به گفته 'معصومه جهانی' عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول ،تلاش هایی در سال های اخیر بافت تاریخی دزفول را مجددا در کانون توجه محققان و گردشگران قرار داده است.

به گزارش ایرنا شهر دزفول از جمله مراکز مهم شهری و تاریخی استان خوزستان است که با پیشینه تاریخی چندهزار ساله از قدیمی ترین شهرهای کشور محسوب می شود. این شهر دارای بافت قدیم، مساجد و سایر مراکز تاریخی است که در نوع خود دارای ارزش های بسیاری برای نشان دادن فرهنگ ، آداب و رسوم قدیمی منطقه است.
در این میان بافت آجری دزفول به عنوان یک سرمایه ملی دارای آثار بسیاری است که برخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
به گفته 'معصومه جهانی' عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران شهرستان دزفول ،تلاش هایی در سال های اخیر بافت تاریخی دزفول را مجددا در کانون توجه محققان و گردشگران قرار داده است.
وی افزود:امکان بهره گیری از این بافت در توسعه صنعت گردشگری منطقه شمال خوزستان به خوبی مهیاست زیرا بافت تاریخی دزفول یکی از ارزشمندترین بافت‌های تاریخی کشور است و قرن‌ها است که هویت معماری اصیل ایرانی را در خود جای داده است و دارای ده‌ها اثر ثبت ملی از جمله ساباط ، خانه، حمام، مسجد و گذرهای تاریخی است که تاکنون از این ظرفیت استفاده شایسته ای نشده است.
این عضو انجمن دزپارس با بیان اینکه ناکارآمد بودن و بی توجهی به بافت های تاریخی بر عملکرد، کیفیت و امنیت شهر تاثیر اساسی دارد گفت: برای ارتقاء کیفیت زندگی و رفاه شهروندان، نوسازی و بهسازی بافت های قدیمی و فراموش شده شهری ضروری است.
وی گفت:علاوه بر موضوع کیفیت و امنیت، امروزه مکان ها و بافت های تاریخی محیطی برای آرامش، بازسازی و حفظ هویت و فرهنگ منطقه و فرار از زندگی ماشینی و مدرن می باشند که افراد بسیاری را به سوی خود جلب می کنند. بنابراین لزوم سرمایه گذاری و زنده سازی این مناطق ارزشمند، بسیار ضروری به نظر می رسد. سرمایه گذاری در این مناطق نه تنها موجب بهبود کیفیت منطقه در راستای زیبا سازی شهری می شود بلکه به لحاظ توریستی و جذب جهانگرد و ایرانگرد می تواند مورد تاکید برخی از سازمان ها از جمله سازمان میراث فرهنگی باشد.
عضو انجمن دوستداران و پژوهشگران دزفول گفت:تبدیل خانه های آجری دزفول با معماری خاص و حمام های قدیمی به مراکز گردشگری و فرهنگی علاوه بر معرفی فرهنگ بومی منطقه در جذب سرمایه و ایجاد اشتغال نیز موثر است . لذا به منظور معرفی شهر دزفول در سطح ملی و جهانی، نیاز به سرمایه گذاری است تا بتوان بسیاری از مناطق قدیمی و رها شده را احیا و مرمت کرد.
به گفته این دوستدار میراث فرهنگی ،سرمایه گذاری بخش خصوصی در این موارد می تواند کمک فراوانی در جهت بهبود شرایط اقتصادی شهر دزفول ، جلب نظر مردم به مناطق قدیمی، افزایش روحیه فراغت و تفریح داشته باشد. تجربه نشان داده میزان سود حاصل از سرمایه گذاری در این بخش ها، بسیار قابل توجه است و سود حاصل از این سرمایه گذاری ها خود به اقتصاد منطقه کمک فراوانی می کند. به همین دلیل در بسیاری از شهر ها و حتی کشورها بیشترین سرمایه گذاری ها در مراکز تاریخی صورت می گیرد.
از سویی حبیب اله آصفی معاون استاندار و فرماندار دزفول چندی پیش در همایش آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران با ابراز نگرانی از روند تخریب بافت قدیم دزفول گفت :در حالیکه روند تخریب بافت قدیم دزفول شتاب گرفته اعتبار و بودجه ای برای حفاظت از این بافت ارزشمند تاریخی وجود ندارد.
وی با تاکید بر حفظ خانه های تاریخی این بافت و نیز شناسایی و معرفی آنها افزود:بافت قدیم دزفول با وجود بناهای منحصربفرد و معماری زیبا ظرفیت ثبت ملی را دارد.
معاون امور عمرانی فرمانداری دزفول نیز گفت:با تخصیص اعتبار لازم توسعه زیر ساخت های گردشگری در این شهرستان بزودی وارد گام اجرایی می شود.
عبدالحسین پوررکنی از اختصاص 6 میلیارد و 500 میلیون ریال اعتبار از محل اعتبارات سازمان همیاری شهرداری ها و دهیاری های کشور به چهار روستای دزفول خبر داد و گفت: این اعتبار در راستای توسعه زیر ساخت های گردشگری در مناطق روستایی دزفول هزینه می شود.
وی اظهار کرد:دزفول در زمینه گردشگری از ظرفیت های بی شماری برخوردار است که با ایجاد زیر ساخت های لازم می توان سفر گردشگران داخلی و خارجی به این منطقه را شتاب بخشید.
حجت اله آریایی سرپرست اداره میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز با اشاره به استقبال گردشگران از بافت تاریخی دزفول گفت:افزون بر 600 هزار گردشگر نوروزی در سفر به دزفول از بافت قدیم این شهر دیدن کردند.
وی افزود:این گردشگران از 28 محله تاریخی دزفول در محدوده 200 هکتاری بافت تاریخی این شهر دیدن کردند.
مدیر عامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری دزفول نیز گفت:با مرمت خانه های تاریخی با همکاری میراث فرهنگی مسیر گردشگری زیبایی ویژه گردشگران در بافت قدیم دزفول ایجاد شده است.
مسعود شامدیل افزود:سازمان نوسازی شهرداری دزفول با اعتبار و نظارت اداره کل میراث فرهنگی خوزستان در سالهای اخیر در راستای احیای ابنیه و گذرهای تاریخی نسبت به مرمت و بهسازی گذر تاریخی سهیل و گلباد در محله مقدمیان اقدام کرده است .
وی با اشاره به اینکه مرمت خانه تاریخی فیروزی و نیز خانه و ساباط عزیزپور پارسال انجام شده است افزود:حذف موارد الحاقی ،مرمت بدنه بیرونی خانه های سعادت بخش و
الیاسی ،اصلاح فاضلاب و کفپوش گذاری کوچه های سهیل و گلباد با اعتباری افزون بر 300 میلیون ریال انجام شد.
وی با بیان اینکه اعتبار مرمت خانه سعادت و کفپوش گذاری از سوی اداره میراث فرهنگی و مرمت خانه الیاسی نیز از سوی سازمان نوسازی شهرداری دزفول تامین شده است گفت:وجود اماکن تاریخی و ثبت ملی ،خانه و ساباط صنیعی،خانه سعادت بخش ،خانه الیاسی،خانه و ساباط عزیزپور،خانه فیروزی در این گذرها موجب ایجاد مسیر گردشگری بسیار زیبایی در محله لوریان بافت قدیم شده است.
در بافت قدیم دزفول با 200 هکتار وسعت بین 200 تا 300 اثر تاریخی وجود دارد.
دزفول با آثار تاریخی و باستانی متعدد از ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری برخوردار است.
6068

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.