به گزارش ایرنا جمشید کمایی یکشنبه در نشست خبری در محل سالن امام سجاد (ع) اداره کل آموزش و پرورش خوزستان بیان کرد: در آزمون پارسال 66 هزار و 403 هزار داوطلب از خوزستان شرکت کردند که از این تعداد 21 هزار و 779 وارد دانشگاه شدند.
وی گفت: امسال 25هزار دانش آموز از خوزستان داوطلب شرکت در آزمون سراسری هستند.
کمایی بیان کرد: هدایت تحصیلی دانش آموزان در پایه نهم انجام می شود و هیچگونه اجباری در انتخاب واحد دانش آموزان وجود ندارد.
معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش خوزستان افزود: از آنجا که خوزستان استانی صنعتی است، آموزش و پرورش خوزستان تلاش دارد تا با انجام تبلیغات دانش آموزان را به رشته های فنی و حرفه ای و ریاضی تشویق کند تا دانش آموختگان آسان تر جذب بازار کار شوند.
وی گفت: با برگزاری اردو به منظور آشنایی دانش آموزان با کارگاه های فنی تلاش شد تا دانش آموزان را با رشته های فنی آشنا کنیم که میزان هدایت دانش آموزان استان به رشته های فنی 2 درصد در سال تحصیلی 96-95 رشد یافته است.
وی همچنین بیان کرد:خوزستان رتبه دوم میانگین نمرات امتحانات نهایی را در کشور کسب کرد، و در رشته فنی و حرفه ای خوزستان رتبه نخست، در رشته علوم تجربی و علوم انسانی رتبه دوم و رشته ریاضی رتبه پنجم را کسب کردیم.

** بارانداز نهایی آموزش و پرورش کنکور نیست
مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان نیز در این نشست بیان کرد: هدف نهایی آموزش و پرورش نباید تنها کسب نمره برتر باشد بلکه کسب ساده ترین مهارت های زندگی اجتماعی و دینی هدف نهایی آموزش و پرورش است.
محمد تقی زاده با بیان اینکه دو دیدگاه بر آموزش و پرورش حاکم است گفت: دیدگاه اول که زیبا است و طرفدار چندانی ندارد تدوین یک برنامه علمی و کارشناسی و انجام فعالیت بر اساس این برنامه است و نگاه دوم حل مشکلات با جابه جایی مدیران و کارشناسان است که اغلب طرفدار این دیدگاه هستند.
وی بیان کرد: از سه سال گذشته آموزش و پرورش خوزستان چند شاخص را برای این استان مشخص کرد که از جمله این شاخص ها توجه به دوره پیش دبستانی است؛ اگر مشکلات دوره پیش دبستانی حل شود مشکلی در بحث آزمون سراسری نخواهیم داشت.
وی افزود: اجباری کردن پیش دبستانی به منظور این است که کودکان یک سال زودتر به مدرسه وارد شوند تا با مهارت های محبت و دوستی و همدلی زودتر آشنا شوند.
وی گفت: در دو سال اخیر هفت هزار نفر از جوانان خوزستانی با اجباری شدن دوره پیش دبستانی جذب کار شدند.
تقی زاده عنوان کرد: خوزستان به دلیل محرومیت هایی که در بخش های اجتماعی و فرهنگی دارد و به دلیل وجود دانش آموزان دو زبانه با مشکلاتی در حوزه آموزش روبه رو است که باید این مشکلات را از دوره ابتدایی حل کرد.
وی افزود: رتبه آزمون سراسری خوزستان در چهار سال گذشته با هشت پله ارتقا از 27 به 19 رسید و مهم ترین عامل در کسب این موفقیت داشتن هدف مشخص و تدوین برنامه توسعه و ارتقای آزمون سراسری در خوزستان بوده است.
تقی زاده ادامه داد: از دیگر موارد مهمی که در بحث آزمون سراسری بسیار مورد اهمیت بوده درگیر کردن ذهن خانواده ها و مسئولان با این مقوله است؛ شرایط خوزستان طبیعی نیست و قابل مقایسه با استان های دیگر نیست و بیشتر با مشکلاتی روبرو است و برای رسیدن به رتبه های بالاتر آموزشی نیاز به همکاری و کمک خانواده ها و مسئولان استانی است.
تقی زاده بیان کرد: خوزستان به لحاظ رتبه سواد آموزی رتبه آخر کشور را داشت که در چند سال اخیر موفق شدیم جزو سه استان کشور باشیم که بیشترین میزان جذب بیسواد را برای سواد آموزی داشته است.
وی گفت: دانش آموزان باید با مهارت های زندگی آشنا شوند و با شاخص قرار دادن نمرات پایانی دوم متوسطه موافق نیستم؛ دانش آموزان از همان دوران ابتدایی لازم است که با کار پژوهشی آشنا شوند.هم اکنون در 40 منطقه آموزشی استان 40 پژوهشسرا وجود دارد که پژوهشسرای غدیر اهواز رتبه برتر کشوری را کسب کرده است.
7158 /6037
خبرنگار: زینب فرحانی ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.