کوروش بهادری دوشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: طی روزهای آینده دمای هوا در استان به تدریج افزایش می یابد و پیش بینی می شود تا اواخر هفته دمای هوا در اهواز و بسیاری از شهرها به 50 درجه برسد.
به گفته وی، در روزهای آتی به جز افزایش دما، پدیده خاصی را در استان نخواهیم داشت.
وی افزود: دیروز اهواز با 44 درجه سانتیگراد گرم ترین شهر و ایذه، دهدز و دزفول با 16 درجه بالای صفر خنک ترین نقاط استان گزارش شده اند.
بهادری همچنین با بیان اینکه دمایی که شهروندان توسط دماسنج های نصب شده در خودروها اندازه گیری می کنند، ملاک نیست اظهار کرد: اندازه گیری دما بر اساس شاخص های سازمان جهانی هواشناسی (WMO) انجام می شود که بر اساس آن باید دماسنج در ارتفاع 1.5 متری، به دور از تشعشع خورشید و در سایه قرار گیرد.
وی تاکید کرد: باید توجه داشت که 'دما' و 'گرما' دو کمیت متفاوت هستند و هواشناسی دمای هوا را اندازه گیری کرده و اعلام می کند.
بهادری با اشاره به اینکه دمای احساسی نیز با توجه به سرعت باد و رطوبت هوا متفاوت از دمای واقعی است، افزود: بدیهی است در صورتی که افراد در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرند بسته به فصول مختلف، دمایی که احساس می کنند 5 تا 6 درجه سانتیگراد بالاتر از دمایی است که از سوی هواشناسی اعلام می شود.
وی اضافه کرد: سعی می کنیم در تابستان امسال، علاوه بر دمای واقعی، دمای احساسی را نیز به شهروندان اعلام کنیم.
مدیرکل هواشناسی خوزستان در ادامه اظهار کرد: اهواز به عنوان گرم ترین شهر کشور شناخته شده و در هفته گذشته دمای این شهر به 47 درجه سانتیگراد رسید که بعد از آن زاهدان با 40 درجه در رتبه دوم قرار داشت.
بر اساس اطلاعیه کل هواشناسی خوزستان، با توجه به استقرار الگوی تابستانه پرارتفاع جنب حاره تا آخرهفته جاری بر روی خوزستان که پیامد آن وقوع دماهای نزدیک به 50 درجه سانتیگراد در اکثر مناطق است، به شهروندان توصیه شود: صرفه جویی در مصرف آب و برق به ویژه در ساعات اوج مصرف، اجتناب از ترددهای غیر ضرور در حوالی ظهر تا اوایل غروب جهت جلوگیری از گرمازدگی، آبیاری مزارع در اوایل صبح یا اوایل شب را مورد توجه قرار دهند.
همچنین بر اساس گزارش هواشناسی، آبادان، اهواز، امیدیه، بستان، بهبهان، اندیمشک، شادگان، دزفول، رامهرمز، شوشتر، ماهشهر، مسجدسلیمان، هندیجان، آغاجاری، شوش و گتوند دیروز هوای 40 درجه سانتیگراد و بیشتر را تجربه کردند.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.