به گزارش ایرنا غلامرضا شریعتی دوشنبه شب در شورای اداری خوزستان با حضور احمدی معاون سیاسی وزیر کشور و پورمحمدی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، اظهار کرد: برنامه ریزی برای اجرای مرحله دوم طرح 550 هزار هکتاری کشاورزی خوزستان موسوم به طرح رهبری، از هفته آینده آغاز می شود تا در این طرح با اجرای زهکش های سراسری شاهد تکرار مشکلات طرح نیشکر نباشیم.
وی با اشاره به پرداخت یک سوم اعتبارات مورد نیاز طرح آبرسانی به خوزستان در قالب مرحله نخست این طرح، خاطرنشان کرد: دولت وظیفه خود را در سال جاری به جا آورده و سازمان آب و برق و قرارگاه خاتم می توانند برای اجرا اقدام کنند.
شریعتی تصریح کرد: دستور رهبری برای احیای اراضی کشاورزی خوزستان از سال 75 تا 92 به صورت بسیار کند اجرا شده بود که با دولت یازدهم برای عمل به قول خود به مردم استان و تعهد به رهبری این طرح را تحت عنوان550 هزار هکتاری، به اجرا درآورد.

*رشد 100 درصدی اعتبارات خوزستان
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خوزستان نیز در این نشست گفت: اعتبارات خوزستان در سال جاری بیش از 100 درصد رشد داشته اشت.
امید حاجتی با اشاره به اینکه هماهنگی نمایندگان و مسئولان خوزستان دستاوردهای خوبی داشته، افزود: در زمینه درآمدهای خوزستان که عمدتا مالیاتی هستند نیز امسال رشد حداقلی در کشور به تصویب رسیده و این به این معنی است که فشار حداقلی به فعالان اقتصادی استان وارد می شود.
وی همچنین به تصویب پنج طرح زیربنایی در خوزستان برای حل مشکلات اساسی آن اظهار کرد: این طرح ها در زمینه آب و فاضلاب، برق، مقابله با ریزگردها، تکمیل طرح 550 هزار هکتاری و احیای کارون است.
وی تاکید کرد: این طرح ها با اعتبار 230 هزار میلیارد ریال و در مدت سه سال به اجرا درمی آید که تصویب این اعتبارات در کشور بی سابقه است.
*آب و فاضلاب برای همه خوزستان
رئیس سازمان آب و برق خوزستان نیز در این نشست گفت: طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان نیاز استان را تا 30 سال آینده تامین می کند.
محمدرضا شمسایی اعتبار مورد نیاز برای این طرح را بیش از 95 هزار میلیارد ریال برای مدت سه سال عنوان کرد و افزود: 42 هزار میلیارد ریال از این طرح ها بر اساس قراردادهای قبلی به قرارگاه خاتم واگذار شده است.
وی اضافه کرد: علاوه بر طرح آبرسانی که قرار است آب مورد نیاز را از سد دز، سد کارون 3 و سد کوثر تامین کند، طرح تکمیل فاضلاب و احداث تصفیه خانه در مدت سه سال در 17 شهر استان نیز جزو مصوبات دولت برای خوزستان بوده است.

*تسریع در اجرا
رئیس مجمع نمایندگان خوزستان نیز در این نشست خواستار تسریع در اجرای طرح 500 هزار هکتاری کشاورزی و آب و فاضلاب خوزستان شد.
حجت الاسلام مجید ناصری نژاد گفت: طرح550 هزار هکتاری احیای کشاورزی خوزستان (500 هزار هکتار خورستان و 50 هزار هکتار ایلام) موسوم به طرح رهبری قرار نبود در دو مرحله اجرا شود اما اکنون به دو فاز تقسیم شده که خواسته ما شتاب در اجرای این طرح است.
وی با اشاره به تصویب طرح ساماندهی آب و فاضلاب استان، خواستار تخصیص اعتبار این طرح شد.
ناصری نژاد افزود: مشکلات خوزستان نیاز به عزم جدی دارد و خواسته ما این است که خوزستان در صدر اولویت های کشور قرار گیرد و در تخصیص اعتبارات نیز همچون تصویب آن تسریع شود.
وی اضافه کرد: در 15 روز گذشته برخی نقاط استان به صورت مداوم درگیر ریزگردها بوده و اهواز آلوده ترین شهر کشور بوده است و مردم مشکل تنفس و سلامتی دارند.
نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، وضعیت بیکاری استان را نیز نگران کننده دانست و افزود: وضعیت اعتباری شهرداری ها و دهیاری های استان مناسب نیست.
وی تاکید کرد: هماهنگی و جلسات میان نمایندگان و استاندار و مسئولان سازمان مدیریت و برنامه ریزی برگزار و مصوبات خوبی برای بررسی بودجه و افزایش آن مصوب شده و به نتایج خوبی رسیده است.
این نماینده همچنین وضعیت آب شادگان را بحرانی دانست و گفت: شادگان با بحران جدی و خشکسالی روبه روست و در صورت تداوم این وضعیت تالاب و نخیلات این شهرستان به کلی نابود می شود.
در این نشست، معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با اشاره به عملیاتی شدن وعده رئیس جمهوری در سفر به خوزستان، یک سوم از 95 هزار و 410 میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز این طرح به مبلغ بیش از 31 هزار میلیارد ریال برای اجرای مرحله نخست طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان، روز یکشنبه، پرداخت شده است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.