دکتر بیژن کیخایی دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: خوزستان از استان های تالاسمی خیز کشور است که ازدواج های فامیلی یکی از عوامل موثر در ابتلا به این بیماری است.
وی افزود: تا قبل از انجام غربالگری آزمایش های مزدوجین در بهداشت، تا قبل از سال 76، سالانه یک هزار تا یک هزار و 200 تالاسمی ماژور در کشور متولد میشد اما بعد از آن به کمتر از 250 مورد کاهش یافته است که البته خوزستان سهم بزرگی در این آمار دارد.
کیخایی ادامه داد: در حال حاضر در کشور 20 هزار نفر مبتلا به تالاسمی هستند.
رئیس بیمارستان شفای اهواز گفت: انجام آزمایش های ژنتیک قبل از بارداری، مشارکت زوجین و ارتقای سطح آموزش آنها در پیشگیری از این بیماری اهمیت دارد.
وی تاکید کرد: بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور می توانند برای درمان به مرکز پیوند مغز استخوان به عنوان یک مرکز مجهز در استان مراجعه کنند.
کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان نیز اظهار کرد: به صورت قانونی هر زوج قبل از اقدام برای ازدواج باید به کلاس های مشاوره مراجعه کند و آزمایش های ابتدایی از جمله آزمایش خون به ویژه برای تالاسمی و آنمی داسی شکل را انجام دهند.
کوروش نعمانی اضافه کرد: در صورت وجود مشکلی در آزمایش زوجین، مصرف قرص آهن برای یک دوره سه ماهه تجویز می شود که در صورت برطرف نشدن مشکل، می تواند مربوط به بیماری تالاسمی باشد.
وی بیان کرد: 2 گروه پرخطر شامل زوجین ناقل تالاسمی مینور و یا زوج های پرخطر که آزمایش های تکمیلی را انجام نداده و یا درمان فقر آهن را به درستی انجام نمی دهند باید بارداری برنامه ریزی شده داشته باشند.
نعمانی ادامه داد: این 2 گروه در برنامه مراقبتی بهداشت قرار می گیرند و قبل از باردارشدن باید آزمایش تخصصی ژنتیک را انجام دهند که در صورت نبودن مشکل، با یقین می توانند باردار شوند. کارشناس بیماری های مرکز بهداشت خوزستان افزود: اما در صورت تشخیص ناقل بودن و یا انجام ندادن این آزمایش، در زمان بارداری باید تا قبل از هفته دهم آزمایش ژنتیک دوم برای جنین انجام شود تا در صورت ابتلا تا قبل از هفته دوازدهم مجوز سقط قانونی بگیرند.
تالاسمی از بیماری‌های ژنتیکی است که در اثر آن هموگلوبین ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد وبنابراین پدیده تولید هموگلوبین غیر مؤثر در بدن ایجاد می‌شود در نتیجه هموگلوبین معیوب قادر به اکسیژن رسانی مطلوب به اعضا بدن نیست.
اگر بدن توانایی تولید کافی از هر نوع پروتئین را نداشته باشد، سلولهای خونی بطور کامل شکل نمی‌گیرند و توانایی انتقال اکسیژن کافی را ندارند و نتیجه یک نوع کم خونی است که در کودکی آغاز می‌شود و تا پایان عمر به طول می‌انجامد.
کم‌خونی داسی شکل یک بیماری ژنتیکی و یک اختلال خونی است که با هموگلوبین معیوب شناخته می‌شود.
18 اردیبهشت ماه روز جهانی تالاسمی نامگذاری شده است.
3004/6002
خبرنگار: خاطره غفاری**انتشار دهنده : کبری آقازری
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.