شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
بخشی از محوطه جندی شاپور سالهاست که از سوی کشاورزان منطقه به زیر کشت می رود.
به گزارش روز یکشنبه ایرنا رئیس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول در حاشیه بازدید دادستان دزفول از محوطه باستانی جندی شاپور توضیح داد:تملک و آزادسازی محوطه باستانی شهر جندی شاپور یکی از مهمترین برنامه های این سازمان برای فراهم کردن ادامه فعالیت های باستان شناسی و کاوش در این محوطه ارزشمند تاریخی است.
حجت اله آریایی نیا افزود:200 هکتار از حریم جندی شاپور در اطراف بقعه یعقوب لیث با هماهنگی دستگاه قضایی آزاد سازی می شود.
وی ضمن توضیح اهمیت تاریخی شهر باستانی جندی شاپور به دادستان دزفول اظهار کرد:با توجه به انجام کاوش های باستان شناسی و ترانشه های ایجاد شده در محوطه باستانی جندی شاپور لذا ضروری است برای ادامه فعالیت های باستان شناسی ، هر چه سریعتر نسبت به آزادسازی محوطه باستانی جندی شاپور از کشاورزان اقدام شود.
آریایی نیا با تشکر از معاون استاندار و فرماندار دزفول به خاطر توجه به حفظ آثار و بناهای تاریخی منطقه و پیگیری روند آزاد سازی 200 هکتار از محوطه باستانی جندی شاپور گفت: کشاورزانی که در محوطه باستانی جندی شاپور زمین کشاورزی به آنها واگذار شده ، با هماهنگی دستگاه های ذیربط و تعامل و همکاری فرمانداری و دادستانی دزفول زمین جایگزین به آنها واگذار می شود.
رییس اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول گفت:به همین منظور 200 هکتار از پادگان قائمیه با همکاری فرمانداری دزفول برای واگذاری به این کشاورزان پیش بینی شده است.
وی این اقدام را گام مهمی در راستای ادامه فعالیت های باستان شناسی و کاوش در محوطه باستانی جندی شاپور عنوان کرد.
احمد قهرمانی دادستان عمومی و انقلاب دزفول نیز بر ضرورت حفظ و نگهداری آثار و بناهای تاریخی منطقه به ویژه محوطه باستانی جندی شاپور دزفول تاکید کرد.
نخستین کاوش های باستان شناختی باستانشناسان ایرانی دی ماه پارسال در محوطه باستانی جندی شاپور(گندی شاپور ) دزفول آغاز شده و تا اوایل امسال ادامه داشت.
شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است. نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جای مانده تاسیس شد.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد. آثار برجای مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.