پس از آغاز جنگ تحمیلی و اشغال خرمشهر و منطقه های اطراف آن به وسیله رژیم بعث در چهارم آبان 1359 خورشیدی، امام خمینی(ره) فرمان ضرورت آزادسازی خرمشهر را صادر کردند.
بدین شکل رزمندگان اسلام با تمام توان کوشیدند تا با اجرای عملیات موفقیت آمیزی این شهر را آزاد کنند، به همین منظور نیروهای ایران در نبردی با عنوان عملیات بیت المقدس به این مهم همت گماشتند.
این عملیات در چهار مرحله با همکاری مشترک ارتش جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در 30 دقیقه بامداد 10 اردیبهشت 1361 خورشیدی با رمز «بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب» در محور اهواز- خرمشهر- دشت آزادگان به مرحله اجرا درآمد و سرانجام با همت و پایداری دلاورمردان ایران این شهر پس از 578 روز آزاد شد و اینگونه نیروهای ایران نه تنها ضربه سنگینی را به این رژیم بلکه به کشورهای حامی آن نیز وارد آوردند. این چنین حماسه سازی بزرگمردان جبهه های نبرد در تاریخ دفاع مقدس ماندگار شد.
سالروز آغاز اجرای عملیات بیت المقدس سبب شد تا پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا با سرتیپ دوم «داوود آقا محمدی» فرمانده لشکر 16 زرهی قزوین و تیپ 40سراب، گردان سوار زرهی اردبیل در منطقه های جنوب، غرب و شمال غرب در عملیات های مختلف در دوران دفاع مقدس، دبیر کل مرکز مطالعات استراتژیک ارتش و استاد علوم سیاسی در دانشگاه های علامه و امیرکبیر به گفت وگو بپردازد.
آقا محمدی درباره آزادسازی منطقه های خوزستان، بیان داشت: این منطقه به سه بخش شمالی، میانی و جنوبی تقسیم می شود. سلسله عملیات هایی که به منظور آزادسازی این بخش از کشور انجام شد به این ترتیب بود که نخست در جبهه میانی خوزستان برای آزادسازی سوسنگرد و بستان عملیات طریق القدس اجرا شد و عملیات بعدی در جبهه شمالی خوزستان با عنوان فتح المبین یا کربلای 2 در منطقه غرب شوش و دزفول صورت پذیرفت. سومین عملیات در منطقه جنوبی استان خوزستان که غرب اهواز و شمال خرمشهر بود با عنوان بیت المقدس به مرحله اجرا درآمد. در عملیات فتح المبین دشمن با شکست و تلفات سنگینی روبرو شد و این امر فرصت خوبی برای اجرای عملیات بیت المقدس بود.
دبیر کل مرکز مطالعات استراتژیک ارتش درباره هدف های عملیات بیت المقدس،‌ گفت: این عملیات برای آزادسازی خرمشهر و منطقه های اطراف آن چون جاده اهواز به خرمشهر و شهرهای اهواز از برد توپخانه دشمن پی ریزی شد. از دیگر هدف های این نبرد می توان به «بی ثبات کردن رژیم بعث عراق و نشان دادن این مهم به مجامع جهانی و بین المللی، وادار کردن رژیم بعث برای پذیرش شرایط ایران به منظور پذیرش آتش بس، کاهش مشکل های جنگی و توان رزمی دشمن» اشاره کرد.
این فرمانده دوران جنگ تحمیلی با بیان اینکه عملیات بیت المقدس با همکاری ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در قرارگاه مشترک کربلا اجرا شد، تصریح کرد: چهار قرارگاه مشترک به این منظور تشکیل شد که شامل قرارگاه های قدس، فتح، نصر و فجر بود و مجموعه نیروهای ارتش و سپاه به صورت ادغامی در این عملیات شرکت کردند.
