به گزارش ایرنا کشاورزان خرمشهری با استفاده از 30 دستگاه کمباین برای برداشت گندم از زمین هایی که روزگاری شوره زار بود و اینک با استفاده از روش های نوین آبیاری به زمین های حاصلخیز تبدیل شده، برداشت گندم را آغاز کردند.
این کشاورزان برای اینکه بتوانند از هر هکتار زمین زیر کشت، سه تن گندم برداشت کنند، آب شیرین کارون را با شیوه های نوین آبیاری به مزارع منتقل کردند.
با اجرای این روش ها، میزان مصرف آب نیز در سال زراعی جاری در مقایسه با سال زراعی گذشته 30 درصد کاهش یافت.
به گفته کارشناسان، مکانیزه شدن مراحل کاشت، داشت و برداشت نیز عامل مهمی در افزایش تولید گندم در شهرستان بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خرمشهر در گفت و گو با ایرنا گفت:از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون 17 هزار و 500 تن از سطح پنج هزار و 800 هکتار برداشت و از کشاورزان خریداری شد.
محمد مطرودی سطح زیر کشت اراضی کشاورزی خرمشهر را هفت هزار هکتار عنوان کرد و گفت:در حال حاضر یکهزار و 200 هکتار دیگر در حال برداشت است و پیش بینی می شود برداشت گندم به 22 هزار تن برسد.
وی شمار دستگاه های کمباین فعال در برداشت گندم اراضی شهرستان را 45 دستگاه برشمرد و گفت: 95 درصد دستگاه های کمبای مهاجر و از استان های همجوار برای برداشت گندم به خرمشهر اعزام شدند.
مطرودی افزود:با توجه به بافت سنگین خاک و شوری خاک اراضی کشاورزی در سال زارعی جاری از ارقام مقاوم و مرغوب گندم همچون چمران، چمران 2 و بهرنگ در مزارع خرمشهر کشت شد و خوشبختانه عملکرد در سطح کشت بدست آمد.
مطرودی افزود:سال زارعی جاری برای نخستین بار 300هکتار از اراضی کشاورزی روستای حفار شرقی و غربی زیر کشت گندم از نوع چمران رفت.
وی اظهار داشت:با فعالیت موسسه جهاد نصر در راستای اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در سال جاری پنج هزار و 100 هکتار از این اراضی شلمچه پاکسازی و آماده کشت گندم و نخیلات گردد و در حال حاضر 500 هکتار به کشاورزان تحویل موقت شد
مطرودی میزان تولید گندم را سال زارعی گذشته را 16 هزار تن از سطح هفت هزار تن عنوان کرد.
وی سطح کشت جو این شهرستان را یکهزار هکتار و کلزا را 250 هکتار عنوان کرد و گفت:بر اساس پیش‌بینی، یک هزار تن جو و 300 تن محصول کلزا از مزارع خرمشهر برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی خرمشهر افزود:در سال زراعی جاری توسعه باغات جدید بر اساس اصول فنی و انتخاب ارقام محصول تجاری در راستای تقویت اقتصاد کشاورزی و توسعه صادرات برون‌مرزی انجام‌شده و امید است شاهد تولید و محصول پربار در شهرستان باشیم.
مطرودی بابیان اینکه 90 درصد واردات دانه‌های روغنی از خارج از کشور انجام می‌شود ، گفت: یکی از سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی کاهش واردات محصولات است و در شهرستان خرمشهر تلاش می‌ کنیم که کشت دانه‌های روغنی را افزایش دهیم.
وی اجرای طرح‌های آبیاری تحت‌فشار در زمین‌های کشاورزی یکی را از اهداف جهاد کشاورزی در خرمشهر عنوان کرد.
معاون استاندار خوزستان و فرماندار ویژه خرمشهر نیز در این خصوص از کاهش 30درصدی مصرف آب زراعی با استفاده از روش های نوین زارعی خبر داد و گفت:10 هزار هکتار به اراضی زراعی خرمشهر اضافه شده است.
ولی الله حیاتی در نشست هماهنگی برداشت و خرید گندم از کشاورزان خرمشهری گفته بود:به منظور ضایع نشدن حقوق کشاورزان در هنگام خرید گندم ، باسکول ها باید استاندارهای لازم را داشته باشد و بعد از آن افت محصول گندم نیز با وسع نظر محاسبه شود.
وی بر راه اندازی کشیک برای تحویل گندم از کشاورزان تاکید کرد و گفت:ساعات کاری ماموران خرید تا زمان ساعات برداشت محصول گندم باید انجام گیرد تا کشاورزان گندم خود را در شهرهای دیگر تحویل ندهند.
معاون استاندار و فرماندار ویژه خرمشهر بر برقراری امنیت جایگاه خرید گندم در مرکز کفیشه و کارخانه آرد تاکید کرد و افزود:نیروی انتظامی و پلیس راهرور در تامین امنیت تردد خودروهای حامل گندم و کشاورزان در هنگام برداشت و خرید گندم تلاش کنند.
حیاتی اظهار داشت: با توجه به اینکه ظرفیت سیلوهای خرمشهر برای دپو و نگهداری گندم خریداری شده کافی نیست و انبار کردن گندم در فضای باز به لحاظ شرایط آب و هوایی احتمال از بین رفتن محصول را به دنبال دارد بنا براین اداره غله برای تحویل همکاری را داشته باشد.
وی بر تامین سوخت خودروها و کمباین ها تاکید کرد و گفت: شرکت پخش فرآورده نفتی همانند سال گذشته تمهیدات لازم برای عرضه سوخت با جایگاه مستقل برای خودروهای حمل گندم و کمباین ها فراهم کند.
شهرستان خرمشهر بیش از 40 هزار هکتار اراضی قابل کشت دارد.
7100/6125 خبرنگار : کمیله حجازی *** انتشار دهنده: سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.