به گزارش ایرنا محسن رضایی روز دوشنبه در نشست مشترک اعضای موسسه خیریه توانمند سازان خوزستان در محل قرارگاه کربلا در اهواز اظهار کرد: تشکیل موسسه خیریه توانمندسازی در کشور یک اقدام اسلامی و انقلابی است که در پنج استان کشور فعالیت آن آغاز شده و در خوزستان به عنوان پنجمین استان در این زمینه پیشرفت خوبی را شاهد هستیم.
وی افزود: در 40 سال اخیر اگرچه در زمینه محرومیت زدایی و فقر زدایی اقدامات خوبی صورت گرفته اما در زمینه زکات به معنای اعم زکات غفلت کرده ایم و هنوز کمبودهایی احساس می شود.
رئیس ستاد توانمندسازی محرومان کشور ادامه داد:کمتر آیه ای در قرآن کریم وجود دارد که در آن به نماز توجه شده باشد اما به زکات توجه نشده باشد.
وی بیان کرد:اگر کسی بتواند به محرومان جامعه کمک کند اما به بهانه نماز این اقدام خیرخواهانه را در زندگی خود نداشته باشد، نماز او با اشکال روبه رو خواهد شد چرا که نماز هیچگاه از زکات جدا نیست و در دین مبین اسلام همواره بر اهمیت زکات تاکید شده است.
رضایی گفت: یکی از ویژگی های اسلام این است که در کنار نماز باید به مردم و محرومان جامعه نیز توجه کرد و اکنون باید دید که در این سال ها مسئولان کشور توانسته اند چنین رویکردی را نسبت به محرومیت زدایی داشته باشند؟
وی اظهارکرد: این کار اسلامی و انقلابی ضمن اهمیت آن در بحث اقتصاد کشور، لبیک به رهبر معظم انقلاب است چرا که آتش به اختیاری که رهبر معظم انقلاب مطرح کردند و شاید برخی ها از آن برداشت اشتباهی داشتند به این منظور است که کمبودهایی که در کشور وجود دارد و توسط سیستم های رسمی قابل رفع نیست ، توسط نیروهای متعهد در چارچوب ارزش‌های انقلاب رفع شود.
وی بیان کرد: خوشبختانه سپاه در قالب قرارگاه محرومیت زدایی و کمیته امداد فعالیت های خوبی تاکنون در زمینه محرومیت زدایی داشته اند اما کمک به محرومان را از 2 زاویه می توان نگاه کرد که یکی از آنها توانمند سازی است.
رضایی گفت: کمک های حمایتی در سال های اخیر توسط بهزیستی، کمیته امداد و پرداخت یادانه ها صورت گرفته است که تا اندازه زیادی به خانواده‌های محروم کمک کرده که این امر رسیدگی به محرومان با رویکرد حمایتی است اما این حمایت ها به تنهایی فقر را ریشه کن نمی کند.
وی افزود: فقرزدایی با فقیرزدایی متفاوت است چرا که هرچه فقیر زدایی کنیم باز هم فقیر به وجود می آید همانگونه که در برخی از روستاها تعدادی از خانواده ها مورد حمایت قرار می گیرند اما سال آینده تعداد آنها بیشتر می‌شود.
دبیر تشخیص مصلحت نظام ادامه داد: توانمندسازی رویکرد دیگری در رسیدگی به محرومان است که خود دارای نظریه های اقتصادی و مدیریتی است.
وی افزود: انتظار ما از دستگاه های حمایتی این است که اگر در زمینه محرومیت زدایی اقدامی صورت می دهند موقتی باشد و تمرکز بیشتری روی توانمندسازی داشته باشند.
رضایی گفت: یکی از شعارهای اصلی ما این است که محرومیت زدایی توسط خود محرومان صورت گیرد اما تا آنها بخواهند خود را از محرومیت خارج کنند، نیازمند کمک و حمایت دولت هستند.
وی اظهارکرد: در سال های اخیر اقدامات خوبی در زمینه سازندگی و محرومیت زدایی صورت گرفته اما چون مشارکت مردم در آن وجود نداشته و یا کمرنگ بوده، توانمندی آنها بالا نرفته است.
رئیس ستاد توانمندسازی محرومان کشور گفت: منابع موجود برای محرومیت زدایی نباید تنها در جهت حمایت مصرف شود بلکه باید در زمینه توانمندسازی نیز هزینه شود.
وی ایجاد انگیزه، ارتقای دانش و مهارت وعملیاتی کردن را از جمله مسائل مهم در امر توانمند سازی برشمرد و افزود: ایجاد انگیزه در میان محرومان شرط اصلی برای آغاز عملیات توانمندسازی است که باید در اولویت کار قرار گیرد.
رضایی اظهارکرد: آغاز اجرای طرح توانمند سازی باید از مناطق محروم آغاز شود چرا که توانمند سازی در شهرها توسط دستگاه های رسمی صورت می گیرد.
وی بیان کرد: تاکنون قانون جامعی برای موسسات خیریه کشور وجود نداشته و این یکی از مشکلات بزرگ آنها بوده که در تلاشیم قانون جامعی را برای این موسسات به تصویب برسانیم.
رئیس ستاد توانمندسازی محرومان کشور گفت:یکی از مواردی که می تواند در جهت محرومیت زدایی و توانمند سازی در مناطق محروم موثر باشد استفاده از ظرفیت های موسسات خیریه های موجود در خوزستان است.
وی ادامه داد: برخی از امور باید به موسسات خیریه فعال واگذار شود و کارهایی که از عهده آنها خارج است از طریق موسسه خیریه توانمندسازی و یا از طریق مرکز انجام شود.
7152/ 6037
خبرنگار: محمدرضا خبازان ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.