«علی کاردر» روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره امضای قراردادهای جدید نفتی، بیان داشت: برآورد می شود تا پایان امسال بتوانیم بیش از 15 میلیارد دلار قرارداد جدید نفتی را با شرکت های بین المللی امضا کنیم.
وی درباره طرح هایی که قرارداد آنها به امضا می رسد، ابراز امیدواری کرد توسعه فاز 11 پارس جنوبی، میدان آزادگان و لایه نفتی پارس جنوبی به مرحله امضای قرارداد برسند.
وی یادآور شد: این میدان ها به دلیل مشترک بودن، در اولویت توسعه قرار دارند و وزارت نفت بر توسعه آنها تاکید دارد.
کاردر افزود: مناقصه میدان مشترک آزادگان به زودی برگزار می شود که در آن شرکت های بین المللی حضور خواهند داشت.
در سال های تحریم، کشورهای همسایه با استفاده از منابع مالی شرکت های چند ملیتی، میدان های نفت و گاز مشترک با ایران را به بهره برداری رسانده و سود سرشاری کسب کردند.
همچنین به دلیل کمبود منابع مالی و سوءمدیریت در دولت های نهم و دهم ، ایران نتوانست این میدان ها را توسعه دهد و در نتیجه همسایگان بیشترین بهره را از غفلت مسئولان پیشین بردند.
بر این اساس، دولت یازدهم تلاش کرد توسعه میدان های مشترک را در اولویت قرار داده و با ارایه مدل جدید قراردادهای نفتی که مدل تکامل یافته قراردادهای بیع متقابل است، قصد دارد کاستی های گذشته را جبران کرده و توسعه میدان های مشترک را شتاب دهد.
پیش از این بیژن زنگنه وزیر نفت در گفت وگو با ایرنا از احتمال امضای نخستین قرارداد جدید نفتی تا پایان کار دولت یازدهم خبر داده و گفته بود: از شرکت های بین المللی و صاحب فناوری درخواست کرده ایم پیشنهادات خود را درباره توسعه میدان های نفتی ارایه کنند.
وی درباره برگزاری نخستین مناقصه بین المللی صنعت نفت، یادآور شده بود: اکنون، مقدمات برگزاری مناقصه توسعه میدان آزادگان در حال انجام است.
وزیر نفت اظهار امیدواری کرده بود نخستین قرارداد جدید تا پایان کار دولت یازدهم امضا شود.
پس از اجرا شدن برجام (برنامه جامع اقدام مشترک) و لغو تحریم ها، شرکت های نفتی بین المللی برای حضور در صنعت نفت ایران مذاکراتی را آغاز کرده اند که در برخی موارد به امضای تفاهمنامه و یا توافقنامه اصولی منجر شده است.
وزارت نفت اعلام کرده است میدان آزادگان، جزو نخستین میدان هایی خواهد بود که برای آن، مناقصه بین المللی برگزار می شود.
میدان آزادگان بزرگ ترین میدان نفتی ایران به شمار می رود که با کشور عراق مشترک است.
اقتصام*2022**1561**/ 6037
خبرنگار: میثم طاهری ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.