیط زیست و سمن ها در ارتقای آگاهی جامعه همکاری کنند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست آبادان پیش از این گفته بود: در سرشماری فصل جوجه آوری فلامینگوها بیش از 2 هزار و 900 قطعه جوجه فلامینگو در محدوده تالاب شادگان شمارش شده که معمولا تعداد پرندگان بالغ نیز 2 برابر تعداد جوجه ها است.
هم اکنون حدود 6 تا هفت هزار قطعه پرنده فلامینگو بالغ در تالاب شادگان و خوریات آبادان وجود دارد.
تالاب بین المللی شادگان بزرگ ترین تالاب ثبت شده کشور است که در جنوب خوزستان قرار دارد. این تالاب با حدود 500 هزار هکتار وسعت، یکی از ارزشمندترین زیستگاه های منطقه است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.