به گزارش ایرنا نشست گسترش همکاری مشترک اعضای هیات علمی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر با کارشناسان و مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان روز چهارشنبه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر برگزار شد.
مدیر کل استاندارد و تحقیقات صنعتی خوزستان در این نشست گفت:سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی متولی هماهنگی و صحه گذاری استاندارد است ولی نوشتار و کار مطالعاتی معمولا بیرون از مجموعه سازمان انجام می شود.
رضا دهدشتی زاده اظهار داشت:سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی عضو سازمان بین المللی استاندارد است لذا اولویت استفاده از استانداردهای بین المللی لازم و ضروری است.
وی با اشاره به استانداردهای تجهیزات دریایی گفت:اگر موضوعی مربوط به استانداردسازی تجهیزات دریایی از سوی دانشگاه تعیین شود، به کارگروه مربوطه منعکس شده و در جاهایی که نیاز به تغییر، ارتقاء و یا تجدید نظر باشد، ایرادات آن رفع می شود.
دهدشتی افزود: سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی هر پنج سال یکبار، استاندارد های ملی و بین المللی را مورد تجدید نظر قرار می دهد و در صورتی که اشکالی وجود داشته باشد، رفع می شود.
وی بر استفاده از استانداردهای بین المللی و کشورهای دیگر تاکید کرد و گفت:استانداردها زبان مشترکی هستند و در تمامی کشورها تجارت را آسان می کنند.
معاون پژوهشی دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر نیز در این نشست گفت:ایران، کشور دریایی است اما متاسفانه نه تنها بهره برداری لازم از منابع دریایی برده نمی شود بلکه روی بخش های محدودی از منابع متمرکز شده و خیلی بی رویه بهره برداری می کنیم، درحالی که بهره برداری بهینه و حفاظت اکوسیستم دریایی لازم است.
وحید یاوری افزود: دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر دارای 80 عضو هیات علمی با تخصص های مختلف در زمینه علوم و فنون دریایی به عنوان کارشناسان همکار اداره استاندارد می توانند نقش موثر داشته باشند.
وی با بیان اینکه 25 درصد دانشجویان دانشگاه علوم و فنون دریایی بومی، 48درصد استان خوزستان و 27 درصد خارج از استان تشکیل می دهد، گفت: با توجه به تخصص هایی که در زمینه علوم دریایی 15 آزمایشگاه تخصصی در دانشکده های مختلف دانشگاه علوم و فنون دریایی مجهز به تجهیزات با کاربری در مناطق ساحلی، ویژگی خاص منحصر به فرد وجود دارد.
یاوری افزود:استاندارد آزمایشگاه های این دانشگاه عضو شبکه آزمایشگاهی علمی ایران بوده و به طور خاص در حوزه دریایی همکاری خوبی با سازمان حفاظت محیط زیست داریم و دانشگاه علوم و فنون دریایی آزمایشگاه معتمد این سازمان است.
وی ارتباط و همکاری با استانداردهای بین المللی و تمامی سازمان ها و ارگان های دریایی داخل کشور را یادآور شد و گفت:همکاری های آموزشی و پژوهشی با دانشگاه مختلف کشور و همچنین در منطقه خلیج فارس ارتباط خوبی با کشورهای منطقه داریم.
یاوری افزود: علاوه بر این در زمینه فعالیت های پژوهشی منطقه ای با سازمان منطقه ای حفاظت از محیط زیست دریایی که مسئولیت حفاظت محیط زیست اکوسیستم های دریایی خلیج فارس و دریای عمان در منطقه را برعهده دارد، ارتباط تنگاتنگی وجود دارد.
وی ادامه داد: همچنین ارتباط بین المللی با سازمان جهانی دریانوردی که متولی فراهم کردن زمینه برای ناوگان تجاری جهانی است، داریم و جلوگیری از آلودگی محیط زیست دریایی توسط این سازمان انجام می شود.
به گزارش ایرنا در پایان این نشست به منظور گسترش فعالیت و همکاری بین دانشگاه علوم و فنون دریایی و اداره استاندارد خوزستان تفاهمنامه همکاری منعقد شد.
7100/6125خبرنگار : کمیله حجازی *** انتشار دهنده: سید بهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.