شهر باستانی جندی شاپور با 800 هکتار وسعت در 12 کیلومتری شهر دزفول در مجاورت روستای اسلام آباد واقع است.
نخستین دانشگاه جهان به دستور شاپور اول ساسانی حدود 1800 سال پیش در این شهر که اکنون بقایایی از آن بر جا مانده است تاسیس شد.
مدیر پایگاه جندی شاپور و ایوان کرخه روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت:' ایان بیگز ' ( Ian Biggs )سفیر کشور استرالیا در ایران به همراه همسر خود که باستان شناس می باشد روز یکشنبه از محوطه باستانی جندی شاپور دیدن کرد.
یعقوب زلقی افزود:در این بازدید بخش های مختلف محوطه باستانی جندی شاپور و نیز کاوش های باستانی اخیر که برای نخستین بار توسط باستانشناسان ایرانی در حریم جندی شاپور انجام شده به سفیر استرالیا معرفی شد.
وی افزود: سفیر استرالیا همچنین در سفر کوتاه خود به دزفول از محوطه باستانی چغامیش و آرامگاه یعقوب لیث دیدن کرد و از نزدیک با بخشی از تاریخ و تمدن ایران باستان آشنا شد.
مدیر پایگاه جندی شاپور و ایوان کرخه همچنین با اشاره به استقبال گردشگران خارجی برای دیدار از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول گفت: سفر گردشگران و باستان شناسان خارجی به محوطه باستانی جندی شاپور طی سال گذشته 10 برابر شده است.
زلقی افزود: در پی حفاری و کاوش های باستانی صورت گرفته در محوطه باستانی جندی شاپور ، سفر گردشگران خارجی به دزفول و محوطه جندی شاپور افزایش یافته و شاهد حضور گردشگران بسیاری در منطقه هستیم.
یوهانس نیهوف باستان شناس آلمانی و استاد دانشگاه برلین آلمان نیز اخیرا از محوطه باستانی جندی شاپور دزفول دیدن کرد.
نخستین کاوش باستان شناسان ایرانی در محوطه باستانی جندی شاپور دزفول از سوی پژوهشگاه باستان شناسی سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با اعزامی یک تیم باستان شناس از دیماه 95 آغاز و 21 فروردین ماه امسال با حدود 40 گمانه و ترانشه به پایان رسید.
دانشگاه جندی شاپور واقع در محوطه باستانی شهر جندی شاپور دزفول که اکنون تنها بقایایی از آن برجا مانده، نخستین مرکز علمی جهان در زمان ساسانیان بود که رشته های پزشکی، فلسفه و نجوم در آن تدریس می شد.
به گزارش ایرنا دانشگاه گندی شاپور در عصر خود معتبرترین مرکز علمی جهان بود که رشته هایی چون پزشکی و نجوم در آن تدریس می شد.
آثار برجا مانده این شهر در 24 شهریور سال 1310 به شماره 46 در ردیف آثار ملی به ثبت رسید.
6068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.