شهلا بیگدلی یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: سالانه 20 تا 23 هزار مورد عقرب زدگی در خوزستان اتفاق می افتد که کمتر از 10 مورد منجر به فوت می شود.
وی افزود: در برخی شهرستان های خوزستان از جمله مسجدسلیمان، رامهرمز، ایذه، باغملک و لالی بیشتر است و استان های هرمزگان و کرمان نیز از دیگر استان ها با تعداد بالای عقرب زدگی هستند.
بیگدلی ادامه داد: عقرب ها از جمله بندپایانی هستند که با گسترش زندگی شهرنشینی و استفاده از زمین های بایر و حاشیه شهرها برای ساخت و ساز به شکل ناخواسته وارد زندگی ما شده اند.
این کارشناس مرکز بهداشت خوزستان گفت: عقرب زرد کوچک(گادیم)، توسن و سیاه بزرگ شایع ترین عقرب ها در استان هستند.
وی بیان کرد: عقرب گادیم به علت داشتن نیش کوچک، درد زیادی ایجاد نمی کند و فرد گاهی متوجه عقرب زدگی نمی شود به همین دلیل به مراکز درمانی مراجعه نکرده یا دیر مراجعه می کند که این تاخیر می تواند شدت علائم را چند برابر کرده و حتی منجر به مرگ شود.
بیگدلی اضافه کرد: فعالیت عقرب ها با گرم شدن هوا در فصل بهار و تابستان، افزایش می یابد به همین دلیل بیشترین موارد عقرب زدگی در ماههای گرم سال اتفاق می افتد.
کارشناس حشره شناسی و کنترل ناقلین مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: این بندپایان روزها در منازل، لابلای لباس ها، وسایل خواب و هر نقطه ای که از دسترس دور باشد پنهان می شوند و با تاریک شدن هوا از لانه های خود خارج می شوند.
وی گفت: کودکان، افراد مسن، کشاورزان، کارگران و زنان خانه دار بیشتر در معرض خطر عقرب زدگی قرار دارند.
بیگدلی بیان کرد: علائم عقرب زدگی با توجه به سن فرد عقرب زده، نوع عقرب، محل و ساعت گزش متفاوت است و واکنش ساده مانند خارش، قرمزی پوست، تورم و خون مردگی و یا علائم شدیدتر مانند تغییرات فشار خون، نارسایی تنفسی و از کارافتادگی کلیه را ایجاد می کند و در صورت تاخیر در درمان منجر به مرگ می شود پس باید خطر عقرب زدگی را جدی بگیریم.
کارشناس حشره شناسی و کنترل ناقلین مرکز بهداشت خوزستان ادامه داد: فرد عقرب زده باید خونسردی خود را حفظ کند و در صورت امکان، عضو عقرب زده را ثابت یا بی حرکت نگاه داشته و پایین تر از سطح قلب قرار دهند.
وی افزود: 2 تا سه سانتی متر بالاتر از محل عقرب زدگی را با یک طناب، پارچه و یا رگ بند که حداقل یک انگشت از زیر آن رد شود ببندید و فرد را در کوتاه ترین زمان به مرکز درمانی عقرب زدگی برسانید که در بیمارستان ابوذر و رازی در اهواز در این خصوص فعال هستند.
بیگدلی بیان کرد: استفاده از داروهای محلی، داغ کردن، تیغ زدن و سوزاندن به هیچ وجه توصیه نمی شود.
این کارشناس در خصوص راههای پیشگیری از عقرب زدگی گفت: بهسازی محیط کار در منزل، نصب توری در پنجره ها، پوشاندن فاصله در و کف زمین و درز دیوارها، جلوگیری از تلمبار کردن نخاله های ساختمانی، استفاده از تختخواب در محیط های باز و قرار گرفتن پایه های آن در یک ظرف محتوی آب یا نفت و رعایت فاصله 30 سانتی متری تخت با دیوار از جمله این راهها است.
وی اظهار کرد: از دیگر راههای پیشگیری بازرسی کناره های اتاق در زمان خواب، جلوگیری از انبار شدن لباس ها، کنترل کفش ها و لباس ها، استفاده از دستکش و چکمه توسط کشاورزان، و نگهداری مرغ و خروس با حفظ بهداشت محیط است.
بیگدلی تاکید کرد: در صورت بروز عقرب زدگی و یا مورد مشکوک، فرد عقرب زده به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل شود.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.