به گزارش ایرنا سید نور محمدپور سه شنبه در همایش تخصصی توسعه اشتغال پایدار با محوریت اشتغال جامعه ایثارگران در سالن اجتماعات اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان بیان کرد: بحث اشتغال دغدغه مقام معظم رهبری است و این وظیفه دستگاه های اجرایی در خصوص ایجاد اشتغال را سنگین تر می کند.
وی گفت: مدیران اداره کار در استان باید امسال در بحث اشتغالزایی به ویژه اشتغالزایی در بنگاه های زودبازده توجه ویژه داشته باشند.
محمد پور افزود: کم کاری از سوی مدیران ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماعی در استان قابل توجیه نیست و نباید به فعالیت در زمان اداری اکتفا کنند، بلکه مدیران این مجموعه امسال باید به صورت شبانه روزی برای کاهش بیکاری فعالیت داشته باشند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درادامه بیان کرد: امسال دولت طرح های زیاد و مهمی را برای ایجاد اشتغال در نظر دارد که اجرا و تحقق آنها به کار شبانه روزی نیاز دارد.
وی گفت: یکی از دغدغه های استاندار ایجاد اشتغال به ویژه برای دانش آموختگان دانشگاه هاست که بیشترین آمار بیکاران را به خود اختصاص می دهند.
محمد پور عنوان کرد: متاسفانه ترکیب جمعیتی قشر جویای کار دراستا ن به گونه ای است که با وجود تمام ظرفیت هایی که در استان وجود دارد گرایش متقاضیان کار اغلب به مشاغل دولتی و کارگاه های دولتی است.
وی افزود: از دیگر مشکلات در بحث اشتغالزایی استان این است که کارگاه های دولتی در صنایع پایین دستی به خوبی کار نکرده اند .
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درادامه بیان کرد: بسیاری از استان هایی که اقتصاد آن ها دولتی نیست آمار بیکاری پایینی دارند.
محمد پور درادامه با اشاره به طرح ملی کاج بیان کرد: این طرح قبلا هم اجرا شده اما امسال با دید و تفکر جدیدی قرار است در استان و کشور اجرا شود، در این طرح جوانان می توانند با آموزش هایی که فرا می گیرند جذب بازار کار شوند، این طرح در چهار استان به صورت پایلوت در حال انجام است و تا کنون 70 درصد کاروزران این طرح جذب بازار کار شده اند.
محمد پور عنوان کرد: سامانه این طرح هم تشکیل شده است و متقاضیان کار می توانند در این سیستم ثبت نام کنند.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان درادامه افزود: این طرح شامل سه بخش است ، طرح افزایش مهارت کارجویان ، طرح کارورزی و طرح مشوق های بیمه ای که این طرح مجموعه ای برای هدایت متقاضیان کار به بازار کار است.
وی گفت: در بخش اول این طرح افراد جویای کار زیر 22 سال سن دوره های مهارتی را سپری می کنند و در بخش دوم دانش آموختگان دانشگاهی که بین 22 تا 32 سال سن دارند دوره های کارورزی را می گذرانند که در این بخش یک سوم حقوق اداره کار در مدت آموزش به کارورز پرداخت می شود.
محمد پور بیان کرد: در بخش سوم نیز کارفرمایانی که این کارجویان را جذب کنند شامل تخفیف های بیمه ای از جمله بیمه کارفرما می شوند.
محمد پور افزود: در اجرای این طرح اشتغال متقاضیان کار از خانواده های شهدا و ایثارگران در اولویت هستند.
وی با اشاره به وظیفه و نقش کاریابی ها در ایجاد اشتغال اظهار کرد: انتظاری که از کاریابی ها برای ایجاد اشتغال می رود بیش از این است و مراکز کاریابی نباید انتظار داشته باشند که اداره کار باید به ان ها کمک کند بلکه مراکز کاریابی با اطلاعاتی که از بازار کار در اختیار اداره کار قرار می دهند این دستگاه را در ایجاد فرصت های اشتغال بیشتر کمک می کند.
درادامه این مراسم معاون تعاون بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان بیان کرد: دو سال گذشته تفاهم نامه ای بین اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اداره کل بنیاد شهید و امور ایثارگران خوزستان منعقد شد که بر اساس آن برای افراد بیکار جویای کار خانواده های زیر پوشش این بنیاد شغل ایجاد شود.
احمد معصومی درادامه افزود: این طرح ملی است که در سطح کشور در مجموع برای پنج هزار نفر این افراد شغل ایجاد شد این در حالی است که از این آمار در خوزستان تنها برای 12 نفر ایجاد اشتغال شد.
درادامه این نشست مدیر کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان خوزستان نیز گفت: 200 هزار نفر در استان زیر پوشش این بنیاد هستند که بالغ بر دو هزار و 200 نفر بیکار و جویای کار زیر پوشش این نهاد هستند.
عبدالرضا فرجیان افزود: از این تعداد 10 هزار نفر دانشجو هستند که باید برنامه ریزی شود برای افراد بیکار با تحصیلات عالی کار در دستگاه های دولتی (با شرکت در آزمون های استخدامی )و برای افرادی که تحصیلاتی در سطح دیپلم و زیر دیپلم دارند نیز فرصت های شغلی ایجاد شود.
وی گفت: همچنین با بسیج اصناف نیز تفاهم نامه منعقد شده تا در جذب افراد بیکار زیر پوشش این نهاد همکاری داشته باشند و برای اجرایی شدن این تفاهم نامه نیز مشخص شده که تا پنج سال حداقل حقوق دولتی به فرد بیکار جذب شده در اصناف و بیمه سهم کارفرما نیز پرداخت می شود.
7158/6002
خبرنگار: زینب فرحانی**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.