کیخسرو چنگلوایی یکشنبه در گفت وگو با ایرنا اظهار کرد: برداشت گندم در شهرستان هندیجان و برداشت کلزا در شهرستان شوشتر از امروز آغاز شده است.
وی افزود: در صورت عادی بودن شرایط پیش بینی می شود، یک میلیون و 700 هزار تن گندم تولید شده و یک میلیون و 300 هزار تن از این محصول از کشاورزان خریداری شود.
چنگلوایی اضافه کرد: پائیز امسال محصولات کشاورزی در 900 هزار هکتار شامل گندم، جو، کلزا و دانه های روغنی، چغندر قند، نیشکر و حبوبات به زیر کشت رفت.
وی اظهار کرد: پیش بینی می شود 130 هزار تن جو، 30 هزار تن کلزا و بین 750 تا 800 هزار تن چغندر قند در سال زراعی جاری برداشت شود.
چنگلوایی افزود: کشت چغندرقند 10 سال در خوزستان به دلیل تعطیلی کارخانه های قند، متوقف شده بود که از سال زراعی 93-92 دوباره آغاز شده است.
وی ادامه داد: به دلیل ادامه تعطیلی کارخانه های قند خوزستان، این محصول به هفت کارخانه در استان های کرمانشاه، قزوین، اصفهان و چهارمحال و بختیاری ارسال می شود که برای این منظور 2هزار دستگاه کامیون برای حمل محصول نیاز است و متاسفانه خوزستان از ارزش افزوده و اشتغالزایی آن سهمی نمی برد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به برداشت همزمان گندم، جو، کلزا، چغندرقند و سبزی و صیفی در خوزستان گفت: کار برداشت در 45 روز انجام می شود که در این مدت سه هزار کمباین مهاجر و 6 هزار کامیون مهاجر وارد خوزستان می شوند.
چنگلوایی با اشاره به افزایش 2.5 میلیون تن تولیدات خوزستان، افزود: پیش بینی می شود تا پایان فصل زراعی جاری، 15.5 میلیون تن محصولات کشاورزی در خوزستان تولید شود که شامل 138 محصول کشاورزی و باغی و تولیدات دامی است.
محمد قاسمی نژاد معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی خوزستان نیز پیش از این گفته بود:کشت گندم دیم در خوزستان (به جز در شهرستان های ایذه و باغملک) به دلیل کاهش شدید بارندگی و 38 هزار هکتار از کشت گندم آبی در حوضه رودخانه جراحی به دلیل کمبود آب در این حوضه در سال زراعی جاری از بین رفته است.
بر اساس این گزارش، خوزستان بیش از 2 میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی دارد که به دلیل کمبود آب حدود یک میلیون هکتار آن زیر کشت می رود. این استان با تولید 14 میلیون تن یکی از قطب های کشاورزی کشور است.
در سال های اخیر با بحران آب در حوضه رودخانه های کارون، کرخه، جراحی و زهره کشت پائیزه در استان با مشکل روبه رو شده و کشت تابستانه ممنوعیت هایی داشته است.
از 27 شهرستان در خوزستان 26 شهرستان کشت گندم انجام می دهند. در سال زراعی گذشته یک میلیون و 800 هزار تن گندم در خوزستان تولید شد که یک میلیون و 395 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری و 65 هزار تن از آن به عنوان بذر و بخشی از آن به مصرف کشاورزان (خودمصرفی) رسیده است. خرید گندم در فصل زراعی 95-94 افزایش 45 درصدی داشته و خوزستان در این زمینه رتبه نخست کشور را کسب کرده است. این میزان خرید گندم یک رکورد در تاریخ کشاورزی خوزستان به شمار می آید زیرا بالاترین خرید گندم در خوزستان یک میلیون و 280 هزار تن در سال زراعی 86-85 بوده است.
در خوزستان 400 هزار هکتار زیر کشت گندم آبی و 150 هزار هکتار زیر کشت گندم دیم می رود.
در فصل زراعی گذشته همچنین تولید کلزا از هشت هزار و 200 تن به 13 هزار تن رسید که 53 درصد افزایش داشته است.

7151 / 6037
خبرنگار: نادره وائلی زاده ** انتشار دهنده: عبدالحمید راجی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.