به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری سازمان آب و برق خوزستان، نورالدین بازگیر با اشاره به تاثیر چشمگیر این طرح ها بر کنترل نفوذ شوری آب در رودخانه های کارون و بهمنشیر افزود: با احداث این دو سد و قفل کشتیرانی که حلقه‌های تکمیلی طرح تامین آب شیرین در آبادان و خرمشهر محسوب می شوند، آب شیرین و پایدار برای مصارف صنعتی، 32 هزار هکتار زمین کشاورزی و حدود چهار میلیون اصله نخل در جزیره آبادان و خرمشهر تامین خواهد شد.
وی ادامه داد: مدت اتمام این طرح ها در قرارداد، پنج سال پیش بینی شده که در صورت تامین اعتبار مورد نیاز، این 2 پروژه در زمان تعیین شده به بهره برداری خواهند رسید.
معاون توسعه و بهره برداری سدهای سازمان آب و برق خوزستان، مجموع اعتبارات پیش بینی شده برای احداث این پروژه ها را 6 هزار میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی و اعتبارات عمرانی عنوان کرد و گفت: سد و قفل کشتیرانی مارد به طول 172 متر و ارتفاع 21 متر، با هشت دریچه سرریز و یک واحد قفل کشتیرانی روی رودخانه کارون و همچنین سد و قفل کشتیرانی پایین دست بهمنشیر به طول 70 متر و ارتفاع 23 متر با 6 دریچه سرریز و دو واحد قفل کشتیرانی در پایین دست رودخانه بهمنشیر احداث می شود.
سدهای بالادست بهمنشیر، مارد و پایین دست بهمنشیر به ترتیب نخستین، دومین و سومین قفل های کشتیرانی ساخته شده در ایران محسوب می شوند.
احداث سد و قفل کشتیرانی مارد در منطقه مارد آبادان و سد و قفل کشتیرانی پایین دست بهمنشیر در منطقه چوئبده آبادان از ابتدای خرداد 96 توسط سازمان آب و برق خوزستان آغاز به کار کرد.
7151 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.