استان خوزستان که دروازه ورود تشیع کشور است نیز در ماه رمضان دارای آئین ویژه ای است و استقبال مردم این دیار شیعی از ماه مبارک رمضان بسیار جذاب و چشمگیر است.
از شمال استان خوزستان تا جنوب استان آداب ، فرهنگ وسنن ویژه ای در برگزاری جشن رمضان مشاهده می کنیم که بر جذابیت این ماه می افزاید.
در خوزستان ضمن وجود تنوع اقوام، آداب و رسوم مشترکی نیز در این ماه به خود اختصاص داده است که از جمله آن انجام افطاریهای مشترک و نیز انجام صله رحم می باشد.

**آئین ها وسنن ماه رمضان
در بین عشایر عرب خوزستان گرد هم نشستن درمحلی به نام مضیف و صرف قهوه تلخ و داغ یا چای در بعد از افطار و در شبهای ماه مبارک رمضان مرسوم است .
یکی از آیین های متداول در ماه رمضان بر پایی آئین گرگیعان است که این مراسم بین کودکان در نیمه رمضان مصادف با میلاد امام حسن مجتبی(ع) متداول است.
در این آیین کودکان با مراجعه به درب همسایگان و اقوام با سر دادن آواز و شعارهایی به زبان محلی عربی از صاحب خانه طلب عیدی می‌کنند.
از دیگر آیین ماه مبارک رمضان در خوزستان پخت غذاهای محلی و دسرهایی است که خاص این ماه بوده و اکثر خانواده ها در سفره خود برای باز کردن افطار از آنها استفاده می کنند.
در خوزستان رسم است از وعده افطار خود به همسایه ها بدهند و این رابطه به صورت دو طرفه و مستمر در طول ماه ادامه دارد.
مردم خوزستان غذاهای محلی و شیرینی های سنتی مانند لگیمات ،شعریه،رنگینک،حلوا، مسقطی ،معسل ،فرنی و آش درست می کنند و زمان افطار در سفره افطاری خود قرار می دهند .
یک پای ثابت سفره خانواده های خوزستانی در این ماه خرما و فرنی است که با آن افطار می کنند و پس از آن یک غذای سنتی مثل ماهی ،مفطح ، نان چرب را به عنوان شام صرف می کنند .
ازجمله رسوم خوزستان برگزاری مراسم روضه خانی در شب ابتدای ماه رمضان تا پایان این ماه است . این مراسم پس از افطار با پذیرایی از مهمانان با قهوه ،چای ، شیر و زولبیا بامیه انجام می شود .
شبهای احیا و شهادت حضرت امام علی (ع) مساجد با پرچم‌ها و بیرق‌های مشکی سیاه پوش می شوند و در شب‌های 19 تا 23 ماه رمضان و به ویژه در شب بیست و یکم این ماه در اکثر نقاط و محله‌ها مراسم عزاداری برپا می‌شود.
با به پایان رسیدن ماه رمضان مردم خود را برای برپایی عید فطر با خانه‌تکانی ، نظافت ، نو کردن لوازم منزل و خرید آجیل و شیرینی به استقبال عید می روند.
عید فطر برای مردم خوزستان یکی از بزرگ‌ترین و مهمترین اعیاد است که با پوشیدن لباس نو به دیدار بزرگ‌ترها و ریش‌سفیدان به عیددیدنی و دید بازدید می‌پردازند.
7165/6064
خبرنگار: حمیدرضاترابی فرد **انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.