دزفول با وجود رودخانه دز و 2 بخش کوهستانی سردشت و شهیون سالانه شاهد حوادثی چون غرق شدن افراد در رودخانه و سقوط از ارتفاع است.
مرگ بیش از 20 نفر در رودخانه دز و کانالهای آبیاری شمال خوزستان و تلاش شبانه روزی برای یافتن اجساد قربانیان رودخانه به علت کمبود تجهیزات بعضا روزها به طول می انجامد به طوریکه در آخرین حادثه که فروردین ماه امسال رخ داد سه نفر در رودخانه دز غرق شدند که یافتن اجساد 2 تن از آنها بیش از یک هفته طول کشید .
از سویی گرفتار شدن گردشگران در مناطق کوهستانی و صعب العبور دزفول از دیگر مواردی است که نیروهای امدادی را به دلیل کمبود امکانات و تجهیزات پیشرفته با مشکل مواجه می کند.
عظیم رضایی مرساق روز دوشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا به مناسبت هفته هلال احمر افزود:پارسال نخستین یگان پهپاد امداد و نجات در دزفول راه اندازی شد تا هنگام مدیریت حوادث از فناوری های جدید استفاده شود .
وی افزود:در حال حاضر با همکاری داوطلبان سه پهپاد در اختیار یگان پهپاد امداد و نجات دزفول قرار گرفته ولی با توجه به وجود رودخانه دز و حوادثی که گردشگران را در فصل تابستان تهدید می کند تهیه پهپاد نجات غریق یکی از الزامات هلال احمر دزفول است .
رضایی مرساق با اشاره به اینکه اعتباری برای خرید پهپاد غریق نجات وجود ندارد از خیرین خواست برای تهیه این پهپادها که هزینه تامین آنها حداقل 600 میلیون ریال است هلال احمر را یاری کنند چرا که این نهاد امدادی اعتباری برای تامین این هزینه ندارد.
وی بیان کرد:در کنار حوادثی که در رودخانه دز اتفاق می افتد کوهستان دزفول نیز حادثه خیز شده است و به علت وجود گردشگران نوروزی و عشایر امکان بروز حوادث در بخش کوهستانی دزفول زیاد است این در حالی است که هلال احمر دزفول هیچ امکاناتی برای امداد و نجات کوهستان در اختیار ندارد.
وی افزود:با وجود راه اندازی پایگاه امداد و نجات کوهستان در دزفول هنوز مجوز آن صادر نشده و هیچ امکانات ،تجهیزات و نیروی انسانی برای آن در نظر گرفته نشده است .
رضایی مرساق بیان کرد:در کوهستان به تجهیزات امداد و نجات،ترابری و آمبولانس نیاز داریم و برای تجهیز هر کوهنورد حداقل 100 میلیون ریال اعتبار نیاز است این درحالی است که امدادگران کوهستان دزفول هیچ امکانات و تجهیزاتی ندارند و مسئولان نیز تلاشی برای تامین این تجهیزات نمی کنند و اگر این وضعیت ادامه یابد عملیات امداد و نجات کوهستان غیرممکن خواهد بود.
وی همچنین افزود:پایگاه امداد ونجات ساحلی هلال احمر دزفول در سال گذشته یک هزار و 300 بیمار را به صورت سرپایی درمان کرده و 75 مصدوم را به بیمارستان منتقل کرد این در حالی است که این پایگاه با وجود اینکه از سال 81 راه اندازی شده فاقد مجوز است و چون مجوز ندارد ، ردیف اعتباری برای آن تعریف نشده است.
مدیرعامل جمعیت هلال احمر دزفول افزود:هلال احمر دزفول برای مدیریت حوادث احتمالی و تامین آمبولانس و امدادرسانی کوهستان و سیلاب نیاز به یاری خیرین و کمک مسئولان دارد که امیدواریم با یاری آنها این تجهیزات تامین شود تا هنگام بروز حادثه از آنها استفاده کرد.
