به گزارش ایرنا سید حمید پورمحمدی دوشنبه شب در شورای اداری خوزستان در سالن امام رضا (ع) شهرک نفت اهواز، اظهار کرد: رئیس جمهوری در سفر به خوزستان قول داد که مشکلات آب و فاضلاب خوزستان از محل صندوق توسعه ملی و فاینانس در مدت کوتاه برطرف شود.
وی افزود: این طرح به 95 هزار و 410 میلیارد ریال نیاز دارد که یک سوم اعتبارات آن روز یکشنبه ابلاغ شد و مرحله نخست مصوبات با اجرای طرح آبرسانی غدیر نیز آغاز شده است.
پورمحمدی تاکید کرد: برای پیگیری این طرح دو کمیته در مرکز و استان تشکیل شده و تا هفته آینده درخواست مجوز از شورای اقتصاد و اصلاح تفاهم نامه ها انجام می شود.

*پنج مگاپروژه در خوزستان
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با بیان اینکه آحاد ملت ایران نگران مشکلات خوزستان هستند، افزود:مقام معظم رهبری برای حل مشکلات خوزستان دستور اکید داده است.
وی اضافه کرد: متعاقب سفر رئیس جمهوری به خوزستان، نوبخت رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به این استان سفر کرده و مقدمات اجرای قول رئیس جمهوری را فراهم کرد.
پورمحمدی با اشاره به بررسی و شناسایی مشکلات اصلی خوزستان، اظهار کرد: پنج ابرپروژه (مگا پروژه) برای حل مشکلات اساسی خوزستان در ابتدای امسال توسط هیات وزیران به تصویب رسید که اعتبار مورد نیاز آنها مرحله به مرحله تخصیص داده می شود.
وی افزود: ساماندهی آب و فاضلاب استان شامل آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان و احداث تاسیسات فاضلاب؛ تکمیل و اتمام طرح احیای 550 هزار هکتاری کشاورزی رهبری؛ طرح مهار کانون های گرد و غبار در خوزستان؛ احیای رودخانه کارون و تامین برق مناسب و مستمر طرح هایی است که در دو جلسه نخست هیات وزیران در سال جاری به تصویب رسیده است.
پورمحمدی اضافه کرد: تا کنون یک میلیارد و 150 میلیون دلار (بیش از 40 هزار میلیارد ریال) برای مرحله نخست طرح 550 هزار هکتاری هزینه شده و و اجرای مرحله دوم در دستور کار قرار دارد.
وی با اشاره به اجرای مرحله نخست طرح مقابله با گرد وغبار در استان افزود: این طرح اکنون در 42 هزار هکتار اجرا شده اما طرح مهار 300 هزار هکتار از کانون های ریزگرد در دولت مصوب شده که در مراحل بعدی به اجرا در می آید.
پورمحمدی اهمیت رودخانه کارون را یادآور شد و اضافه کرد: با تخلیه فاضلاب های شهری، کارون یکی از آلوده ترین رودخانه های کشور شده بود به همین دلیل طرح احیای این رودخانه نیز در دستورکار قرار گرفته است.
به گفته وی، مصوبه تامین برق مناسب نیز با سرمایه گذاری 15 هزار میلیارد ریال در استان به اجرا درمی آید.

*آبرسانی به شهرها و روستاها
این مقام مسئول در تشریح مصوبه ساماندهی آب و فاضلاب خوزستان توضیح داد: این طرح باید ظرف سه سال اجرا شود، که شامل سه بخش آبرسانی به شهرها و روستاهای استان، توسعه تاسیسات فاضلاب شهرها و بازسازی شبکه های آبرسانی است.
وی طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای خوزستان را نیز شامل پنج بخش عنوان کرد و گفت: طرح آبرسانی غدیر (شهرستان های غرب استان)، شهرستان های شمال شرق، شهرستان های جنوب شرق، شهرستان های پراکنده و شهرستان های مسجدسلیمان، لالی و اندیکا را در برمی گیرد.
پورمحمدی ادامه داد: طرح آبرسانی غدیر که 5.8 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می دهد، از سال 88 آغاز شده و تا کنون 29 درصد پیشرفت داشته است که بر اساس مصوبه این طرح باید با اعتبار 36 هزار میلیارد ریال ظرف سه سال تکمیل شود.
به گفته وی، آبرسانی به شهرها و روستاها بیش از 74 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

*ساماندهی فاضلاب در 18 شهر
معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور همچنین با اشاره به طرح احداث فاضلاب شهرهای استان گفت: به دلیل شرایط خوزستان امکان استفاده از چاه های جذبی در آن ممکن نیست؛ از سوی دیگر تخلیه فاضلاب شهری به رودخانه ها آثار زیست محیطی بسیار و آلودگی منابع آبی را در پی داشته است.
وی افزود: این طرح از ورود 166 میلیون مترمکعب فاضلاب شهری به منابع آبی جلوگیری کرده و جمع آوری و انتقال فاضلاب شهری را انجام می دهد که در اهواز، آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر، بندر امام، بهبهان، شوش، اندیمشک، ایذه، دشت آزادگان (سوسنگرد و بستان و هویزه و رفیع)، دزفول، رامهرمز، شوشتر و مسجدسلیمان به اجرا درمی آید.
پورمحمدی تاکید کرد: طرح ساماندهی فاضلاب بیش از 14 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که از منابع داخلی و فاینانس تامین می شود و باید ظرف سه سال به اجرا درآید.
وی بخش دیگر این طرح را بازسازی شبکه آب شرب شهری در اهواز و 17 شهر استان دانست و افزود: در حال حاضر سه هزار و 700 کیلومتر از شبکه های آب خوزستان فرسوده هستند و 55 درصد آب در این شبکه هدر می رود.
پورمحمدی اضافه کرد: بازسازی این شبکه بیش از پنج هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد که با اجرای آن یک سوم شبکه در مدت سه سال اصلاح شده و بیش از 60 درصد ساکنان شهرها تحت پوشش آن قرار می گیرند.
بر اساس این گزارش، شورای اداری خوزستان با حضور احمدی معاون سیاسی وزیر کشور، تعدادی از مدیران استانی و بیش از 700 نفر از فرمانداران، بخشداران و دهیاران استان برگزار شد.
در این نشست از پورمحمدی معاون سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان نماینده این سازمان در پیگیری مصوبات خوزستان تقدیر شد.
طوفان گرد و غباردر هشتم بهمن ماه امسال، قطع مکرر آب و برق و مخابرات در اهواز و چند شهر و تعطیلی مدارس و ادارات را در پی داشت.
این مساله باعث شد دولت کارگروه ویژه ای برای مهار کانون های گرد و غبار خوزستان تشکیل دهد و به دستور جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری یک کارگروه ویژه در این زمینه تشکیل شده و وزیر جهاد کشاورزی نیز مامور اجرای طرح های بیابان زدایی شد.
رئیس جمهوری نیز برای پیگیری مشکلات خوزستان پنجم اسفند سفر یک روزه ای به اهواز داشت که در این سفر برای حل مشکل آب و فاضلاب خوزستان قول مساعد داد.
استان خوزستان از حدود سال 80 درگیر معضل ریزگردهاست و کارشناسان اعلام کرده اند منشا 35 درصد گرد و غبار این استان ،کانون های داخلی است. وسعت کانون های گرد و غبار در خوزستان بیش از 600 هزار هکتار است.

/6002/7151
خبرنگار: نادره وائلی زاده**انتشاردهنده :کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.