احمد شریفات یکشنبه در گفت‌وگو با ایرنا اظهارکرد: تولیدکنندگان و پرورش‌دهندگان ماهی خرمشهر به دلیل آلودگی آب و بالا بودن شوری رودخانه کارون 40 درصد افت و کاهش محصول در سال 1395 داشتند و این امر انگیزه تولید را از پرورش‌دهندگان ماهی در خرمشهر گرفته است.
وی افزود: در سال‌های گذشته تولید ماهی هر هکتار از مزارع پرورشی شهید احمدیان بیش از سه تن بود این در حالی است که در فصل صید گذشته کمتر از 2 تن بود.
وی گفت: نرخ آب بهای کشاورزی و آبزی پروری با درآمد پرورش دهندگان ماهی در خرمشهر همخوانی ندارد.
وی افزود:با توجه به شرایط هیدرولوژی حاکم بر منطقه و تاثیرات جزر و مدی و طبق موافقت اصولی برداشت آب در سال 1376 اداره کل امور آب خوزستان در رابطه با تامین آب مورد نیاز طرح پرورش ماهی، ‌باید نرخ آب‌بها برای تولیدکنندگان در خرمشهر با دیگر مناطق خوزستان متفاوت باشد.
شریفات اظهارکرد: برای رفع مشکل آب‌بهای مصرفی تولیدکنندگان ماهی، نشست‌های متعددی با سازمان آب و برق خوزستان انجام شد ولی از بهمن سال 1395 تاکنون نتوانستیم با مسئولان این اداره ارتباط برقرار کنیم.
وی گفت: چنانچه ادارات و سازمان‌های دولتی مرتبط با امور تولیدکنندگان در خصوص رفع موانع تولید همکاری نداشته باشند و مشکلات و معضلات مجمتع پرورشی از قبیل نرخ آب‌بها، کاهش صادرات، مالیات‌ و مشخص نشدن بازار هدف رفع نشود بیشتر مزارع پرورش ماهی از چرخه تولید خارج می‌شوند.
مدیرعامل و رئیس هیات مدیره اتحادیه آبزی پروران خرمشهر با بیان اینکه پرورش‌دهندگان ماهی در هر هکتار سالانه هفت میلیون ریال پرداخت می‌کنند، گفت:این میزان تعرفه آب‌بهای در شرایط آبی خرمشهر که همراه با افت تولید است باید نسبت به تعرفه‌های مشابه در شهرهای همچون دزفول، شوشتر و اندیمشک متفاوت باشد.
شریفات افزود: سازمان آب و برق خوزستان کانال‌ آبرسان که به ‌صورت دریچه‌ای باید در اختیار تولیدکنندگان ماهی خرمشهر باشد فراهم نکرده، بنابراین اگر مسئولان عزم جدی خود را برای تحقق شعار رهبری اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال به کار نبرد این امر در سال 96 محقق نمی‌شود.
وی بابیان اینکه مسئولان باید در کنار بخش خصوصی قرار گیرند، گفت: اگر بخواهیم به گفتمان رهبری جامه عمل بپوشانیم و تولید سالم داشته باشیم باید به دنبال راهکارهای اساسی و اشتغالزایی سالم در منطقه باشیم.
شریفات میزان صادرات ماهی خوزستان از مرز شلمچه به کشور عراق در سال 95 را 40 هزار تن ماهی پرورشی عنوان کرد و افزود: علاوه بر این 20 هزار تن ماهی دریایی نیز به کشور عراق صادر شد.
وی ادامه داد: به دلیل کاهش و افت تولید و کاهش قیمت در بازارهای عراق پرورش‌دهندگان مزارع پرورشی شهید احمدیان در فصل صید اقدام به صید ماهی نکرده‌اند.
به گزارش ایرنا گام نخست مجتمع پرورش ماهی شهید احمدیان خرمشهر با یک هزار هکتار مفید 55مزرعه و گام دوم با یک هزار و 500 هکتار دارای 88 مزرعه است که سالانه در هر هکتار بین 2.5 تن تا سه تن ماهی تولید می‌شود.
برداشت ماهی از مزارع پرورش ماهی گرمابی مجتمع پرورشی شهید احمدیان خرمشهر از آبان تا اسفند انجام می‌شود.
7100/3015/ 6037
خبرنگار: کمیله حجازی ** تنظیم‌کننده:عدنان جواهری ** انتشاردهنده: عبدالحمید راجی
کانال خبری ایرنا خوزستان:irnaahvaz@
برای دریافت لحظه‌به‌لحظه اخبار استان خوزستان به کانال http://www.telegram.me/irnaahvaz بپیوندید
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.