به گزارش ایرنا محسن بهاروند روز دوشنبه در نخستین همایش روابط عمومی های آبفا خوزستان که با محوریت آبفا خوزستان در مسیر توسعه و ارتباطات برگزار شد اظهار کرد: امروزه با روی کار آمدن اینترنت و فضاهای مجازی دیگر مرزی برای حبس اطلاعات وجود ندارد و هر شخصی با داشتن تنها یک گوشی همراه برای خود یک رسانه است.
وی افزود: وظیفه روابط عمومی ها در این میان بسیار مهم است چرا که اگر روابط عمومی دستگاه ها در خصوص مسائل پیش آمده سرعت و صحت انتشار اطلاعات و اخبار را در دستور کار قرار ندهند، مردم خود به رسانه تبدیل می شوند و اطلاعات را به گونه ای که دوست دارند منتشر خواهند کرد.
مدیرخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خوزستان ادامه داد:در چنین شرایطی تنها راه برای جلوگیری از انتشار اخبار غیر واقعی، مخابره اخبار دقیق و صحیح از طریق روابط عمومی ها است.
وی با تاکید بر اهمیت رسانه ای بودن مدیران دستگاههای اداری بیان کرد: موفقیت روابط عمومیها همچنین در گرو رسانه ای بودن مدیران و باور داشتن آنان به قدرت رسانه می باشد در غیر اینصورت روابط عمومیها نمی توانند کاری را از پیش ببرند.
بهاروند تصریح کرد: در جامعه کنونی دیگر نباید مدیری بدون علم رسانه وجود داشته باشد و این امر تا اندازه ای مهم است که از سال جاری درس سواد رسانه را در دبیرستان ها به سایر دروس اضافه کرده اند.
وی ادامه داد: متاسفانه درخوزستان بسیاری از مدیران دستگاه ها اعتقادی به رسانه نداشته و آن را در تقابل با خود می دانند در حالی که این تفکر بسیار خطرناک است زیرا مانع توسعه و رشد جامعه می شود.
مدیرخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خوزستان گفت: در جوامع پیشرفته روابط عمومی ها نقش مهمی در ادارات دارند در حالی که در داخل کشور هنوز اهمیت و جایگاه روابط عمومی برای مدیران آن گونه که باید جا نیفتاده است.
وی افزود: در بیشتر موارد افرادی در روابط عمومی ها به کار گرفته می شوند که اطلاعات کافی از علم رسانه ندارند و همین امر مشکلاتی را برای رسانه های استان به همراه دارد.
بهاروند تصریح کرد: در چنین شرایطی مدیران دستگاه های استان باید از ورود افراد غیر متخصص به روابط عمومیها جلوگیری کنند و نگذارند این واحد مهم به مرکزی برای افراد بیکار و یا غیر متخصص تبدیل شود.
وی وظایف روابط عمومی را فراتر از برگزاری مراسم تشریفات اداری برشمرد و افزود: فعالیت روابط عمومی ها نباید به برگزاری یک مراسم، چاپ بنر و تیزرهای تبلیغاتی خلاصه شود.
مدیرخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خوزستان گفت: مهمترین بخش یک روابط عمومی بخش رسانه است که هم مدیر این قسمت و هم کارکنان آن باید با علم رسانه آشنائی داشته باشند.
بهاروند ارتباط مداوم با رسانه ها را از مهمترین وظایف روابط عمومی ها دانست و گفت: برخی از روابط عمومی ها گمان می کنند که با برگزاری یک نشست سالانه در مناسبت های خاص و اهداء هدیه به خبرنگاران وظیفه خود را در قبال رسانه انجام داده اند اما این یک تفکر باطل است.
وی ادامه داد: همچنین حرفه ای عمل کردن روابط عمومی ها از دیگرشاخصه های مطلوب است با این وجود در برخی از مواقع خود روابط عمومی ها مانع از انتشار دقیق و به سرعت اخبار می شوند.
مدیرخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خوزستان گفت: برخی از روابط عمومی ها نیز روزانه حجم وسیعی از اخبار خود را برای یک رسانه ارسال می کنند که از اهمیت بالایی برخوردار نبوده و فقط باعث اتلاف وقت رسانه ها می شوند.
وی تصریح کرد: اگر رسانه ای دستگاهی را مورد انتقاد قرار داد نباید روابط عمومی ها به آن رسانه حمله کنند و از ابزارهای خود برای مقابله با آن استفاده کنند چرا که قدرت روابط عمومی ها کمتر از رسانه ها است.
بهاروند گفت: برخی از روابط عمومی ها پا را فراتر گذاشته و کار رسانه ها را خود انجام می دهند و با انشار اخبار خود بر روی پایگاههای اطلاع رسانیشان انتظار دارند که رسانه ها از آن اطلاعات استفاده کنند اما این حرکت توهین به رسانه ها محسوب می شود.
وی با بیان این که رسانه ها امروزه به نرم خبر نیاز دارند نه سخت خبر، گفت: ارائه اطلاعات به صورت تریجی و نیز تکمیل اطلاعات از طریق روابط عمومی ها باعث می شود تا رسانه ها به آسانی بتوانند مسائل را مورد تحلیل قرار دهند.
مدیرخبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) خوزستان گفت: یکی از ضعف های روابط عمومی های استان این است که بلافاصله پس از رخ دادن هرگونه حادثه و یا رویداد مهمی خود را از دسترس خارج می کنند اما این یک رفتار غیر حرفه ای و نادرست است که آثار بدی از خود به جای می گذارد.
وی یادآور شد: برگزاری گردهمایی های تخصصی با حضور مدیران رسانه ها به صورت دوره ای، تجهیز و ساماندهی نیروی متخصص و آگاه به مسائل، تشکیل بانک اطلاعاتی برای سابقه اخبار، تهیه و تدوین نظامنامه اخلاقی و تحلیل و محتوای رسانه ها می تواند کار روابط عمومی ها را در انجام وظایف خود آسان کند.
7152/6064
خبرنگار: محمدرضاخبازان** انتشار دهنده: کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.