به گزارش ایرنا در این دیدار که روز پنجشنبه در شهر العماره عراق مرکز استان میسان انجام شد رئیس شورای استان میسان، خواستار گشودن دومین مرز زمینی با ایران و نیز توسعه همکاری دانشگاهی و سرمایه گذاری ایرانی ها در این استان شد و سفیر ایران در بغداد نیز آمادگی ایران را برای همکاری های همه جانبه با استان میسان عراق اعلام کرد.
'منذر الشوای' با اشاره به وجود یک گذرگاه مرزی زمینی با استان خوزستان در استان میسان(شیب- چذابه)، پیشنهاد کرد که دومین گذرگاه مرزی میسان با جمهوری اسلامی ایران برای توسعه همکاری ها و ارتباطات میان این استان و ایران گشوده شود.
وی سرمایه گذاری شرکت های ایرانی در بخش های کشاورزی و راه سازی را مطرح کرد و خواستار ساخت جاده در این استان شد و در عین حال همکاری های دانشگاه های استان میسان با دانشگاه های ایران را مورد تاکید قرار داد.
در این دیدار رئیس و اعضای شورای استان و مقام های محلی خواستار گسترش همکاری ها در همه حوزه با جمهوری اسلامی ایران به ویژه در بخش سرمایه گذاری شدند.
ایرج مسجدی سفیر ایران در عراق نیز در این دیدار اطمینان داد که سفارت ایران وظیفه خود می داند برای گسترش روابط همه جانبه با عراق و از جمله استان میسان تلاش کند.
وی با اشاره به تاکید جمهوری اسلامی ایران بر همکاری با همه بافت های اجتماعی و استان های عراق، وحدت میان شیعه و سنی و کرد و عرب و ترکمن و مسیحی را برای پیشبرد اهداف عراق ضروری دانست و گفت: ایران حامی و پشتیبان دولت عراق است و در عین حال همکاری با استان میسان را به عنوان یک استان هم مرز با ایران مهم قلمداد می کند.
مسجدی، در عین حال برای ورود سرمایه گذاران و شرکت های ایرانی برای کار در استان میسان ، از طرف عراقی خواست درها را بر روی شرکت ها و سرمایه گذاران ایرانی باز و مسیر همکاری ها را هموارکنند.
براساس این گزارش ، 2 طرف پس از جلسه 2 ساعته خود در یک نشست خبری شرکت کردند و نتایج مذاکرات خود را سودمند توصیف کردند.
رئیس شورای استان میسان در جمع خبرنگاران با تقدیر از جمهوری اسلامی ایران به خاطر حمایت از ملت و دولت عراق در جنگ علیه تروریسم، خواستار گسترش همکاری های استان میسان با جمهوری اسلامی ایران از جمله گشودن دومین گذرگاه مرزی شد.
سفیر ایران در عراق نیز در جمع خبرنگاران ، با تبریک پیروزی های اخیر به دولت و ملت عراق و به ویژه اهالی استان میسان که نقش مهمی در جنگ ضد داعش داشته اند، تاکید کرد:ایران همچنان در کنار ملت و دولت عراق در مبارزه با ترویسم خواهد ایستاد و در دوران سازندگی و بازسازی نیز حمایت خود را ادامه خواهد داد.
وی افزود: در جلسه امروز حول همکاری ها بحث های خوبی کردیم و امیدواریم بتوانیم راه های گسترش همکاری ها را میان ایران و استان میسان همواره کنیم.
به گزارش ایرنا روابط اقتصادی و تجاری 2 استان مرزی خوزستان و میسان عراق در سال 1385 همزمان با بازگشایی مرز چذابه ایران و شیب عراق شکل گرفت و در این مدت تاکنون چندین بار استانداران خوزستان و میسان برای توسعه روابط مذاکره کردند که منجر به انعقاد تفاهمنامه هایی در زمینه های مختلف اقتصادی، آموزشی ، فرهنگی ، بهداشتی و درمانی، ورزشی و ... شده است.
مرکز استان میسان شهر 'ˈالعماره' است که از نقطه صفر مرزی ایران و عراق حدود 70 کیلومتر فاصله دارد.
خوزستان دارای 2 گذرگاه مرزی مشترک شامل چذابه و شلمچه، با کشور عراق است که علاوه بر مبادله کالا ، روزانه هزاران زائر ایرانی و عراقی از طریق این 2 مرز به زیارت عتبات عالیات در عراق و یا اماکن مقدسه در ایران سفر می کنند. این 2 مرز در هنگام اربعین حسینی شاهد تردد صدها هزار زائر ایرانی برای شرکت در آیین اربعین حسینی در عراق است.
خاورم*4*1770* 6037
انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.