به گزارش ایرنا اروندکنار شهری در 52 کیلومتری جنوب شهر آبادان و حدود 300متری خاک عراق قرار دارد، بزرگ‌ ترین بندر صیادی ایران در اروندکنار قرار دارد، این بندر اسکله پهلوگیری به طول 116 متر، اسکله خدماتی به طول 32 متر و بیش از 60 متر اسکله پلکانی پهلوگیری دارد، این بندر قابلیت پهلوگیری بیش از 160 فروند موتور لنج و افزون بر 330 قایق موتوری صیادی را نیز دارد.
این شهر از غرب در مجاورت و همسایگی اروند رود خروشان است و از جنوب به خلیج همیشه فارس منتهی می ‌شود، شهری که رزمندگان اسلام و شهدای راه دفاع از میهن، نام آن را به خوبی به یاد دارند و آن را قدمگاه رزمندگان و معراج شهدای والفجر 8 می‌دانند.
حق شهری با 10 هزار سکنه مومن، مرزبان و متعهد به نظام جمهوری اسلامی ایران این نیست که در کنار گرما، بی آبی را نیز تجربه کنند، گرچه اروندکنار به عنوان یک مرزبان غیور و مطمئن باید از حیث امکانات ابتدایی تامین شود، چرا که تخلیه مرزها تهدیدی برای امنیت کشور خواهد بود.
شهروندان اروندکناری روز شنبه در اجتماعی مسالمت آمیز مقابل بخشداری نسبت به قطع مکرر آب آشامیدنی اعتراض کردند.
یکی از اهالی اروندکنار در این رابطه به ایرنا گفت:شهر اروندکنار از مشکلات مختلفی رنج می برد و عمده مشکلی که باعث رنجش و ناراحتی بسیاری از مردم شده مشکل بی آبی است.
علی جاسمی افزود:مسئولان، برای حل مشکل، تنها قول حل مشکلات را می دهند ولی در عمل کاری انجام نمی دهند.
وی با بیان اینکه چندین بار مشکل بی آبی را به گوش مسئولان شهر رساندیم ولی اقدام مثبتی در این خصوص انجام ندادند، افزود:این مشکل باعث شده تا بسیاری از مردم شهر از منطقه مهاجرت کنند.
یکی دیگر از اهالی گفت:مردم چندین سال است که با مشکل بی آبی به ویژه در فصل تابستان دست به گریبانند و بارها این مشکل را به گوش مسئولان رسانده ایم، ولی هیچ مسئولی برای برطرف کردن مشکل اقدامی نمی کند.
محمد یاری اظهار داشت:شبکه آب اروندکنار کاملا فرسوده و از کار افتاده می باشد و اینک باعث بوجود آمدن مشکل بی آبی در این شهر شده است.
وی افزود:کاسه صبر و تحمل مردم لبریز شده و مردم مشتاقانه در انتظار رفع اساسی این مشکل شده هستند.
**مصرف بیش از الگوی مصرف در اروندکنار
رئیس اداره آب و فاضلاب شهری آبادان در خصوص مشکلات مردم شهر اروند کنار، در گفت و گو با ایرنا گفت:افت و قطعی فشار آب در تابستان برای اروند کنار مربوط به سال های متمادی است زیرا اهالی این شهر بیش از الگوی مصرف می باشد.
علیرضا خلیلی نیا افزود:برای اروند کنار در هر شبانه روز، هفت هزار و 500 متر مکعب آب تخصیص داده شده که به طور میانگین 750 لیتر برای هر نفر است.
وی اظهار داشت:الگوی مصرف آب در ایران در شبانه روز، برای هر شهروند 250 لیتر است که با این میزان هر شهروند اروندکناری روزانه سه برابر الگوی مصرف، آب استفاده می کند.
رئیس اداره آبفا آبادان با بیان استفاده آب شرب برای آبیاری زمین های کشاورزی در اروندکنار گفت:زمین های کشاورزی در اروند کنار با آب شرب آبیاری می شود که این یکی از دلایل مهم افت و قطع آب در این شهر به شمار می رود.
خلیلی نیا افزود:شهریور ماه سال جاری ایستگاه تصفیه خانه ابوشانک به بهره برداری می رسد که با افتتاح این ایستگاه مشکل افت و قطعی آب در اروندکنار نیز برطرف می شود.
به گزارش ایرنا آب آشامیدنی شهراروندکنار از مجتمع آبرسانی شهیدکشتکار آبادان و شبکه انتقال آب به طول 50کیلومتر تامین می شود.
این خط لوله طولانی بارها به علت شکستگی و برخورد ماشین آلات کشاورزی و راهداری آسیب دیده و متعاقب آب جریان آب برای ساعت ها قطع شده است.
سالانه بیش از دو میلیون نفر از اعضای کاروان های راهیان نور و میهمان نوروزی از شهر بندری اروندکنار که مقابل شهر فاو عراق واقع شده دیدن می کنند.
اروندکنار نقطه آغازین عملیات غرورآفرین والفجر 8 در 20بهمن ماه 1364 بود که منجر به تصرف شهر بندری فاو عراق و قطع ارتباط دریایی رژیم بعثی عراق با آبهای بین المللی شد.
7104/6125 خبرنگار:مسعود گادار ** انتشار:سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.