به گزارش ایرنا توسعه کشت دانه‌های روغنی از جمله ظرفیت‌های قابل توجه بخش کشاورزی در راستای اشتغال و خودکفایی کشور در زمینه تامین ماده اولیه کارخانه های روغن کشی و روغن نباتی است.
روند رو به رشد کشت و تولید دانه های روغنی در پی استقبال کشاورزان موجب شده تا در سالهای اخیر گام های اساسی در راستای خودکفایی کشور به ماده اولیه کارخانه های تولید روغن کشور برداشته شود.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول ، تامین روغن مورد نیاز کشور و جلوگیری از خروج ارز، تامین علوفه مورد نیاز دام و طیور و تامین امنیت غذایی و سلامت جامعه را از اهداف توسعه کشت دانه های روغنی در کشور بیان کرد.
احمد زارعی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود:کشت دانه‌ روغنی کلزا در تناوب با گندم موجب تقویت خاک و پایداری تولید گندم در کشور می شود.
وی با اشاره به استقبال کشاورزان این شهرستان از کشت و تولید دانه های روغنی به ویژه دانه روغنی کلزا اظهار کرد: دزفول در زمینه تولید بذر دانه روغنی کلزا رتبه نخست را در کشور دارد و در این جایگاه پیشتاز است.
وی گفت:با توجه به اینکه کمتر از 10درصد روغن مورد نیاز کشور تولید داخلی است لذا توسعه کشت دانه های روغنی در دستور کار قرار گرفته و حمایت می شود.
زارعی با اشاره به کشت بیش از 2 هزار و 500 هکتار کلزا در زمین های کشاورزی دزفول اظهار کرد:با توجه به اینکه کشت این محصول در مقطع زمانی مناسبی در این شهرستان انجام می شود توسعه کشت این محصول در دستور کار قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه پارسال از هر هکتار مزرعه کلزا سه تن محصول برداشت شده است گفت:در حال حاضر افزون بر 400 هکتار از مزارع دزفول نیز به کشت آفتابگردان اختصاص یافته است .
مدیر جهاد کشاورزی دزفول گفت:برداشت محصول کلزای بذری و دانه ای از سطح دو هزار و 500 هکتار از اراضی شهرستان دزفول آغاز شده که شامل رقم های هایولا50 و هایولا 401 می باشند .
زارعی افزود:در فصل کشت این محصول در شهرستان دزفول 17 تن بذر کلزا تامین و بین بهره برداران توزیع شد همچنین کود و سم مورد نیاز کشاورزان نیز تامین گردید.
وی پیش بینی کرد تا پایان زمان برداشت سه هزار و 750 تن محصول کلزا از مزارع دزفول برداشت شود.
مدیر جهاد کشاورزی دزفول اضافه کرد:شهرستان دزفول در تولید بذر کلزا دارای رتبه نخست کشوری بوده و بالغ بر 85درصد نیاز بذری تولید داخل کشور را تامین می کند که این امر توسط 2 شرکت کشت و صنعت شهید رجایی و شهید بهشتی و تحت نظارت کمیته بذر استان و موسسه تولید و کنترل گواهی بذر کشور و مرکز تحقیقات صفی آباد انجام شده است و در تولید کلزای دانه ای در استان دارای مقام دوم می باشد.
سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصولات زراعی و باغی شامل بیش از 120 نوع محصول در دزفول تولید می شود.
6068
خبرنگار و انتشار: محمدعلی فریدپناه
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.