معاون فنی راه آهن با بیان اینکه قطار مسافری خرمشهر- تهران روز گذشته به دلیل شدت گرما و پدیده «فرار خط» از ریل خارج شد، گفت: علت وقوع پدیده فرار خط، گرمای بیش از حد است و گرما باعث انبساط و انقباض ریل و در نهایت حرکت ریل می شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، ساعت 15 بعداز ظهر روز گشته قطار مسافربری خرمشهر -تهران از ریل خارج شد. در این حادثه که بین ایستگاه میان آب و هفت تپه رخ داد، 3 واگن این قطار مسافربری از خط خارج شده و باعث ترس و وحشت مسافران حاضر در قطار گردید.

مازیار یزدانی معاون فنی راه آهن کشور در گفت‌وگو با ایلنا، درباره علت این حادثه اظهار داشت: ریل یک جسم آهنی است و در اثر گرما و سرمای شدید منبسط و منقبض می‌شود و همین امر منجر به حرکت آن می شود که اصطلاحا" به آن «فرار خط» گفته می شود.

وی تاکید کرد: روز گذشته سه سالن  قطار مسافری خرمشهر-تهران بین ایستگاه میان آب و هفت تپه از خط خارج شد که این روزها این منطقه جزو گرم ترین نقاط کشور محسوب می شود و امسال هم شاهد گرمای بی سابقه هستیم.

معاون فنی راه آهن با اشاره به راهکارهای جلوگیری از وقوع پدیده فرار خط در خطوط ریلی کشور گفت: فرار خط در واقع عریض شدن و جابه جایی ریل است که با مراقبت پی در پی از خطوط راه آهن و اجرای یک سری راهکارهای فنی از وقوع این پدیده جلوگیری می کنیم. یکی از راهکارها برای جلوگیری از جابه جایی ریل در گرما یا سرمای شدید، انباشت بالاست است که از این طریق می توانیم اطراف خط را سنگین کنیم که خط نتواند در زمان وقوع این پدیده حرکت کند.

یزدانی ادامه داد: در اکثر مسیرهای راه آهن این راهکارهای فنی در فصل گرما انجام می شود، البته فرار خط یا همان انبساط و انقباض ریل در نقاط گرمسیر کشورهای دیگر هم رخ می دهد و پدیده ای نیست که تنها در خطوط ریلی کشور ما شاهد وقوع آن باشیم.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.