به گزارش ایرنا ، احرامی به عنوان یکی از صنایع دستی دزفول با تنوع رنگ و زیبایی خاص خود ، همواره مورد توجه مسافران و گردشگران بوده و با وجود کاهش تعداد کارگاه های تولید احرامی در سطح این شهرستان ، بازار این صنعت دستی رونق خاص خود را دارد.
احرامی با تار و پودی از پنبه ، معمولا در اندازه های 70×100 و 90×120 سانتی متر تولید می شود. پارچه مذکور با عرض 70 سانتیمتر دارای 22 چله و با عرض 90سانتیمتر دارای 28 چله می باشد. امروزه در این بافت احرامی از رنگ‌های شفاف روشن و تند استفاده می‌شود.
یک صنعتگر بافنده می تواند روزانه چهار احرامی به اندازه های 70×100 سانتیمتر تولید کند.
این کالا در گذشته بیشتر مورد استفاده حجاج قرار می گرفت و در حال حاضر با تغییر کاربری به عنوان رومیزی ، سجاده ، جانماز مورد استفاده است.
احرامی‌بافی از گذشته تاکنون از یک شیوه بافت تبعیت کرده و تغییر چندانی در آن صورت نگرفته است.در بافت احرامی از نقشه استفاده نمی‌شود و طرح‌ها، نقشه‌ها و رنگ‌بندی حاصل ذهن خلاق بافنده است و اغلب از یک شکل کلی پیروی می‌کند و به صورت طرح لوزی و یا طرح گلیم بافته می‌شود.
هنرمندان احرامی‌باف توانسته‌اند با دست توانا و ذهن خلاق خود این هنر را به سوی کاربردی شدن پیش ببرند و محصولاتی همچون زیر انداز، سجاده، کناره، رو پله‌ای، رو مبلی، رو میزی، کیف، پشتی و رو تختی را به بازار عرضه کنند.
به گزارش خبرنگار ایرنا در حالیکه در گذشته بیشتر کارگاه های بافت احرامی و گلیم در بازار شهر دزفول فعالیت داشتند اینک این کالا عمدتا در خانه ها و به شکل خانگی و با مشارکت بانوان بافته می شود.
احیای هنر احرام بافی با احداث کارگاه های خانگی در بخش شهیون شهرستان دزفول در سالهای گذشته یکی از اقدام های شاخص سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری است که با استقبال روبرو شده است.
مهرداد طاعی زاده یکی از معدود بافندگان احرامی در دزفول که این شغل را نسل اندر نسل از اجداد خود فرا گرفته و اینک در کارگاهی کوچک در شهر دزفول به این شغل مشغول است در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:این کارگاه بیش از 50 سال سابقه تولید چوقا و احرامی دارد.
وی که 20 سال در کنار پدر مرحوم خود به این شغل اشتغال داشته و اینک خود کارگاه را با عشق و علاقه سرپا نگه داشته افزود:شاید بتوان گفت این کارگاه تنها کارگاه غیر خانگی فعال در زمینه تولید احرامی است که مشتریان خاص خود را دارد.
طاعی زاده تنوع رنگ بعضا تا 12 رنگ را از ویژگی های شاخص احرامی بافته شده در این کارگاه عنوان کرد و گفت:برخی تولیدات این کارگاه علاوه بر بازار سراسر کشور به برخی کشورها نیز ارسال شده است و مورد استقبال قرار گرفته است.
وی با تاکید بر ضرورت بازاریابی برای فروش محصولات و عرضه محصولات در نمایشگاه های کشوری عنوان کرد و گفت: حیات این صنعت دستی منحصر بفرد در گرو فروش محصولات است تا یک صنعتگر بتواند کارگاه کوچک خود را سرپا نگه دارد.
این هنرمند صنایع دستی اظهار کرد:در کنار بازاریابی ، تشویق علاقه مندان به فراگیری این صنعت از دیگر مواردی است که انتظار می رود مورد توجه قرار گیرد.
طاعی زاده گفت:برای اینکه هنر احرام بافی به نسل جوان معرفی شود یک جوان علاقه مند را در کارگاه خود مشغول کار کرده ام که با علاقه بسیار این رشته و هنر را فرا گرفته و اینک خود در این رشته استاد شده است.
سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری دزفول نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه این اداره کارگاه های آموزشی برای علاقه مندان به رشته های مختلف صنایع دستی در طول سال برپا می کند گفت: افزون بر 2 هزار نفر در دزفول با تولید صنایع دستی برای خود اشتغالزایی کرده اند.
حجت آریایی افزود:بیش از 20 کارگاه صنایع دستی در دزفول فعال است که از این تعداد چهار کارگاه در شهر دزفول و 2 کارگاه در بخش شهیون و مابقی در دیگر مناطق شهرستان دایر هستند که با تولید صنایع دستی زیبا و منحصر بفرد مورد استقبال مردم و گردشگران قرار گرفته اند.
وی گفت:کارگاه های صنایع دستی دزفول با ایجاد اشتغال برای جوانان به ویژه بانوان در زمینه تولید کپو ، خراطی ، گلیم ، جاجیم ، احرامی فعالیت داشته و سالانه حدود پنج میلیارد ریال درآمد دارند .
آریایی افزود:علاوه بر این سازمان میراث فرهنگی با راه اندازی نمایشگاه های شهرستانی ،استانی و کشوری اقدام به معرفی صنایع دستی هنرمندان دزفول در سطح استان و کشور و در برخی موارد بین المللی نموده بطوری که تاکنون آثار هنرمندان صنایع دستی دزفول در نمایشگاه های متعدد در اهواز ،تهران و نیز کشورهای لهستان ، اوکراین و روسیه به نمایش در آمده است که مورد استقبال قرار گرفته و صادراتی نیز صورت گرفته است.
وی بیان کرد:شهرستان دزفول از نظر تنوع در صنایع دستی به عنوان یکی از قطب های شاخص استان خوزستان محسوب می شود.
6068
خبرنگار و انتشار:محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.