مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان گفت: اهتمام رسانه‌ها به کتاب‌خوانی گویای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی از سوی اصحاب رسانه است و با اهدای کتاب و عمومیت بخشی موضوع کتاب ، در میان اقشار مختلف می‌توان به گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه کمک کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا از خوزستان، محمد جوروند با اشاره به اینکه در زمینه فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی باید بدون شعارزدگی عمل شود، ابراز داشت: کتاب‌خوانی در تحول زندگی فردی و اجتماعی افراد تأثیرگذار است و باید با استفاده از ایده‌های کارشناسانه و تجربه‌های ارزنده، از تکرار و رفتن در مسیر بی‌نتیجه‌ای که برای افزایش سران مطالعه بیان شده بود، پرهیز کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان با بیان اینکه بسیاری قرائت ادعیه و قرآن کریم را در سرانه مطالعه لحاظ می‌کنند، افزود: ادارات نهاد کتابخانه‌های عمومی، فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و حتی دستگاه‌های سیاسی و اقتصادی بودجه و اعتبار ویژه‌ای برای ترویج فرهنگ کتاب‌خوانی در نظر بگیرند تا از این طریق ایده و انگیزه کتاب‌خوانی در جامعه گسترش یابد.

محمد جوروند کتاب را غذای روح عنوان کرد و گفت: همان‌گونه که مغازه‌های بی‌شمار و با غذاهای گوناگون برای غذای جسم در همه‌جا وجود دارد ، برای کتاب و کتاب‌خوانی به‌عنوان غذای روح نیز باید کتاب‌فروشی‌های متعددی وجود داشته باشد.

جوروند با بیان اینکه سرانه فضای مطالعه در اهواز نسبت به سایر شهرها بسیار پایین است، خاطرنشان کرد: کتابخانه‌های عمومی اهواز در مقایسه با جمعیت میلیونی آن بسیار ناچیز است و در برخی مناطق اهواز همچون؛ «گلستان، شهرک دانشگاه و فرهنگ شهر» کتابخانه عمومی وجود ندارد؛ چنان‌که کتاب‌فروشی‌های معتبر و ارائه‌کننده آثار به‌روز به تعداد انگشتان دست نمی‌رسد.

وی افزایش کتاب‌فروشی‌ها و کتابخانه‌ها را در سطح ارتقای سرانه مطالعه ، عاملی مهم بیان کرد و اظهار داشت: انجمن کتابخانه‌های عمومی استان می‌تواند راهکارهای جدید برای رهایی و برون رفت از بی‌اعتنایی به کتاب ارائه کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در بخش دیگری از سخنان خود به جایگاه ویژه کتاب و کتاب‌خوانی در مبانی دینی و اسلامی اشاره و عنوان داشت: برترین و ماندگارترین کتب مسلمانان در حوزه‌های دینی نوشته شده‌اند که در این زمینه کارهای تحقیقی و تفسیری قرآن کریم نمونه بارزی هستند.

محمد جوروند جایگاه خوزستان درزمینه کتب و علوم دینی را بسیار ویژه دانست و گفت: وجود علما، محققان، پژوهشگران و نویسندگان درزمینه های ادبیات داستانی، شعر، نمایش‌نامه و فیلم نویسی نشان از آن دارد که در حوزه مطالعه کتاب و خردورزی بسیار برتر هستیم اما اشکال عمده در عدم تعریف فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی در سبد خانوارها است.

جوروند با بیان اینکه باید به سمت و سویی برویم که کتاب در خانواده به‌ویژه مادران جایگاه مهم و ارزنده خود را بازیابد، تصریح کرد: اهتمام رسانه‌ها به کتاب‌خوانی گویای توسعه فرهنگ کتاب‌خوانی از سوی اصحاب رسانه است و با اهدای کتاب و عمومیت بخشی موضوع کتاب ، در میان اقشار مختلف می‌توان به گسترش فرهنگ مطالعه در جامعه کمک کرد.

وی در پایان با نیک دانستن اقدام عده‌ای از افراد جامعه در فروش کتاب‌ها در منازل خاطرنشان کرد: چنین اقدامی ترویج گر فرهنگ مطالعه و ایجاد علاقه به کتاب در میان اعضای خانواده است و در هر صورت با استفاده از ترفندهای مختلف باید فرهنگ کتاب و کتاب‌خوانی را در سبد خانواده‌ها ایرانی جای دهیم.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.