پس از پیروزی در عملیات بیت المقدس، امام خمینی(ره) پیامی صادر کردند، مبنی بر اینکه ارتش و سپاه بدون حضور نیروهای مردمی و الهی نمی توانستند پیروز شوند. مجموعه نیروهای جمهوری اسلامی ایران شامل ارتش، سپاه و مردم هنگامی که وارد عمل شدند؛ توانستند به چنین موفقیتی دست یابند. از ارتش جمهوری اسلامی ایران، لشکر 92 زرهی اهواز، لشکر 16 زرهی قزوین، لشکر 21 حمزه سیدالشهداء و سه تیپ پیاده و یک تیپ زرهی، تیپ 55 هوابرد شیراز، سه گروه توپخانه که هرکدام شامل چندین گردان توبخانه بودند، گروه های مهندسی رزمی ارتش، پایگاه های هوانیروز و نیروی هوایی و یگان هایی از نیروی دریایی در این نبرد حضور داشتند.
از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز سه لشکر پیاده و یک تیپ زرهی به صورت ادغامی با یگان های ارتش در عملیات بیت المقدس به همکاری پرداختند.
وی درباره دستاوردهای عملیات بیت المقدس، اظهار داشت: در این نبرد شهرهای خرمشهر و هویزه، جاده اهواز- خرمشهر آزاد و شهرهای اهواز، حمیدیه و سوسنگرد، جاده اهواز به آبادان از برد توپخانه دشمن خارج شدند و در مجموع پنج هزار کیلومتر مربع خاک ایران از اشغال دشمن درآمد و 2 لشکر عراق به صورت کامل منهدم و 6 لشکر رژیم بعث تا 60 درصد منهدم شدند و تعداد بسیاری از تجهیزات جنگی، 550 تانک و نفربر و 50 دستگاه خودرو از میان رفتند و 19 هزار تن از رژیم بعث به اسارت رزمندگان اسلام درآمدند.
این استاد علوم سیاسی درباره واکنش های دشمنان پس از پیروزی رزمندگان در عملیات بیت المقدس، گفت: رسانه های دشمن پس از این پیروزی، تلاش می کردند تا موفقیت های ایران را بسیار کم جلوه دهند.
نخستین واکنش های آنان بسیار ضعیف بود و گاهی بیان می کردند که ایران دستاوردهایی در قسمت هایی کسب کرده است اما پس از چند روز که از عملیات گذشت، مجبور شدند تا شکست ارتش رژیم وقت عراق را قبول کنند. در این میان برخی کشورهای پشتیبان عراق کوشیدند تا افکار عمومی را با رویدادهای گوناگونی از این رخداد مهم منحرف سازند.
دوم آقا محمدی با تاکید بر اینکه زنده نگاه داشتن ارزش ها و آثار دفاع مقدس، رسالتی همگانی است، یادآور شد:بسیاری از سازمان ها از جمله صدا و سیما، مطبوعات و رسانه های مکتوب، ارتش، سپاه پاسداران، جهاد سازندگی و... متولی این مهم هستند تا فرهنگ ایثار و شهادت را در جامعه زنده نگاه دارند و این امر با روش های مختلفی چون تولید فیلم های سینمایی، انتشار کتاب، مقاله ها، برگزاری جلسه ها، همایش ها و سمینارها صورت می پذیرد. یکی از فعالیت های خوبی که در این مدت انجام شده؛ گنجاندن درس دفاع مقدس در 2 واحد در برخی از دانشگاه ها است.
دبیر کل مرکز مطالعات استراتژیک ارتش در پایان سخنانش تصریح کرد: آمادگی نیروهای مسلح، مردم، مسوولان برای حفظ انقلاب، نظام و تمامیت ارضی امری بدیهی محسوب می شود و همواره باید سرلوحه تمام اهداف کشور باشد. آماده بودن برای هر رویدادی؛ بازدارندگی، صلح و امنیت ایجاد می کند که امید است کشور همواره در سایه امنیت باشد و به اهداف توسعه ای خویش دست یابد.
گروه اطلاع رسانی خبرنگار: فاطمه مهدوی**انتشار:سیدبهادر حسینی
**پژوهشم**9128**2002**9131
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.