به گزارش ایرنا کیامرث حاجی زاده پنجشنبه در همایش آموزشی مقابله با سیلاب و ریزگرد، در گیت بوستان اهواز، با حضور معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست، اظهار کرد: یکی از تبعات مهم ریزگردها تاثیر بر سلامتی مردم خوزستان است که سالانه 20 تا 60 درصدی به مراجعات مراکز درمانی این استان اضافه می کند.
وی افزود: آلوه شدن مواد خوراکی، تهدید سلامتی کودکان، سالمندان و جانبازان شیمیایی و پنج هزار بیمار سالانه از مهمترین آسیب های گرد و غبار است که به سلامتی مردم این استان وارد می شود.
حاجی زاده با بیان اینکه گرد و غبار بیش از یک دهه در خوزستان آغاز شده است اظهار کرد: این پدیده که بخشی از منشاء آن داخلی و بخشی نیز خارجی است، اکنون بسیاری از استان های کشور را درگیر کرده است.
وی با اشاره به نابودی گونه های جانوری و گیاهی در اثر پدیده ریزگردها گفت: گرد و غبار سالانه بیش از 30 هزار میلیارد ریال به استان های درگیر و 9 هزار میلیارد ریال به خوزستان خسارت وارد می کند..
حاجی زاده تعطیلی مدارس و واحدهای بخش خصوصی و دولتی، مهاجرت مردم و خسارت به تاسیسات زیربنایی را از دیگر تبعات این پدیده دانست و اظهار کرد: اجرای کامل برنامه مقابله با ریزگردها در خوزستان تا پایان برنامه ششم توسعه، اختصاص تسهیلات ارزان قیمت قیمت بانکی برای دوجداره کردن در و پنجره های مدارس و منازل، اعتبار به دستگاه های اجرایی برای استفاده بهینه از منابع آب سطحی، استفاده از انرژی های نو به ویژه در مناطق مستعد بیابانی و بهبود وضعیت معیشت اقتصادی ساکنان مناطق بیابانی از اقداماتی است که می تواند به کاهش این پدیده کمک کند.
وی افزود: تشکیل کمیته بررسی و شناسایی کانون های بحرانی ریزگرد در استان، ارائه خدمات رایگان در مراکز درمانی در مواقع بروز گرد و غبار، خرید تجهیزات و امکانات سنجش و پیش بینی گرد و غبار در استان، اجرای طرح کانال تامین آب عرصه های فوق بحرانی ریزگرد در جنوب شرق استان و اجرای طرح نهالکار در این عرصه ها، تامین حقابه تالاب های هورالعظیم، شادگان و بامدژ از اقداماتی بوده که برای بهبود وضعیت در گرد و غبار انجام شده است.

*114 بازه بحرانی در رودخانه های خوزستان
مدیرکل مدیریت بحران همچنین وقوع سیل را یکی از مخاطرات طبیعی در خوزستان عنوان کرد و گفت: دشت های خوزستان که مراکز جمعیتی در اطراف آن وجود دارد، همیشه در معرض سیل قرار دارند.
وی افزود: در سال 90، 91 و 95 در خوزستان شاهد وقوع سیل بودیم که در سال 90 در بهبهان 13 نفر در سیل کشته شدند و سیل پارسال نیز بیش از 10 هزار میلیارد ریال به خوزستان خسارت وارد کرده است.
حاجی زاده تصریح کرد: 114 بازه بحرانی در رودخانه های خوزستان به طول 176 کیلومتر شناسایی شده که برای ساماندهی آنها هفت هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
وی اجرای سیستم دفع آب های سطحی در همه شهرهای خوزستان، بازسازی سیل بندها و کانال های هدایت سیلاب، تکمیل لایروبی کارون و انهار فرعی، ایجاد سامانه هشدار سیل، وجود سامانه پیش بینی وضع هوا و هشدار سریع سیل در حوضه های آبریز منتهی به استان و ارتقای سامانه رادار و ایستگاه های هواشناسی را از دیگر راهکارهای کاهش خطرات سیل در استان برشمرد.
بر اساس این گزارش، معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و هیات همراه صبح امروز برای شرکت در سمینار مقابله با سیلاب و ریزگرد وارد اهواز شد.
بازدید از تالاب هورالعظیم و کانون های گرد و غبار در اطراف اهواز، بازدید از فاز دوم طرح آماک (طرح جمع آوری گازهای همراه نفت)، بازدید از طرح اتمام یافته تصفیه خانه پساب پتروشیمی مارون و طرح اتمام یافته پسماندسوز منطقه ویژه اقتصادی در ماهشهر و نشست با سازمان های مردم نهاد و فعالان محیط زیست در سالن شهید هاشمی استانداری خوزستان از دیگر برنامه های سفر ابتکار به خوزستان است.
این دهمین سفر ابتکار به خوزستان است.
7151/6064
خبرنگار: نادره وائلی زاده** انتشار دهنده: محسن بهاروند
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.