قاسم منصور آل کثیر- مشارکت سازمان های مردم نهاد در امر پاکیزگی خیابان ها به مناسبت مراسم آئینی "ام الحلس" یا "روز پاکیزگی و پیرایش" و ایجاد پیوند میان میراث و محیط زیست می تواند یک اقدام مثبتی در حوزه حقوق شهروندی باشد.

یک روز قبل از عید سعید فطر "ام الحلس" نام دارد. از گذشته مرسوم بوده یک شب قبل از عید فطر که با نام ام الحلس خطاب می شود مردم به پاکیزگی خانه، خیابان و... می پرداختند.

به همین منظور با توجه به اینکه قرار است این آئین سنتی در مناطقی از اهواز  برگزار شود، می توان این مراسم را به صورت مشارکتی بین سازمان های مردم نهاد محیط زیست و فعالان اجتماعی و فرهنگی مناطق برپا کرد.

در این روز همه فعالان و دوستداران محیط زیست سازمان های مردم نهاد که مایل به مشارکت هستند به همراه فعالان اجتماعی و معتمدین مناطق تعدادی از خیابان های منطقه را به شکل نمادین نظافت می کنند.

گفتنی است، این اقدام می تواند با هماهنگی شهرداری منطقه برای همراهی کردن تعدادی از خودروهای انتقال زباله صورت می گیرد.

یکی از اهداف این برنامه تقویت روحیه همنشینی و مشارکت فرهنگ های مختلف درکنار یکدیگر است.

باید پذیرای فرهنگ دیگری باشیم و نگریستن به سایر فرهنگ‌ها را در خود درونی کنیم تا مبادا دچار پوسیدگی فرهنگی شویم.

پتانسیل و توانایی فرهنگی در خوزستان فوق‌العاده است و می‌توان با هدفمند کردن آن به بسیاری از اهداف فرهنگی‌مان دست یابیم. نباید فراموش شود که عید فطر از اعیاد اسلامی در کشورمان است. با این حال نگاه به این عید اسلامی در مناطق مختلف ایران متفاوت است. در خوزستان عید فطر با بسیاری از آئین و مناسک قبل، حین و بعد از عید همراه هستیم که آداب و رسوم "ام الحلس" "روز پاکیزگی" از میراث معنوی قبل از عید فطر به حساب می آید.

 

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 684421
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.