رضایی مرساق به فعالیت های هلال احمر دزفول در سال گذشته اشاره کرد و افزود: اواخر سال 94 مرکز آموزش های تخصصی جستجو و نجات در آبهای خروشان کشور در دزفول راه اندازی شد و دبیرخانه سیلاب کشور نیز به استان خوزستان و محوریت دزفول واگذار شد که امیدواریم با حمایت و توجه مسئولان بتوانیم این دبیرخانه را در سطح بین المللی نیز فعال کنیم .
وی به کسب مقام نخست هلال احمر دزفول در رقابت های فوتسال امداد منطقه هشت استان خوزستان اشاره کرد و گفت:این مسابقات در سطح کشوری نیز برگزار و تیم دزفول برتر شد ضمن اینکه یکی از داوطلبان هلال احمر دزفول نیز در بخش غنچه های هلال کشور موفق به کسب مقام نخست شد .
مدیرعامل جمعیت هلال احمر دزفول کسب رتبه نخست دانش آموزان دزفول در طرح دادرسی را از دیگر افتخارات این جمعیت عنوان کرد و گفت:در نوروز نیز جوانان هلال احمر دزفول با اجرای طرح بهرفت شامل بهبود رفتار ترافیکی 13 طرح ابتکاری ترافیکی و 15 طرح غیرترافیکی ارائه کردند که در سطح کشور بی نظیر بود.
وی گفت:حضور 20 روزه داوطلبان هلال احمر دزفول در چذابه ،توزیع 900 هزار قوطی کنسرو مرغ بین نیازمندان ،توزیع پنج هزار سبدکالا و لوازم التحریر بین نیازمندان و بیماران خاص،جمع آوری 270 میلیون ریال کمک در جشنواره غذا و تقدیم به بیماران نیازمند برای تهیه دارو،تهیه پنج دستگاه یخچال برای زوجهای نیازمند از دیگر فعالیت های جمعیت هلال احمر دزفول در سال گذشته می باشد.
مدیر عامل جمعیت هلال احمر دزفول همچنین اعزام کاروان سلامت به مناطق محروم و معاینه رایگان بیماران ، آموزش کمک های اولیه به سه هزار و 200 نفر ،اجرای طرح خادم و طرح خانه های داوطلبی را از دیگر فعالیت های این نهاد برشمرد و افزود:در طرح خادم نیروهای داوطلب هلال احمر با حضور درب منازل شهروندان دزفول در صورت تمایل شهروندان اقدام به پرسش سوالات 12 گانه در خصوص ایمنی خانه و وسایل خانه می کنند تا ذهن خانواده را در این خصوص فعال کنند و خانواده ها به این فکر فرو روند که در صورت بروز مشکل و حوادث احتمالی چقدر امنیت دارند و در صورت نداشتن ایمنی نسبت به رفع نواقص اقدام کنند.
وی با اشاره به اینکه این طرح در شهر حمزه و حاشیه شهر دزفول برای 700 خانوار اجرا شده است گفت:این سوالات بصورت ماهانه پرسیده میشود و اطلاعاتی از ایمنی ساختمان،کمک های اولیه و ایمنی های آتش نشانی از خانواده ها پرسیده می شو.
وی تعداد اعضای ثبت شده جمعیت هلال احمر دزفول را بیش از سه هزار نفر دانست و گفت:با توجه به اینکه برنامه بدون بودجه امکان پذیر نیست و کمبود بودجه استمرار نیروها را تحت تاثیر قرار می دهد و سیکل طولانی برای عضو گیری افراد وجود دارد بطوری که عضوگیری در برخی موارد بیش از یکسال زمان می برد حفظ نیروها را سخت کرده و داوطلبان را برای ادامه فعالیت خسته می کند که این نواقص باید برطرف شود .
وی افزود:طرح خانه داوطلب در مناطق روستایی دزفول اجرا شده که در این طرح با راه اندازی خانه داوطلب اعضای هلال احمر به مناطق محروم اعزام می شوند و ضمن رصد مشکلات منطقه مورد نظر نسبت به رفع مشکلات با همکاری اعضای هلال احمر اقدام می کنند که در این راستا تاکنون 3 خانه داوطلبی در دزفول راه اندازی شده است .
18 تا 24 اردیبهشت ماه هفته هلال احمر نامگذاری شده است.
7278/6068
خبرنگار:رقیه کردی-انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.