به گزارش ایرنا علی‌اصغر سیدآبادی چهارشنبه در آیین افتتاح کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کوچک کتابخوانی منطقه آزاد اروند در آبادان، اجرای موفق طرح دو هزار باشگاه کتابخوانی کودک و نوجوان با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و تفکر انتقادی را از دستاوردهای دولت تدبیر و امید خواند.
وی اضافه کرد:در اجرای این طرح، کتابخوانی کنش گرانه مورد توجه است تا کودکان کتاب بخوانند، با هم گفت و گو کنند و آن را به صورت مستدل مورد ارزیابی قرار دهند.
به گفته وی، در طرح باشگاه‌های کتابخوانی، بچه‌ها، فرهنگ کار مشارکتی و گروهی را یاد گرفته و در کنار هم تمرین می‌کنند. کتاب می‌خرند و آن‌ها را با هم مبادله می‌کنند و با حفظ احترام متقابل به نقد و نظر یکدیگر گوش می‌دهند.
مدیرکل مطالعات و برنامه ریزی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، ترویج نهادسازی و گسترش مشارکت مردمی در قالب نهادهای مدنی در حوزه فرهنگ است زیرا توسط شهروندان علاقمند تشکیل شده و مستقل از دولت مدیریت می‌شود.
وی ادامه داد:پس از برگزاری کارگاه ها، باشگاه ها از سوی مربیان شرکت کننده در کارگاه با حضور 12 دانش آموز تشکیل می شود.
وی اظهار داشت:امسال آموزش جام باشگاه کتابخوانی از فروردین ماه آغاز شده و باشگاه ها نیز تا خردادماه راه اندازی می شود تا دانش آموزان در فصل تابستان فرصت مناسب برای مطالعه کتاب داشته باشند و آبانماه نیز مسابقات برگزار می شود.
سیدآبادی گفت:سال گذشته بیش از 2 هزار باشگاه در سراسر کشور تشکیل شد و پیش بینی می شود، سال جاری پنج هزار باشگاه در دومین دوره جام باشگاه کتابخوانی حضور داشته باشند.
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و مطالعات فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هدف از برگزاری این مسابقات را در مرحله نخست، گسترش کتابخوانی و خرید کتاب مورد علاقه از سوی این قشر عنوان کرد و گفت:در مراحله بعدی این طرح تشویق بچه ها به بحث‌ و گفت گوی گروهی و در محله آخر بچه ها پس از خواندن کتاب بتوانند در مورد آن نقد بنویسند و در نهایت نامه و نقد خود نسبت به کتاب را نویسنده آن ارائه دهند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی منطقه آزاد اروند نیز در این مراسم از حضور 100 مربی در گارگاه جام باشگاه کتابخوانی دو شهرستان آبادان و خرمشهر خبر داد.
همایون قنواتی اظهار داشت:منطقه آزاد اروند از حلقه های تشکی شده در خصوص کتابخوانی حمایت می کند.
کارگاه آموزش مربیان باشگاه‌های کوچک کتابخوانی با حضور کارشناسان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در آبادان آغاز شده و فعالان حوزه کتاب کودک آموزش‌های لازم را فرا گرفتند.
معرفی کتاب کودک و ادبیات کودک، کارکرد و منافع قصه خوانی، موانع کتاب خوانی، شیوه‌ها و راهکارهای ترویج کتاب خوانی و مراحل راه اندازی یک باشگاه کتابخوانی از دیگر موضوعاتی است که در این کارگاه آموزش داده می شود.
3015/ 6125 خبرنگار: عدنان جواهری ** انتشار:سید بهادر حسینی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه‌به‌لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.