به گزارش ایرنا مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان شامگاه دوشنبه در نشست با نمایندگان وزارت محیط زیست ژاپن اظهار کرد: وزارت محیط زیست ژاپن و ایران تفاهم نامه ای برای تبادل اطلاعات و همکاری در حوزه پسماند و سایر مسائل زیست محیطی منعقد کردند که ریزگردها نیز از جمله این موارد است.
احمدرضا لاهیجان زاده با بیان اینکه ژاپن در معرض گرد و غبار کشورهای همسایه قرار دارد، افزود:این کشور تجربه ای در زمینه پیش بینی و هشدار در زمان وقوع پدیده گرد و غبار دارد که این سیستم از سوی یی از دانشگاه های این کشور ابداع و در کشور مغولستان و چین نصب شده است.
وی افزود: قرار شد این سیستم به صورت آزمایشی در ایران نیز استفاده شود، به همین منظور دو نقطه در خوزستان و سیستان و بلوچستان که بیشترین مشکل را زمینه گرد و غبار دارند، تعیین شده است.
لاهیجان زاده تاکید کرد: نصب این سیستم فعلا در مرحله تحقیقات است و پس از یک سال کار، در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش ها می توان از آن در نقاط دیگر نیز استفاده کرد.
وی با بیان اینکه سیستم تحقیقاتی ژاپن تا شهریور امسال در اهواز نصب می شود، اظهار کرد: به دلیل نیاز به اینترنت مطمئن، قرار است این دستگاه در اداره کل محیط زیست خوزستان نصب شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان در تشریح نحوه کار این سیستم توضیح داد: این دستگاه این قابلیت تشخیص و پیش بینی توده گرد و غبار را تا ارتفاع 12 کیلومتر دارد، همچنین این دستگاه می تواند منبع ذرات گرد و غبار را (طبیعی یا صنعتی) معلوم کند همچنین می توان از این دستگاه در زمان وقوع پدیده وارونگی دما (اینورژن) و تعیین میزان آلودگی ناشی از صنعت و یا خودرو، نیز استفاده کرد.
وی با تاکید بر تطابق این سیستم با شرایط هوایی و اقلیم اهواز، گفت: در صورتی که این دستگاه با شرایط آب و هوایی ما منطبق شود، می توان از آن در مناطق دیگر برای پیش بینی و هشدار استفاده کرد.
لاهیجان زاده اضافه کرد: ژاپنی ها تا گرد و غبار با غلظت یک هزار و 300 میکروگرم را توانسته اند با این سیستم اندازه گیری کنند، در حالی که در خوزستان گرد و غبار تا 10 هزار میکروگرم نیز رسیده است که این مساله لزوم تطابق این سیستم را نشان می دهد؛ از سوی دیگر شرایط دمایی و رطوبت بالای خوزستان مسائل جدیدی برای این سیستم است به همین دلیل این دستگاه حداقل تا یک سال باید به صورت تحقیقاتی به کار گرفته شود.
به گفته وی، این دستگاه می تواند جایگزین سیستم موسوم به 'لیدار' شود زیرا لیدار می تواند برای پروازها ایجاد مشکل کند.
مدیر طرح ملی مقابله با گرد و غبار نیز در این نشست با بیان اینکه این سیستم در مرحله تحقیقات است گفت: این سیستم نمی تواند مشکل گرد و غبار خوزستان را حل کند و در صورت موفقیت آمیز بودن آزمایش ها، تنها برای پیش بینی توده گرد و غبار قابل استفاده است.
ضیاءالدین شعاعی افزود: طوفان گرد و غبار بهمن 95 در خوزستان، در دنیا بی سابقه بوده و محققان این حوزه هنوز در حال بررسی علل قطع برق در نتیجه اختلاط شرجی و ریزگرد هستند.
وی نیاز امروز خوزستان را هشدار به موقع به شهروندان عنوان کرد و گفت: موارد کمی از ریزگردها از کانون های داخلی خوزستان بوده اما همین طوفان ها نیز به قدری شدید بوده که دو هفته همه را درگیر کرده است.

*درختکاری، حربه ژاپن در مقابل گرد و غبار
معاون مدیر امور بین الملل وزارت محیط زیست ژاپن همچنین در این نشست، هدف از مشارکت در این تحقیقات را پاسخ به درخواست سازمان حفاظت محیط زیست ایران برای استفاده از تجارب جهانی در راستای پیش بینی گرد و غبار عنوان کرد.
'میشی یو کاکه گاوا' افزود: تیم تحقیقاتی ژاپن تصمیم دارد کارآیی این سیستم را در شرایط گرد و غبار بالا که در خوزستان رخ می دهد آزمایش کند که در این صورت می توان دستگاه های دیگری را در عراق و ایران نصب کرد.
وی گفت: گرد و غبار مناطق غربی کشور ژاپن را تحت تاثیر قرار می دهد، به همین دلیل همکاری تحقیقاتی با کشورهای مغولستان، چین و کره جنوبی برای پیش بینی توده گرد و غبار انجام شده است.
'کاکه گاوا' درختکاری را تنها راهکار ژاپن برای مقابله با گرد و غبار دانست و اظهار کرد:ژاپن برای مقابله با گرد وغبار، اقدام به درختکاری و توسعه فضای سبز این کشور کرده و در کشورهای دیگر نیز از طریق NGOها همین برنامه را دنبال کرده است که این بر اساس گزارش های دریافتی این اقدامات باعث کاهش گرد و غبار شده است.
وی همچنین اظهار کرد: پایش هوا و هشدار به مردم، تعطیلی مدارس و آگاهسازی نسبت به جلوگیری از تردد کودکان و بیماران در محیط خارج، اقدامی بوده که مسئولان برای حفظ سلامتی شهروندان انجام داده اند.
بر اساس این گزارش، تفاهم نامه همکاری محیط زیستی ایران و ژاپن 9 اردیبهشت، به امضای معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران و 'یوشی هیروسکی' وزیر مشاور در امور محیط زیست ژاپن رسید.
بر همین اساس امروز هیات کارشناسی مشترک ایران و ژاپن (دو نفر شامل معاون مدیر امور بین الملل وزارت محیط زیست ژاپن و نماینده شرکت سازنده) برای مکانیابی تجهیزات پایش و مانیتورینگ گرد و غبار به اهواز سفر کردند.
پیشگیری از آلودگی هوا شامل پدیده ریزگردها، طوفان های شن و گرد و غبار، کنترل کیفیت آب، تغییرات اقلیم و حفاظت از لایه ازون، حفاظت از تنوع زیستی شامل اکوسیستم های طبیعی منحصر به فرد به ویژه اکوسیستم های دارای گونه های در معرض خطر و تالاب های با اهمیت بین المللی که در فهرست رامسر هستند، برخی از محورهای تفاهم نامه زیست محیطی ایران و ژاپن هستند.
توسعه طبیعت گردی به ویژه در پارک های ملی و مناطق حفاظت شده، مدیریت پسماندهای الکترونیکی، اقتصاد کم کربن از جمله اطلاعات در مورد محصولات سازگار با محیط زیست و فناوری محیط زیستی، تحقیق و توسعه در زمینه فناوری های جدید، توانمندسازی و ظرفیت سازی برای کارشناسان سازمان محیط زیست، تبادل اطلاعات و همکاری بین موزه تاریخ طبیعی و دیگر مراکز اموزش محیط و دیگر زمینه های حفاظت از بهبود محیط زیست که ممکن است توسط هر دو طرف مورد تایید قرار گیرد، بخشی دیگر از محورهای همکاری دو جانبه است.
7151/6125 خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار:سیدبهادر حسینی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.