امیر سرتیپ دوم ستاد حسین ولی وند زمانی در آستانه فرا رسیدن روز سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر در عملیات بیت المقدس در سال 1361 و روز مقاومت، ایثار و پیروزی در گفت و گو با خبرنگار دفاعی ایرنا به نقش ارتش جمهوری اسلامی ایران در اجرای این عملیات پرداخت.
وی اظهار کرد: انجام عملیات فتح ‌المبین و دستآوردهای آن در روحیه دشمن ستیزی نیروهای رزمنده بسیار موثر بود و همین انگیزه سبب شد که بلافاصله فرماندهان عملیات و مسئولان ستادی برای عملیات بعدی اعلام آمادگی کنند؛ عملیات فتح ‌المبین از لحاظ تلفات و ضایعات برای نیروهای خودی به حدی ناچیز بود که مشکلی برای تجدید سازمان ایجاد نمی کرد.
فرمانده دانشگاه فرماندهی و ستاد ارتش (دافوس آجا) ادامه داد: اما آسیب ‌پذیری دشمن و تلفات و ضایعات آن فوق‌العاده چشمگیر بود و به همین دلیل بلافاصله عملیاتی با عنوان طرح عملیاتی کربلای 3 طرح‌ ریزی و بنام عملیات بیت‌المقدس با شرکت نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، نیروهای بسیج مردمی، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و با پشتیبانی جهاد سازندگی، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از ساعت سه بامداد روز 10 اردیبهشت 1361 با رمز یا علی ‌ابن ‌ابی طالب(ع) و به مدت 26 روز در جنوب غربی اهواز انجام گرفت.
امیر سرتیپ دوم ولی وند اضافه کرد: یکی از درخشان ‌ترین کارنامه ‌‌های عملیاتی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران عملیات بیت‌المقدس به شمار می رود که علاوه بر پایان دادن به 19ماه اشغال نظامی حساس ‌ترین نقاط خوزستان یعنی خرمشهر، ضربه‌ ای قاطع به نیروهای متجاوز و بعثی عراق و توان و میل جنگجویی او وارد آورد.
ژنرال آجودان رئیس جمهوری توضیح داد: دستآوردهای نظامی و سیاسی این نبرد، بسیارعظیم بود و به حق می توان گفت که با پایان گرفتن نبرد بیت‌المقدس، جنگ ایران و عراق وارد مرحله جدیدی شد، مرحله‌ ای که عراق در وضعیت انفعالی و ایران در موضع کنش نظامی قرار گرفت.
وی تصریح کرد:عراق بعد از این عملیات دریافت که دستیابی به اهداف توسعه ‌طلبانه و تجاوز کارانه ‌اش در خلیج فارس، اروند رود و خوزستان با توسل به قدرت و تهاجم نظامی مقدور نبوده و ناگزیر از چشم پوشی آن است و از ترس آسیب ‌پذیری بیشتر در پوشش شعار صلح ‌طلبی و لزوم آمادگی برای نبرد با رژیم صهیونیستی به مناسبت اشغال لبنان در آستانه تشکیل کنفرانس سران کشورهای غیر متعهد به صورت یک طرفه اعلان آتش بس داد و دست به عقب‌ نشینی عمدی از سایر مناطق اشغالی زد و از دست دادن خرمشهر را یک عقب نشینی تاکتیکی عنوان کرد.
فرمانده دافوس آجا با بیان اینکه در طول جنگ تحمیلی، منطقه انتخابی نبرد بیت‌المقدس با حدود 6 هزار کیلومتر مربع مساحت بعد از عملیات ‌های ثامن‌الائمه، طریق القدس و فتح ‌المبین از نظر وسعت بی نظیر بود، خاطرنشان کرد: در طرح ریزی هدف ‌های این عملیات به ارزش و اهمیت آنها از لحاظ تاکتیکی و استراتژیکی توجه ویژه شده بود بطوریکه بزرگترین گام استراتژیکی در‌هم شکستن استراتژی عراق در کنترل کامل بر اروندرود و همچنین تثبیت حاکمیت غیر قابل انکار ایران بر اروند رود و شمال خلیج فارس قلمداد می‌ شد که بحمدا... این هدف با بیرون راندن نیروهای متجاوز به پشت خط مرز و تامین کرانه شمال اروند و آزادسازی خرمشهری محقق شد.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی با اشاره به اینکه هدف دیگر عملیات بیت‌المقدس انهدام نیروهای خصم برای کاهش توان رزمی او و قرار گرفتن در موضع برتر قدرت نظامی ایران و در نتیجه تحمیل اراده بر دشمن بود، تصریح کرد: از این جهت بود که طراحی عملیات بیت‌المقدس هدف استراتژیکی جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر بیرون راندن متجاوز از مناطق زیر‌اشغال تلقی می ‌شد که جامع عمل به خود پوشید و یکی دیگر از اهداف پیش بینی شده که دارای ارزش استراتژیکی و تاکتیکی توام بود یعنی حضور نیروهای خودی به ساحل رودخانه اروند در شرق بصره و تهدید این شهر، تحقق یافت.
