احمدرضا لاهیجان زاده در نشست هیات مشترک تخصصی و کارشناسی کشورهای ایران و ژاپن که عصر روز گذشته(11 اردیبهشت ماه) در راستای اجرای تفاهمنامه این دو کشور در زمینه همکاری‌های زیست محیطی در اهواز برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: در راستای این تفاهمنامه که در حوزه های مختلف از جمله مدیریت پسماند و ریزگردها و تبادل اطلاعات در زمینه این حوزه ها میان سازمان حفاظت محیط زیست ایران و وزارت محیط زیست ژاپن به امضا رسید، این نشست برگزار شد.

وی افزود: کشور ژاپن از ناحیه کشورهای مغولستان و چین متحمل پدیده گرد و خاک می شود. با توجه به اینکه نوعی سیستم یا دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک برای نخستین بار توسط یکی از دانشگاههای ژاپن ابداع و اختراع شده، این کشور دارای یک تجربه در زمینه پیش بینی وقوع این پدیده است. این دستگاه در کشورهای چین و مغولستان با تطبیق با اقلیم و ویژگی های این کشورهای نصب شده و فعال است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در تفاهمنامه زیست محیطی میان ایران و ژاپن، مقرر شده است امکان به کارگیری چنین دستگاهی در ایران نیز آزمایش شود. با توجه به اینکه استان های سیستان و بلوچستان و خوزستان دارای بیشترین میزان وقوع پدیده گرد و خاک به صورت دوره ای هستند، در مرحله تحقیقاتی برای نصب و آزمایش این دستگاهها، دو نقطه سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی و خوزستان در جنوب غربی ایران در نظر گرفته شده اند.

لاهیجان زاده تصریح کرد: دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن باید ضمن تطبیق با شرایط اقلیمی و آب و هوایی چندین ماه و حتی تا یک سال در منطقه مورد نظر کار کند و در صورت ارایه اطلاعات مورد انتظار ما، این دستگاه قابلیت استفاده در منطقه یادشده را دارد.

وی با اشاره به ویژگی های دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن عنوان کرد: این دستگاه تا ارتفاع 12 کیلومتری قابلیت محاسبه قطر توده های گرد و خاک یا توده ذرات سایر آلاینده ها و تشخیص نوع ذرات و منشا این توده ها را دارد. حتی در صورت جوابگویی به شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوزستان، این دستگاه می تواند در تشخیص لایه و نوع آلودگی پدیده اینورژن نیز کمک شایانی به ما کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: در صورت جوابگویی این دستگاه در دامنه غلظت گرد و خاک و ویژگی های اقلیمی خوزستان، نصب این دستگاه در سایر نقاط استان کمک بسیاری به پیش بینی وقوع پدیده گرد و خاک در خوزستان خواهد کرد.

لاهیجان زاده بیان کرد: بنا به گفته نماینده وزارت محیط زیست ژاپن، دستگاه پیش بینی و هشدار گرد و خاک ژاپن تا غلظت 1300 میکروگرم در مترمکعب را در این کشور پوشش داده است. با توجه به جدید بودن شرایط اقلیمی و آب و هوایی خوزستان برای این دستگاه از جمله شرایط دمایی خاص و وجود همزمان رطوبت و غلظت بالای گرد و خاک و لزوم اتصال آن به اینترنت، این دستگاه باید با نصب در اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان حتما به مدت یک سال آزمایش شود.

46

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

  • کدخبر: 634615
  • منبع: khabaronline.ir
  • نسخه چاپی
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.