وی یادآور شد: در این عملیات حدود 19 هزار نفر از نیروهای عراق به اسارت درآمدند و آمار کشته شدگان و مجروحان دشمن بعثی از مرز 16 هزار نفر فراتر رفت و از این لحاظ تلفات و خسارات با سایر عملیات‌ها متفاوت است.
ژنرال آجودان رئیس جمهوری اضافه کرد: در این عملیات حداقل بیش از 2 لشکر پیاده و زرهی از پنج لشکر موجود رژیم بعثی صدام در این منطقه منهدم شدند که از همه مهم تر، نتایج سیاسی - نظامی این عملیات است که به عقیده‌ تعدادی از صاحب ‌نظران فرصت مناسبی را برای ایران برای خاتمه جنگ فراهم آورد و اعتبار نیروهای مسلح ما را در جهان افزایش داد و کارشناسان نظامی جهان را وادار ساخت تا شایستگی رزمی رزمندگان ما را مورد تائید قرار دهند.
وی گفت: استفاده از موفقیت خاص پیش آمده بعد از عملیات فتح‌المبین، طرح ریزی دقیق، به ‌موقع و موفقیت‌ در عملیات‌ عبور سریع و غافلگیرانه از رودخانه کارون و تصرف سرپلی وسیع به مساحت بیش از 700 کیلومتر مربع در زمانی کوتاه، به عنوان برجسته ترین ویژگی‌های این عملیات نظامی برای نیروهای ما ثبت شد.
فرمانده دافوس آجا با اشاره به اینکه طرح ریزی عملیات بیت‌ المقدس در قرارگاه مقدم نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران صورت گرفت، گفت: نخستین قدم آن انتخاب خط سرپل در غرب کارون بود که برادران سپاهی قائل به انتخاب سرپلی به اندازه جای پایی برای یگان‌ها در حد کوچک بودند که البته نیروی زمینی ارتش این دیدگاه را قبول نداشت و این مهم توسط افسران با تجربه ارتش مورد بررسی قرار گرفت و در نهایت سرپلی وسیع به مساحت بیش از 700 کیلومتر مربع انتخاب و از آن استفاده بهینه به‌ عمل آمد و در واقع کلید پیروزی عملیات بیت‌المقدس محسوب می ‌شد.
امیر سرتیپ دوم ولی وند زمانی ترکیب نیرو‌های خودی اعم از ارتش و سپاه و ژاندارمری در عملیات بیت‌ المقدس شامل 195 گردان رزمی؛ (گردان‌های پیاده، زرهی، مکانیزه) که با 29 گردان توپخانه صحرایی، پنج گردان مهندسی رزمی و یک گردان پل و چهار گروه هوانیروز پشتیبانی می شدند، عنوان کرد و گفت: نیروی هوایی ارتش پشتیبانی ‌هوایی ازعملیات بیت‌المقدس را اعم از پشتیبانی‌ نزدیک هوایی، عکسبرداری هوایی، شناسایی، پوشش هوایی، سوختگیری‌ هوایی، حمل آماد، ترابری نیرو و تخلیه مجروحان را برعهده داشتند و نیروی دریایی ارتش نیز پشتیبانی از عبور نیروها از رودخانه کارون بوسیله قایق‌های هجومی را به عهده داشت.
وی نکات برجسته از مقدورات نیروهای خودی در عملیات بیت‌المقدس را برتری عددی پیاده نظام نسبت به دشمن، تجربه و ورزیدگی یگان‌های پیاده در رزم شبانه، عبور از موانع و میدان‌های مین، نفوذ در مواضع دشمن، رزم نزدیک و توانایی جسمانی بسیار خوب، ورزیدگی در استفاده از جنگ افزارهای انفرادی ضد تانک و اطلاعات تقریبا کافی از دشمن با استفاده از اسرا عنوان کرد.
ژنرال آجودان رئیس جمهوری، گرفتن عکس ‌های هوایی و سایر عوامل کسب اطلاعات، داشتن اطلاعات کافی از زمین با شناسایی‌های عملی دقیق از نزدیک، انگیزه و ایمان فوق ‌العاده رزمندگان برای درهم شکستن متجاوز، روحیه تهاجمی چشمگیر در رزمندگان به ‌ویژه نیروی زمینی قهرمان و نیرو‌های بسیج مردمی و استقرار نیروهای دشمن با فاصله زیاد از کرانه غربی رودخانه کارون در یک جبهه به عرض 40 کیلومتر را از دیگر نکات برجسته از مقدورات نیروهای خودی در عملیات بیت المقدس ذکر کرد.
35 سال پیش در روز سوم خرداد 1361، خرمشهر قهرمان در جریان عملیات بیت ‌المقدس‌ پس از 578 روز اشغال از چنگال دژخمیان بعثی آزاد شد.
خرمشهر مقاوم که بعد از 34 روز پایداری و مقاومت در چهار آبان 1359 به اشغال دشمن در آمده بود، پس از 578 روز (19ماه) در تاریخ سوم خرداد 1361 بار دیگر به آغوش میهن اسلامی بازگشت.
اجتمام (3)** 7029**1569/6037
خبرنگار: فرهاد شرف پور ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.